Nikon D750 – první dojmy po přechodu z DX na FX (full-frame)

Plnoformátová digitální zrcadlovka Nikon D750 sice už není žádná novinka, já však tento foťák mám teprve tři týdny a tak jsem plný dojmů. Zatím jsem s foťákem pořídil jen cca 500 fotek, a i když to bylo v nejrůznějších situacích, stále je na nějakou hlubší uživatelskou recenzi příliš brzy. S nákupem D750 jsem však nekoupil jen další evolučně lepší foťák, nýbrž jsem udělal i mezi fotografy dnes velmi diskutovaný krok – přešel jsem z DX (APS-C) formátu (tedy od zrcadlovek se senzorem přibližně polovičním než bylo klasické filmové políčko) na formát FX, tedy plnoformát (senzor je stejně velký jako analogový film 35mm). Jaké jsou mé rychlé postřehy?

Kapraď - s DX objketivem je těžké izolovat větší subjekty  při použití širokého ohniska, na FX je to mnohem snazší.

 CORPORATION (28mm, f/4.2, 1/100 sec, ISO320)
Kapraď – s DX objketivem je těžké izolovat větší subjekty při použití širokého ohniska, na FX je to mnohem snazší.

Opě wide-angle close-up, tentokrát záběr kapradiny.

 CORPORATION (16mm, f/2.8, 1/1000 sec, ISO100)
Opě wide-angle close-up, tentokrát záběr kapradiny.

Wide-lense close-up (tedy záběr z velké blízkosti pořízený širokáčem) jde s FX snáze díky absenci ořezeového faktoru - můžete tak lépe využít minimální zaostřovácí vzálenosti i pro větší subjkety - ty pak rázem lépe odpíchnete od pozadí.

 CORPORATION (18mm, f/4.2, 1/800 sec, ISO100)
Wide-lense close-up (tedy záběr z velké blízkosti pořízený širokáčem) jde s FX snáze díky absenci ořezového faktoru – můžete tak lépe využít minimální zaostřovací vzdálenosti i pro větší subjekty – ty pak rázem lépe odpíchnete od pozadí.

Nejprve postřehy k tělu D750. Hodně se napsalo o jeho ergonomii a já k tomu v podstatě nemám co dodat. Foťák má hlubší grip, takže se skvěle drží. Výklopný displej je fajn, zatím jsem jej použil smysluplně jen párkrát, jsem si naprosto jist, že těch příležitostí bude dost. Obrazová kvalita je super, nic jiného jsem ostatně ani nečekal. Hned jsem začal používat funkci  AutoISO, která mi dává velký smysl (protože můžete efektivně fotit reportáž do ISO 6400) a líbí se mi, jak je snadné ji vypnout stisknutím tlačítka ISO a posunem předního voliče. Ostření mě oproti D7100 moc nepřekvapilo, ale na rychlou akci za těžkých světelných podmínek zatím nedošlo.

Portrét v protisvětle opět žádný problém.

 CORPORATION (40mm, f/4.8, 1/100 sec, ISO110)
Portrét v protisvětle opět žádný problém.

Portrét (bez retuší) se skvělým portrétním objektivem 85mm f1,8G.

 CORPORATION (85mm, f/2.2, 1/200 sec, ISO100)
Test v ostrém protisvětle se skvělým portrétním objektivem 85mm f1,8G. 

Nyní pár postřehů ohledně FX a DX formátu (mám zkušenost s D70, 80, 90, 3100, 5100, 7000 a 7100). Ještě předesílám, že vlastně neprovádím přechod z DX na FX, jen doplňuji výbavu o další foťák, sice asi prodám jednu ze svých DX zrcadlovek, ale i nadále počítám s tím, že DX formát budu aktivně využívat.

Proč jsem si tedy FX kupoval?

