Plnoformátová digitální zrcadlovka Nikon D750 sice už není žádná novinka, já však tento foťák mám teprve tři týdny a tak jsem plný dojmů. Zatím jsem s foťákem pořídil jen cca 500 fotek, a i když to bylo v nejrůznějších situacích, stále je na nějakou hlubší uživatelskou recenzi příliš brzy. S nákupem D750 jsem však nekoupil jen další evolučně lepší foťák, nýbrž jsem udělal i mezi fotografy dnes velmi diskutovaný krok – přešel jsem z DX (APS-C) formátu (tedy od zrcadlovek se senzorem přibližně polovičním než bylo klasické filmové políčko) na formát FX, tedy plnoformát (senzor je stejně velký jako analogový film 35mm). Jaké jsou mé rychlé postřehy?

Kapraď - s DX objketivem je těžké izolovat větší subjekty při použití širokého ohniska, na FX je to mnohem snazší.

 CORPORATION (28mm, f/4.2, 1/100 sec, ISO320)
Kapraď – s DX objketivem je těžké izolovat větší subjekty při použití širokého ohniska, na FX je to mnohem snazší.

Opě wide-angle close-up, tentokrát záběr kapradiny.

 CORPORATION (16mm, f/2.8, 1/1000 sec, ISO100)
Opě wide-angle close-up, tentokrát záběr kapradiny.

Wide-lense close-up (tedy záběr z velké blízkosti pořízený širokáčem) jde s FX snáze díky absenci ořezeového faktoru - můžete tak lépe využít minimální zaostřovácí vzálenosti i pro větší subjkety - ty pak rázem lépe odpíchnete od pozadí.

 CORPORATION (18mm, f/4.2, 1/800 sec, ISO100)
Wide-lense close-up (tedy záběr z velké blízkosti pořízený širokáčem) jde s FX snáze díky absenci ořezového faktoru – můžete tak lépe využít minimální zaostřovací vzdálenosti i pro větší subjekty – ty pak rázem lépe odpíchnete od pozadí.

Nejprve postřehy k tělu D750. Hodně se napsalo o jeho ergonomii a já k tomu v podstatě nemám co dodat. Foťák má hlubší grip, takže se skvěle drží. Výklopný displej je fajn, zatím jsem jej použil smysluplně jen párkrát, jsem si naprosto jist, že těch příležitostí bude dost. Obrazová kvalita je super, nic jiného jsem ostatně ani nečekal. Hned jsem začal používat funkci  AutoISO, která mi dává velký smysl (protože můžete efektivně fotit reportáž do ISO 6400) a líbí se mi, jak je snadné ji vypnout stisknutím tlačítka ISO a posunem předního voliče. Ostření mě oproti D7100 moc nepřekvapilo, ale na rychlou akci za těžkých světelných podmínek zatím nedošlo.

Portrét v protisvětle opět žádný problém.

 CORPORATION (40mm, f/4.8, 1/100 sec, ISO110)
Portrét v protisvětle opět žádný problém.

Portrét (bez retuší) se skvělým portrétním objektivem 85mm f1,8G.

 CORPORATION (85mm, f/2.2, 1/200 sec, ISO100)
Test v ostrém protisvětle se skvělým portrétním objektivem 85mm f1,8G.

Nyní pár postřehů ohledně FX a DX formátu (mám zkušenost s D70, 80, 90, 3100, 5100, 7000 a 7100). Ještě předesílám, že vlastně neprovádím přechod z DX na FX, jen doplňuji výbavu o další foťák, sice asi prodám jednu ze svých DX zrcadlovek, ale i nadále počítám s tím, že DX formát budu aktivně využívat.

Proč jsem si tedy FX kupoval?

