Letošní zima byla zatím pro mě jakožto fotografa krajináře naprosto báječná. Už vícekrát jsem tu dával fotky (zde Tiské stěny, zde fotky z Podkrkonoší, namrzlý Český ráj pod inverzí, Tallinn pod sněhem) zamrzlé a zasněžené krajiny, nyní ještě jednou vybírám další fotky z Českého ráje, který nepřekvapivě fotím nejčastěji. A k tomu přidávám jeden tip na nevšední úpravu fotek.

K focení zimní krajiny mám následující postřehy: nejlepší focení je hned po nasněžení v momentě, kdy se poprvé projasní nebe. Pak je vše čerstvě zasněžené, navíc první vykukující sluníčko zpoza těžkých sněžných mraků může vytřvořit parádní dramatické světlo. Pokud po sněžení následují jasné noci a mrazy, teple se oblečte a vyražte fotit východ slunce. Stojí to za to – být ráno sám v bílé tiché krajině je katarzní zážitek.

Český ráj v zimě (hrad Kost)

NIKON D750 (112mm, f/4, 1/10 sec, ISO100)
Námraza u Kosti

Český ráj v zimě (Trosky)

NIKON D750 (20mm, f/11, 4 sec, ISO100)
Zimní Trosky se zbytky podzimní nadílky jablek

Český ráj v zimě (Trosky)

NIKON D7100 (17mm, f/6.3, 1/80 sec, ISO100)
Zimní Trosky s námrazou – vyfoceno na Nový rok těsně před tím, než napadl sníh

Český ráj v zimě (hrad Kost)

NIKON D7100 (13mm, f/5.6, 1/60 sec, ISO200)
Kostecký Bílý rybník s bublinami v na zamrzlé ledové hladině

Český ráj v zimě (Komárovský rybník)

NIKON D750 (20mm, f/11, 1/100 sec, ISO100)
Ranní slunce na Komárovským rybníkem. Bylo -20°C, ale stálo to za to.

Branžeš, Český ráj, rybník, východ slunce

NIKON D7100 (15mm, f/8, 1/125 sec, ISO100)
Komárovský rybník v prvních paprscích ranního slunce

Český ráj v zimě (zámek Mnichovo Hradiště)

NIKON D7100 (10mm, f/6.3, 1/160 sec, ISO100)
Zámek Mnichovo Hradiště

Český ráj v zimě (zámek Mnichovo Hradiště)

NIKON D7100 (15mm, f/6.3, 1/160 sec, ISO100)
Zámek Mnichovo Hradiště

No a teď k tomu tipu k úpravě, který jsem použil na všechny fotky výše (s výjimkou snímku bublin v ledu). Pokud používáte Lightroom nebo Photoshop, pak možná jako většina krajinářů často používáte funkci „řetelenost“ (clarity) do plusu. Tím fotky získávájí mirkokontrast, což se u krajiny skoro vždy hodí. Jenže já si vyzkoušel, že mikrokontrast se moc nehodí na zasněžené snímky – sníh má sice výraznější strukturu, ale je zároveň jakoby špinavější. Proto naopak používím clarity do mínusu, třeba i -20 nebo -30 a mírné rozpití pak vyrovnávám přiostřením snímku.

Clarity (zřetelnost) volím záměrně do mínusu

Clarity (zřetelnost) volím záměrně do mínusu

Snímek pak doostřím

Snímek pak doostřím

Nastavení rádiusu volím pod úroveň 1 (tím nebudou zvýrazněny velké hrany) a zároveň zvolím práh ostření tak, že budou vydět jen výraznější obrysy

Nastavení rádiusu volím pod úroveň 1 (tím nebudou zvýrazněny velké hrany) a zároveň zvolím práh ostření tak, že budou vydět jen výraznější obrysy

Zde je porovnání, jak snímek vypadá při dvou různých úpravách.

Pro porovnání - takto by vypadal snímek s clarity (zřetelnost) do plusu...rozdíl je nepatrný, ale snímek má jinou atmosféru

Pro porovnání – takto by vypadal snímek s clarity (zřetelnost) do plusu…rozdíl je nepatrný, ale snímek má jinou atmosféru

Porovnání z větší blízkosti - vlevo clarity v plusu, vpravo clarity v mísu + doostřeno

Porovnání z větší blízkosti – vlevo clarity v plusu, vpravo clarity v mísu + doostřeno

A ještě z větší blízkosti - vlevo clarity v plusu, vpravo clarity v mísu + doostřeno

A ještě z větší blízkosti – vlevo clarity v plusu, vpravo clarity v mísu + doostřeno (všimněte si, že plochy sněhu jsou čistčí)