  • Čeká mě focení svateb – sice mě to neživí, ale kvůli svatbám mi vždy FX formát dával smysl. Potřebujete skvělý výkon (ostření a šum) za špatného osvětlení (kostel, večerní oslava) a hodí se i menší hloubka ostrosti na širších ohniscích.
  • To samé (jako v případě svateb) platí o reportážích z konferencí a workshopů, které často musím pracovně dělat. Zde je FX kvalitou výstupu opět ve výhodě před DX.
  • Noční fotografie – tady je rozdíl mezi DX a FX papírově dost velký. I s DX formátem, se mi podařilo udělat pár zajímavých fotek a znám fotografy, kteří dokáží vymáčknout i s horším vybavením skvělé výsledky, ale ta možnost fotit na ISO 6400 s mnohem menším šumem je prostě velká výhoda.
  • Shutterstock – začínám více fotek posílat do fotobanky, zde jsou nároky na kvalitu čím dál větší, zde se „pixel-peepingu“ nevyhnete a FX formát má nutně výhodu.
  • Žádný ořezový faktor: zejména na focení krajiny se hodí mít možnost širších ohnisek.
  • FX těla jsou už cenově dostupná. Na internetu lze pořídit D750 za 50tis, D610 je ještě levnější. Není to málo, ale zase na druhou stranu – za brilantní kus technologie, za který by profi-fotografové před 10ti lety ochotně daly sumy 3x vetší…myslím, že bychom jako spotřebitelé měli být šťastni, že nám konkurence přináší tyto ceny…(kritici a brblalové ať mě klidně sežerou 😉
  • Často fotím s dvěma těly – kombinace FX + DX mi dává smysl pro výlety, kde kombinuji statické a dynamické motivy (krajina + wildlife).
  • Tělo D750 tvoří s tělem D7100 (které teď používám jako hlavní DX tělo) skvělý pár. Stejné funkce, stejný způsob ovládání. Stejné rozlišení (24MPix je pro mě ideál) a skoro stejné rozměry a váhy. Nemusím měnit brašnu, nebo dokupovat jiné náhradní baterky.
  • Mám s fotografií velké plány a tohle je pro mě investice na 4-5 let dopředu. Velké technologické skoky nečekám, proto mi větší investice dává smysl. Očekávám, že i za 3-4 roky půjde D750 prodat za cca 65-70% ceny, tj. klem 30-35 tisíc.
  • Kvůli blogování a případnému lektorování jsem chtěl mít aktivní zkušenost s FX formátem.

A teď k postřehům k samotnému foťáku pro ty, kdo zvažují přechod na FX:

  • Je příjemné koukat do většího hledáčku, na to si zvyknete velmi rychle. Ještě jsem nezjistil, zda to vede i ke znatelným rozdílům ve focení – tj. jestli je třeba o tolik snadnější poznat správné zaostření apod.
  • D750 váží 750g, to se sice dobře pomatuje, ale k tomu si musíte připočíst baterku, dvě SD karty a v mém případě ještě stativovou destičku …. a jsme minimálně na 880g. Pro mě to je maximum, co chci ještě tahat na zádech nebo delší čas na krku. D750 je nejlehčí a nejmenší FX tělo mezi Nikony (nepočítát old-school Nikon DF, který má totálně jinou ergonomii), ani Canon nic lehčího nedělá. Opravdu si nedokážu představit, že fotím s D4s, což je cihla těžká 1,5kg, na které obyčejně máte ještě kilový objektiv. Ne, moje záda říkají díky…
  • Výkon na ISO 1600-6400 je pro majitele DX zrcadlovek první znatelný rozdíl – šum vidíte mnohem méně, hlavně ve stinných partiích, které pak chcete zesvětlovat.
  • Dynamický rozsah je skvělý, už jsem u jednoho snímku musel hodně zesvětlovat a na snímači D750 je očividně odkud brát. Pochybuji, že budu potřebovat specializovanou funkci HDR – každá fotka má v sobě tolik dynamického rozshau, že si HDR hravě uděláte i z jedné expozice.
  • Ostření zatím bez výhrad ale i bez nějakého wau poznatku. Holt jsem zatím nefotil žádnou akci (sport, reportáž).
  • Je skvělé, že mohu používat DX objektivy na FX formát. Je třeba vědět jaký objektiv a jaká ohniska. Já aktivně používám DX objektivy Nikkor 35mm 1,8G, Nikkor 10-24mm, Tokina 11-16mm a jsem velmi překvapen, že je kvalita vyhovující. Největší šok pak bylo, že jde použít i Nikkor 18-55 VRII se skvělými výsledky. Odpadlo mi tak jedno velké počáteční dilema: nemám FX širokáč ani základní objektiv (24-70mm), mám jen FX teleobjektiv (70-200mm) a pevná ohniska (50mm a 85mm) a FX makro 90mm.
  • Zároveň se teď s D750 učím, jaké jsou skutečné úhly u ohnisek, jako je třeba 35mm (překvapivě dost široký) – takže některé objektivy asi začnu používat jinak – při použití pevného ohniska můžete jít blíže k subjektu, čímž se se zmenšuje hloubka ostrosti a je snazší fotit portréty, kde potřebujete izolovat subjekt od pozadí.
Český ráj při soumraku - možnost fotit na vyšší ISO, poak fotky upravit a stále mít relativně čistý výstup bez znatelného šumu je výhoda, který se mě hodí při prodeji fotek na Shutterstocku.

