V nedávné recenzi Nikonu Z6 jsem chválil systém S skel pro bezzrcadlovky Z. Dnes bych chtěl zvěřejnit pár fotografií z mého nového miláčka – ultraširokáče Nikkor Z 14-30mm f/4 S. Je to sklo, které má pro mě klíčové kvality. Vezměme je popořadě.

  1. Šikovný ohniskový rozsah pro krajináře
  2. Kompaktní rozměry a váha
  3. Špičková optika
  4. Možnost používat filtry

To je v kostce vše. Ano, sklo stojí kolem 30 tisíc (nové stálo nejprve kolem 34 tisíc, pak se kolem podzima v akci Nikonu cena pohybovala kolem 28 tisíc, na německém amazonu šle sehnat dokonce levněji!) ale ta cena je naprosto přiměřená výkonu.

14-30mm – šikovný ohniskový rozsah pro krajináře

Jsem moc rád, že tenhle zoom začíná na 14mm. Spousta fotogarfů nedá dopustit na rozsah 16-35mm (má jej Canon i Nikon), ale já preferuji širší konec, kde jsou ty dva mm sakra znát.

14 mm versus 16mm

A 30mm je pro mě tak akorát, abych neměnil objektivy moc často, zároveň není překryv s objektivem 24-70mm příliš velký.

30mm je někdy právě ta optimální ohnisková vzdálenost

Tohle vše by asi nebylo moc podstatné, pokud by objektiv nebyl zároveň: malý + lehký + opticky fenomenální.

Kompaktní rozměry a váha

Až když jej máte v ruce, pochopíte, že tohle je docel zvláštní širokáč na full-frame. Mám doma Tokkinu 16-28mm, měl jsem v ruce Nikkor 14-24mm i lehčí verzi 16-35mm f/4 a všechno to jsou pěkně těžcí tlouštíci. Tohle je jiná liga. 485g! 89mm*85mm. Rozměrem a širším plastovým prstencem pro filtry mi připomíná DX širokáč 10-24mm, který má podobné rozměry.

Když jsem fotil v Kandě a rychle jsem jako řidič vybíhal a zabíhal z auta, jen jsem čapnul foťák a pokud jsem měl nasazen jiný objektiv, 14-30mm se mi v pohodě vešel do kapsy u bundy!

Špičková optika

Právě v oblasti širokoúhlých objektivů jsem čekal, že Tekový systém vytáhne nějaký trumf, protože menší vzdálenost od čipu umožňuje úplně jiný design optiky. A přesně toto moje očekávání se naplnilo. Tenhle objektiv je ostrý od clon f/4, jako ostatní Zet skla má vrchol kresby již někde kolem f/5.6 – f/8. Kresba je fajn i při přiclonění nad f/11. Difrakce na mé Z6 není nijak dramatická.

Díky slušné cloně f/4 lze fotit i v interiéru

Objektiv velmi dobře až skvěle zvládá protisvětlo. V segmentu širokoúhlých objektivů to je opět skoro klíčová vlastnost.

Další optická vychytávka: rekti-lineárnost, tedy zachovávání rovných liní. Ne vše sice probíhá opticky, velká část korekce proběhne až softwarově, čímž se částečně ztrácí širokost ohniska na 14mm (odpovídá po korekci spíše 15mm), ale i tak jsem spojen. Ocení to každý fotograf architektury.

NIKON Z 6 (14mm, f/10, 1/25 sec, ISO100)

A je clona f/4 moc pomalá? Pro krajináře žádný problém. Na astrofotografii to chce jiné sklo. Nejlépe pevné f/1.8. Docela se těším na Zetkový pevňák 20mm f/1.8. Doteď všechna S skla jsou ostrá jak břitva na plnou díru.

Možnost používat filtry

Pro mě zásadní věc: při focení krajiny v 90% případů používám polarizační (CPL) filtry, občas využiju i ND filtry pro prodloužení času. A právě nemožnost používat klasické šroubovací filtry mě dlouhodobě odrazovala od nákupu jinak fenomenálního Nikkoru 14-24mm f/2.8 AF-S G.

Možnost používat šroubovací filtry je k nezaplacení!

Plná recenze

Stáli byste o plnou recenzi? Nebo se spokojíte s články kolegů ze serveru photographylife.com zde pod tímto odkazem? Jak je na tom moje kopie objektiv z vycentrováním a problémy s rozlišením v rozích? A chybí mi clona, kterou jsem ztratil? Pokud Vás to zajímá, mohu se více rozepsat v pokračování tohoto článku.

Ukázkové snímky

NIKON Z 6 (14mm, f/8, 1/160 sec, ISO200)