  • Čeká mě focení svateb – sice mě to neživí, ale kvůli svatbám mi vždy FX formát dával smysl. Potřebujete skvělý výkon (ostření a šum) za špatného osvětlení (kostel, večerní oslava) a hodí se i menší hloubka ostrosti na širších ohniscích.
  • To samé (jako v případě svateb) platí o reportážích z konferencí a workshopů, které často musím pracovně dělat. Zde je FX kvalitou výstupu opět ve výhodě před DX.
  • Noční fotografie – tady je rozdíl mezi DX a FX papírově dost velký. I s DX formátem, se mi podařilo udělat pár zajímavých fotek a znám fotografy, kteří dokáží vymáčknout i s horším vybavením skvělé výsledky, ale ta možnost fotit na ISO 6400 s mnohem menším šumem je prostě velká výhoda.
  • Shutterstock – začínám více fotek posílat do fotobanky, zde jsou nároky na kvalitu čím dál větší, zde se „pixel-peepingu“ nevyhnete a FX formát má nutně výhodu.
  • Žádný ořezový faktor: zejména na focení krajiny se hodí mít možnost širších ohnisek.
  • FX těla jsou už cenově dostupná. Na internetu lze pořídit D750 za 50tis, D610 je ještě levnější. Není to málo, ale zase na druhou stranu – za brilantní kus technologie, za který by profi-fotografové před 10ti lety ochotně daly sumy 3x vetší…myslím, že bychom jako spotřebitelé měli být šťastni, že nám konkurence přináší tyto ceny…(kritici a brblalové ať mě klidně sežerou 😉
  • Často fotím s dvěma těly – kombinace FX + DX mi dává smysl pro výlety, kde kombinuji statické a dynamické motivy (krajina + wildlife).
  • Tělo D750 tvoří s tělem D7100 (které teď používám jako hlavní DX tělo) skvělý pár. Stejné funkce, stejný způsob ovládání. Stejné rozlišení (24MPix je pro mě ideál) a skoro stejné rozměry a váhy. Nemusím měnit brašnu, nebo dokupovat jiné náhradní baterky.
  • Mám s fotografií velké plány a tohle je pro mě investice na 4-5 let dopředu. Velké technologické skoky nečekám, proto mi větší investice dává smysl. Očekávám, že i za 3-4 roky půjde D750 prodat za cca 65-70% ceny, tj. klem 30-35 tisíc.
  • Kvůli blogování a případnému lektorování jsem chtěl mít aktivní zkušenost s FX formátem.

A teď k postřehům k samotnému foťáku pro ty, kdo zvažují přechod na FX:

  • Je příjemné koukat do většího hledáčku, na to si zvyknete velmi rychle. Ještě jsem nezjistil, zda to vede i ke znatelným rozdílům ve focení – tj. jestli je třeba o tolik snadnější poznat správné zaostření apod.
  • D750 váží 750g, to se sice dobře pomatuje, ale k tomu si musíte připočíst baterku, dvě SD karty a v mém případě ještě stativovou destičku …. a jsme minimálně na 880g. Pro mě to je maximum, co chci ještě tahat na zádech nebo delší čas na krku. D750 je nejlehčí a nejmenší FX tělo mezi Nikony (nepočítát old-school Nikon DF, který má totálně jinou ergonomii), ani Canon nic lehčího nedělá. Opravdu si nedokážu představit, že fotím s D4s, což je cihla těžká 1,5kg, na které obyčejně máte ještě kilový objektiv. Ne, moje záda říkají díky…
  • Výkon na ISO 1600-6400 je pro majitele DX zrcadlovek první znatelný rozdíl – šum vidíte mnohem méně, hlavně ve stinných partiích, které pak chcete zesvětlovat.
  • Dynamický rozsah je skvělý, už jsem u jednoho snímku musel hodně zesvětlovat a na snímači D750 je očividně odkud brát. Pochybuji, že budu potřebovat specializovanou funkci HDR – každá fotka má v sobě tolik dynamického rozshau, že si HDR hravě uděláte i z jedné expozice.
  • Ostření zatím bez výhrad ale i bez nějakého wau poznatku. Holt jsem zatím nefotil žádnou akci (sport, reportáž).
  • Je skvělé, že mohu používat DX objektivy na FX formát. Je třeba vědět jaký objektiv a jaká ohniska. Já aktivně používám DX objektivy Nikkor 35mm 1,8G, Nikkor 10-24mm, Tokina 11-16mm a jsem velmi překvapen, že je kvalita vyhovující. Největší šok pak bylo, že jde použít i Nikkor 18-55 VRII se skvělými výsledky. Odpadlo mi tak jedno velké počáteční dilema: nemám FX širokáč ani základní objektiv (24-70mm), mám jen FX teleobjektiv (70-200mm) a pevná ohniska (50mm a 85mm) a FX makro 90mm.
  • Zároveň se teď s D750 učím, jaké jsou skutečné úhly u ohnisek, jako je třeba 35mm (překvapivě dost široký) – takže některé objektivy asi začnu používat jinak – při použití pevného ohniska můžete jít blíže k subjektu, čímž se se zmenšuje hloubka ostrosti a je snazší fotit portréty, kde potřebujete izolovat subjekt od pozadí.
Český ráj při soumraku - možnost fotit na vyšší ISO, poak fotky upravit a stále mít relativně čistý výstup bez znatelného šumu je výhoda, který se mě hodí při prodeji fotek na Shutterstocku.