 CORPORATION (140mm, f/7.1, 1/100 sec, ISO1400)
Český ráj při soumraku – možnost fotit na vyšší ISO, poak fotky upravit a stále mít relativně čistý výstup bez znatelného šumu je výhoda, který se mě hodí při prodeji fotek na Shutterstocku.

Javor v prostisvětle s DX objektivem Tokina 11-16mm.

 CORPORATION (42mm, f/5, 1/500 sec, ISO100)
Javor v prostisvětle s DX objektivem Tokina 11-16mm.

Makro a jeho pověstná nízká hloubka ostrosti - lze skvěle použít pro abstraktní kompozice.

 CORPORATION (90mm, f/4, 1/320 sec, ISO100)
Makro a jeho pověstná nízká hloubka ostrosti – lze skvěle použít pro abstraktní kompozice.

Makro kapek - konečně mohu používat Tamron 90mm in na FX těle.

 CORPORATION (90mm, f/5.6, 1/320 sec, ISO800)
Makro kapek – konečně mohu používat Tamron 90mm in na FX těle.

Rododendron

 CORPORATION (90mm, f/5.6, 1/250 sec, ISO100)
Rododendron

Na závěr

Jsem zastáncem velmi opatrného přístupu při zvažování nákupu FX zrcadlovek. Myslím, že až příliš mnoho fotografů (a marketérů) vytváří iluzi, že full-frame vede k jiným, lepším fotografiím. Jenže ono jak kde, jak kdy. Jiným slovy to má mnoho ale, o kterých se často nemluví.

Ačkoliv se principiálně vyhýbám internetovým diskuzím, na některé blogy občas nějakým komentářem přispěji, a jsem tak rád, že moje teorie ohledně FX a DX už nebudou jen domněnky, ale bnudou postavené na mé každodenní zkušenosti.

Já sám jsem si D750 kupoval až skoro rok poté, co jsem o něm zhltnul recenze a byl nadšený z jeho specifikací. Nákup i rozbalení proběhlo bez větších emocí a střízlivě se o výhodách i nevýhodách velkých plnoformátových zrcadlovek chystám psát i zde na blogu.

Jedna z prvních věcí, které plánuji, je test rozdílu kvality obrazu oproti 6-let staré zrcadlovce Nikon D90. To je totiž můj miláček, který mi dodnes věrně slouží. Jsem sám zvědav, jak velký rozdíl v kvalitě výstupu bude.

Pokud nákup této zrcadlovky zvažujete, neváhejte se mě ptát, zodpovím, budu-li umět.

Arkády Valdštejnského zámku v Jičíně - sice zatím nemám specializovaný FX široko-úhlý objektiv, ale i s Nikkor 10-24mm lze na FX fotit (cca od 18mm bez videtlných okrajů objketivu).

 CORPORATION (16mm, f/8, 1/100 sec, ISO100)
Arkády Valdštejnského zámku v Jičíně – sice zatím nemám specializovaný FX široko-úhlý objektiv, ale i s Nikkor 10-24mm lze na FX fotit (cca od 18mm bez videtlných okrajů objketivu).

D750 a protisvětlo - není nejmenší problém, ale to už dnes ostatně nemá žádná zrcadlovka s kvalitní optikou. Možnost dostat detaily ze stínů je však fascinující.

 CORPORATION (14mm, f/6.3, 1/200 sec, ISO250)
D750 a protisvětlo – není nejmenší problém, ale to už dnes ostatně nemá žádná zrcadlovka s kvalitní optikou. Možnost dostat detaily ze stínů je však fascinující.

 

Komentáře

  1. Hanka Čermáková

    Opravdu se Vašku těším, na tvoje zkušenosti, některé vlastnosti jsou omračující: Eliška v protisvětle, ta kresba stínů, které hází mříž a za ní dost daleko jasné pozadí, detail kapradě…
    Díky za sdílení! Hanka

  2. Ahoj, také mě čeká přechod na FX a D750. Rád bych se tedy zeptal na dvě věci:
    1) jelikož mi také zbude objektiv po DX, tak bych Tě chtěl požádat o fotku v plném rozlišení z toho Nikkoru 18-55mm
    2) mohu se zeptat, kde jsi tělo kupoval?

    Děkuji za odpovědi 😉

    1. Ahoj Honzo, jaký typ 18-55mm máš? VRI, VRII, nebo bez VR? První dva mám k dispozici a o víkendu Ti fotky pošlu. Tělo jsem koupil přes e-shop K24, foťák mi přišel s polským návodem, mám tedy pocit, že jej vzali z polské distribuce. Takže bych nedoporučoval…

      1. Mám 18-105mm VR, ale řekl bych, že tam opticky nebude rozdíl. Chtěl bych jen vidět, jak to fotí na DX sklo. Zmenší to rozlišení na nějakých těch 10Mpx?
        K tomu obchodu – ale předpokládám, že menu fotoaparátu česky bylo. Pokud je to jen o návodu, tak za rozdíl 5 000 Kč i více je to celkem malá daň.

        Díky 😉

        1. 18-105mm mám taky, takže můžu vyzkoušet přímo na něm. Ano – čeština na fotoaparátu asi funguje, ja mám tedy zapnutou angličtinu, abychom to měl na všech foťácích stejné, ale určitě tam je. V.

          1. Díky moc. Celkem koukám, že ty fotky jsou v plném rozlišení 24Mpx. Myslel jsem, že při crop modu se automaticky rozlišení zmenší.

        2. BTW- máš skvělý portfolio (500px.com/Katas), moc se mi líbí tvoje portréty. Často začínající fotografy přesvědčuji, ať zbytečně nekupují drahé foťáky, teď jim budu moci ukázat, co dokáže dobrý fotograf vymáčknout z D3100 na příkladu tvých fotek. Fotíš jen na 18-105mm? Nebo používáš i nějaká pevná ohniska?

          1. Díky moc. Na 500px není vše, celé mé portfolio nalezneš na http://www.katas.cz
            Portréty jsou většinou na pevnou Nikkor 50mm f/1.8. Širokoúhlé záběry pak na tu 18-105mm. Teď chci právě konečně přejít na FX, k tomu vezmu 35mm, pravděpodobně Sigmu s f/1.4 a časem buď nějaký zoom se světelností alespoň f/2.8 nebo Nikkor 85mm f/1.8. Výhoda, že ta má padesátka už FX je. Jinak děkuji za vysvětlení toho crop modu.

      2. Ahoj,
        rád bych se Tě ještě zeptal na ten e-shop k24. Reálně zvažuji, že tam koupím celý set. Zaznamenal jsi jedinou negativní věc v podobě toho návodu, nebo bys jej nedoporučil ještě z jiného důvodu?

        Díky.

        1. Ahoj Honzo, jinak vše v pohodě, zboží mi do Prahy doručili rychle, koupoval jsem s tím i 4TB disk, ohledně toho jsem s nimi komunikoval a byli ochotní. Takže v pohodě. Jaký set kupuješ?

          1. Děkuji za rychlou reakci. U nás v Ostravě mají přímo pobočku, což mě uklidňuje, nicméně recenze na Heurece moc pozitivní často nejsou. Předpokládám, že nemáš zkušenost s případnou reklamací.

            Vidím to nakonec na D750 + Nikon 35mm f/1.8 G AF-S + Nikon 85mm f/1.8 G AF-S.
            Do poslední chvíle jsem zvažoval Sigmu 35mm f/1.4 art, ale vyzkoušel jsem si oba objektivy, Sigma je skvělá, ale rozdíl 7 000 Kč není podle mě úplně adekvátní. Raději tedy k tomu „přiberu“ 85mm, to je brilantní sklo.