 CORPORATION (140mm, f/7.1, 1/100 sec, ISO1400)
Český ráj při soumraku – možnost fotit na vyšší ISO, poak fotky upravit a stále mít relativně čistý výstup bez znatelného šumu je výhoda, který se mě hodí při prodeji fotek na Shutterstocku.

Javor v prostisvětle s DX objektivem Tokina 11-16mm.

 CORPORATION (42mm, f/5, 1/500 sec, ISO100)
Javor v prostisvětle s DX objektivem Tokina 11-16mm.

Makro a jeho pověstná nízká hloubka ostrosti - lze skvěle použít pro abstraktní kompozice.

 CORPORATION (90mm, f/4, 1/320 sec, ISO100)
Makro a jeho pověstná nízká hloubka ostrosti – lze skvěle použít pro abstraktní kompozice.

Makro kapek - konečně mohu používat Tamron 90mm in na FX těle.

 CORPORATION (90mm, f/5.6, 1/320 sec, ISO800)
Makro kapek – konečně mohu používat Tamron 90mm in na FX těle.

Rododendron

 CORPORATION (90mm, f/5.6, 1/250 sec, ISO100)
Rododendron

Na závěr

Jsem zastáncem velmi opatrného přístupu při zvažování nákupu FX zrcadlovek. Myslím, že až příliš mnoho fotografů (a marketérů) vytváří iluzi, že full-frame vede k jiným, lepším fotografiím. Jenže ono jak kde, jak kdy. Jiným slovy to má mnoho ale, o kterých se často nemluví.

Ačkoliv se principiálně vyhýbám internetovým diskuzím, na některé blogy občas nějakým komentářem přispěji, a jsem tak rád, že moje teorie ohledně FX a DX už nebudou jen domněnky, ale bnudou postavené na mé každodenní zkušenosti.

Já sám jsem si D750 kupoval až skoro rok poté, co jsem o něm zhltnul recenze a byl nadšený z jeho specifikací. Nákup i rozbalení proběhlo bez větších emocí a střízlivě se o výhodách i nevýhodách velkých plnoformátových zrcadlovek chystám psát i zde na blogu.

Jedna z prvních věcí, které plánuji, je test rozdílu kvality obrazu oproti 6-let staré zrcadlovce Nikon D90. To je totiž můj miláček, který mi dodnes věrně slouží. Jsem sám zvědav, jak velký rozdíl v kvalitě výstupu bude.

Pokud nákup této zrcadlovky zvažujete, neváhejte se mě ptát, zodpovím, budu-li umět.

Arkády Valdštejnského zámku v Jičíně - sice zatím nemám specializovaný FX široko-úhlý objektiv, ale i s Nikkor 10-24mm lze na FX fotit (cca od 18mm bez videtlných okrajů objketivu).

 CORPORATION (16mm, f/8, 1/100 sec, ISO100)
Arkády Valdštejnského zámku v Jičíně – sice zatím nemám specializovaný FX široko-úhlý objektiv, ale i s Nikkor 10-24mm lze na FX fotit (cca od 18mm bez videtlných okrajů objketivu).

D750 a protisvětlo - není nejmenší problém, ale to už dnes ostatně nemá žádná zrcadlovka s kvalitní optikou. Možnost dostat detaily ze stínů je však fascinující.

 CORPORATION (14mm, f/6.3, 1/200 sec, ISO250)
D750 a protisvětlo – není nejmenší problém, ale to už dnes ostatně nemá žádná zrcadlovka s kvalitní optikou. Možnost dostat detaily ze stínů je však fascinující.