  3. Ahoj Honzo, to je volitelná funkce. Já jsem automatické přepínání DX/FX vypnul, takže třeba 35mm f1,8G DX můžu použít in na FX.
    Ale samozřejmě můžeš použít DX mode – je to 10,6Mpix. Použít můžeš taky 1,2x ořez, pak můž rozlišení 16,6Mpix. Osobně v tom ale nevidím důvod, vše je pouhý ořez, který si raději udělám sám v Lightroomu ex post, kde případně můžu použít více krajů, pokud se mi to hodí.
    V.

    1. Ahoj,
      až teď jsem se díval na fotky z 18-105mm – díky. Jen mě zaráží, že s vypnutým DX modem je i na 24mm a více taková vinětace (respektive výřez kruhu). Čekal jsem, že výsledky budou totožné s tím 18-55 mm, vždyť je obojí DX.

      1. No právě že je naopak obyvklé, že DX objektivy mají na FX spoustu černých okrajů. Je spíše výjimkou, že je použít lze (na co by se potom dělaly těžké a drahé FX objektivy, žejo). Sám nechápu, jakto že zrovna mini-objektivy 18-55 VRII funguje nad 24mm bez vinětace in na FX – každopádně z toho mám radost.

  4. Uz se tesim na to porovnani s D90! Tu totiz dodnes pouzivam a nyni hodlam presedlat na D750. Nadale budu sledovat vas blog. At se dari. Honza

    1. Díky Honzo, test ale musím odložit až na příští týden, teď mám hodně pracovního cestování. Jedna věc mi je teď po focení svatby ale jasná: D750 mi dává neuvěřitelné manévrovací možnosti v postprocessingu – některé fotky jsem zesvětloval až od 2EV, a barvy a tonalita zůstaly přirozené, šum v pohodě. Jsem fakt nadšený, subjektivně bych řekl že ISO1600 (D90) = ISO8000 (D750).

  5. Pingback: Fotit svatbu s Nikonem D750 byla jedna radost - Fotoblog nejen pro fotografy

  6. Zvažujem nákup nového tela. Buď D7200 alebo D750. Takže díky za tvoje poznatky a pozorne budem sledovať, ako sa situácia u teba vyvíja. Predsa len je to trochu vyššia investícia a je dobré vedieť, akio telo aj prechod z DX hodnotia iní fotografi.

  7. Ahoj, perfektní článek, moc hezky sepsáno, jako bys mi mluvil z duše 🙂 Přešla jsem z D7000 na D750, tělo je skvělé, výstupy také, ale peru se s vyvážením bílé. Jaké máš zkušenosti při portrétu? AWB u D750 vůbec nefunguje, pokud nenastavím manuálně, pleťovka je hrozná.. v případě shodného nastavení/objektivu/světla a vyfocenína AWB pomocí D7000 výsledek je skvělý… Nevím, jestli by stálo za reklamaci… Díky moc za případnou reakci. Jana

    1. Ahoj Jano, jsem rád, že se článek líbí. Ohledně plěťovky – přiznám se, že jsem problémy zatím nepozoroval. Fotografuju na AWB, protože stejně vše fotím do RAW, ale na rozdíl od D7100, kterou současně zároveň používám, mi přijdou barvy v pohodě. Z D7100 mi vše leze moc do fialova. Ale taky rovnou říkám, že nejsem portrétní fotograf a jemné rozdíly v plěťovce možná nedokážu posoudit. Jestli to chápu dobře, mluvíš o situaci se studiovými světly/blesky?

  8. Cituji: „Žádný ořezový faktor: zejména na focení krajiny se hodí mít možnost širších ohnisek.“
    To je přece nesmysl – například Sigma 10-20 na DX formát je stejně širokoúhlá jako 16 mm objektiv na FX formát. A širokoúhlejší objektivy než cca 10mm DX (16 FX) se nedělají na žádný snímač (tedy když pominu fish eye). Takže i s DX snímačem mohu mít stejně širokoúhlé ohnisko jako s FX snímačem.. A ještě k „ořezovému faktoru“: pokud fotíte teleobjektivem tak právě díky ořezovému faktoru se dostáváte na daleko větší přiblížení. Stejně tak makro se fotí lépe DX objektivem právě pro ten menší snímač, který má větší hloubku ostrosti. Ideální je mít obě těla, což je ovšem finančně trochu náročné 🙂

    1. Ahoj Petře, to máte pravdu, sice jsou FX objektivy širší i než 15mm (Sigma a Nikkor), ale v zásadě je samozřejmě možné pokrýt ta samá ohniska jak FX tak DX. Já raději používám 70-200mm na FX – těch 70mm je najednou dost širokých na to, abych tam zakomponoval více prvků…..Taktéž 35mm na FX je pro mě najednou úplně jiné ohnisko. Zase ale 200mm na DX je 300mm, které často taky používám, takže souhlasím, nejlepší je mít FX i DX, což přesně mám a jsem spokojen 😉

  9. A ještě dotaz: zajímalo by mě, čím rawy z d750 zpracováváte? Klasický Nikon Capture s tím prý neumí a ten nový Nikon NX-D skoro nic neumí.. Děkuji.

    1. Ahoj Honzo, psal jsem komentář u tebe, server jej ale odmítl, píšu tedy sem:
      Skvělý příběh, který by si měli přečíst všichni potenciální kupci a poučit se 😉 – já v tomto mám jasno, používám intuici, porovnávání parametrů jsem si zakázal, nákup první zrcadlovky pro mě bylo takovéto půlroční tápání…zařekl jsem se, že nikdy více. K nákupu d750 jsem se rozhodl bez delšího čtení recenzí a dodnes nelituji. Podobně i ty jsem zvažoval DX plus sigma 18-35mm, ale po zkušenosti s back focusem u DC Nikkor 35mm jsem věděl, že na žádné „tunění“ objektivů já nejsem. Jsem rád, že to nakonec dopadlo i u tebe dobře, kombinace 35mm + 85mm je pro mě naprostý ideál, teď zrovna fotím konferenci v zahraničí a střídám jen tato dvě skla.

  10. jarecek

    pekny clanecek. posledni dobou uvazuji o prechodu z d600 (zaplat panbuh bezproblemova) prave na d750. jen bych byl opatrnejsi s temi vizemi ve vyvoji technologii a cen. dnes se da koupit nova d750 z uk za 37k. bazarovka se za ctyri roky bude motat kolem +/-20k. a technologicky vyvoj? rok se s rokem sesel a mame tu d5 s iso-boostem do 3 mega. pocet metering pixels se mezi dvema generacemi zvedl z 2016 na 180 000 atd. vyvoj je a bude pohanenej vykonnostnim rustem procesoru a pokud se nechame poucit z nedavne minulosti a vyvoje procesoru v pc, tak je nam jasne, ze ty vykony fotaku porostou neskutecnou radou. co novej expeed to brutalni narust vykonu predevsim v isu. coz je jedine dobre, protoze nas, fotografy, ceka fantasticka budoucnost 🙂 a to teprve pockejte, az se do stredni tridy zacne nekdy za x let presouvat stredoformat 😉 hodne zdaru, preji.

    1. Díky za komentář a postřehy: ano, já jsem taky nadšený, že technický vývoj letí dál, vše bude zase o trochu snazší. Moje teze je však taková, že Vámi zmíněné nové vychytávky už moc nerozšiřují naše kreativní možnosti – jsou to skvělé vychytávky pro top-profi reportážní fotografy (rychlost, přesnost expozimetru, rychlejší ostření), fotografy do databank (věšti rozlišení, menší šum) a wildlife/sport fotografy. Pro všechny ostatní už dnes možnosti foťáků přesahují dovednosti 99% fotografů, mě nevyjímaje. Z teto perspektivy to beru, asi jsem holt moc málo technický nadšenec. Ohledně cen: D700 se v bazarech po 8letech od uvedení na trh stále prodává kolem 20tis Kč (což je dle mého asi až moc, ale co, já to nekupuju), takže si myslím, že v českých bazarech d750 pod 28tis ještě dlouho dlouho nepůjde…Ale jinak souhlas, žije ve skvělé době pro fotografy 😉

  11. Zdravím a moc děkuji za fajn články a recenze. Po přečtení jsem se snažil vypátrat srovnání D750 s D90 a nebyl jsem úspěšný. Mohu poprosit o nasměrování? Díky moc. Zdeněk

    1. Milý Zdeňku, máte pravdu – toto jsem slíbil, ale nikdy jsem se k tomu nedostal. Pokusím se o to během víkendu, jsem ale nemocný, tak uvidíme. Jinak díky za pozitivní zpětnou vazbu. Václav

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *