Z Tallinnu do Rigy na denní výlet – má to cenu?
Vašek
15.9.2015

Nedávno jsem se tu zmínil, že jsem byl na služební cestě v Estonsku. Tallinn je ale malinkaté město, tedy myslím tím jeho historické centrum, měl jsem jej tedy za jeden den celé prochozené. Volná jsem měl ještě den, rozhodl jsem se tedy, že si udělám výlet do lotyšské Rigy. V Pobaltí už jsem několikrát byl, v Lotyšsku zatím ale nikdy, a tak jsem měl skvělou šanci to napravit. Vedle fotek v tomto příspěvku dám i pár cestovatelských tipů.

Riga: věž dómu se bohužel právě rekonstruovala a byla zakryta

NIKON D750 (102mm, f/5, 1/200 sec, ISO100)

Ještě před odjezdem do Estonska jsem uvažoval, že si v Estonsku pronajmu auto, podívám se na Estonské pobřeží a venkov a pak budu pokračovat do Rigy. Od Estonské kolegyně jsem dostal tip na autopůjčovnu. Po příletu do Estonska jsem se od řidiče taxíku dozvěděl, že do Rigy z Tallinnu nevede žádná dálnice. Jede se po silnici, všude je limit 90km v hodině a překračovat rychlost se prý nevyplatí, mají tu kamerový systém. Cesta údajně trvá 4 až 5 hodin. Na základě těchto informací jsem rychle opustil myšlenku na cestu autem na otočku na jeden den. 9-10 hodin za volantem + turistika, to by asi bylo trošku moc.

Vanšu tilts je zavěšený most na řece Daugava v Rize. Jeho délka je 595 metrů a do provozu byl uveden v roce 1981, kdy nesl jméno Gorkého most.

NIKON D750 (70mm, f/5, 1/2500 sec, ISO100)

Most Vašu

NIKON D750 (36mm, f/5.6, 1/640 sec, ISO100)

Druhý den jsem od jiného kolegy v Tallinnu dostal lepší tip: doporučil mi jet busem, jezdí tu v Pobaltí luxusní dálkové autobusy. Hned mi poradil, kde spojení najít. http://www.luxexpress.eu/env

Jedna cesta stála v rozmezí 16-30 EUR a hlavně čas jízdy byl totožná s trváním cesty osobákem. Bylo rozhodnuto, jedu busem. Zarezervoval jsem si LuxExpress, denně jezdí cca 6-8x, cesta trvá cca 4,5 hodin. Bus má pohodlné sklápěcí sedačky, nápojový automat (teplé nápoje zdarma), wifi (která mě tedy nefungovala, ale nepotřeboval jsem ji, tak jsem to zkoušel jen dvakrát, soused na internetu něco dělal..). Můj jednosměrný lístek stál 23 EUR, celkem tedy výlet přišel na 46 EUR.

Riga: detail domu Černohlavců (Melngalvju nams)

NIKON D750 (200mm, f/6.3, 1/400 sec, ISO1000)

NIKON D750 (82mm, f/6.3, 1/200 sec, ISO400)

Riga: Dům Černohlavců - dům byl zničena za druhé světové války a znovu postaven dle původních plánů byl až nedávno

NIKON D750 (16mm, f/6.3, 1/100 sec, ISO100)
Riga: Dům Černohlavců – dům byl zničena za druhé světové války a znovu postaven dle původních plánů byl až nedávno

Tip na rezervaci hotelu v Rize

V poslední době se mi dvakrát stalo, že jsem na poslední chvíli (tedy ráno jsem si rezervoval hotel na ten samý večer) a zjistil jsem, že portál boking.com nabízí velké slevy, cca 50 i více procent. Stalo se mi to v Praze a to samé teď v Rize. Hotel Monte Kristo přímo v centru mě tak stál 45 EUR místo obvyklých 88 EUR.

Suma sumárum mě výlet do Rigy s pozdním obědem a malou večeří vyšel na 110 EUR.

Egle Tree, Riga - tuhle podivnou instalaci jsem v Rize fotil asi 30 minut, ale vlastně dodnes nevím, co to je. Asi netradiční vánoční stromeček..

NIKON D750 (22mm, f/6.3, 1/160 sec, ISO100)
Egle Tree, Riga – tuhle podivnou instalaci jsem v Rize fotil asi 30 minut, ale vlastně dodnes nevím, co to je. Asi netradiční vánoční stromeček..

Rižská knihovna

NIKON D750 (200mm, f/5, 1/400 sec, ISO900)

Kolik času je potřeba na návštěvu Rigy?

Předesílám, že jsem docela rychlocestovatel. Na návštěvu velkoměst jako je Londýn, Paříž nebo Řím mi stačí dva až tři dny, na Prahu či Budapešť bych si vzal maximálně dva dny. I tak většinou stihnu prochodit vše podstatné a pořídit stovky fotografií. Vstávám brzy, snažím se fotit východy slunce, kdy nejsou nikde skoro žádní turisté.

Lotyssko-Riga_15NIKON D750 (30mm, f/5, 1/160 sec, ISO100)

Rižský zámek  (Rīgas pils)

NIKON D750 (70mm, f/5, 1/400 sec, ISO100)
Rižský zámek (Rīgas pils)

Z toho pohledu tedy říkám, že na Tallinn i Rigu stačí jeden den – a to bohatě, na Rigu dokonce bych doporučil půl den.

Já jsem si výlet do Rigy naplánoval tak, abych přijel navečer a mohl tak v klidu být na dobrých místech na západ slunce. Jelikož nejel žádný večerní bus (poslední vyjížděl ve 20:30, což byl přesně čas západu slunce – v tu dobu jsem se viděl ještě někde běhat s foťákem), rozhodl jsem se přespat a jet zpět v 10hod ráno, čímž jsem si dal možnost fotit i na východ slunce.

Co v Rize fotit

Symbolem Rigy je zdejší katedrála. Tu jsem moc fotit nemohl, neb celá hlavní věž a průčelí byly skryté pod lešením kvůli opravě. Fotogenické jsou určité průčelí domů na náměstí u radnice (Ratslaukums), Hrad, tržiště. U řeky Daugaca pak most Vanšu a moderní budova knihovny. V ulicích pak uvidíte spousty secesních staveb (údajně zde je největší koncentrace tohoto stylu v Evropě).

Riga: most přes řeku Daugava a televizní věž

NIKON D750 (170mm, f/6.3, 1/250 sec, ISO110)

Pohled přes řeku na panaroma města Riga - nejvyšší věž patří kostelu sv. Petra

NIKON D750 (175mm, f/6.3, 1/250 sec, ISO110)
Pohled přes řeku na panaroma města Riga – nejvyšší věž patří kostelu sv. Petra

Kdy fotit

Ze skromné jednodenní zkušenosti bych řekl, že je spíše lepší pozdní odpoledne a západ slunce než dopoledne. Většina památek a průčelí je na východním břehu a orientovaná k řece na západ.

Vyplatí se krátký výlet do Rigy?

Určitě, za prodloužený víkend se dá stihnout návštěva Rigy, Tallinnu i Vilniusu. Osobně mám asi nejraději Tallinn, ale Riga má určitě své kouzlo.

Most Vanšu při západu slunce

NIKON D750 (24mm, f/6.3, 1/100 sec, ISO100)

Budova Svedbank v Rize na břehu řeky Daugavy

NIKON D750 (24mm, f/6.3, 1/80 sec, ISO100)

Jsem fotograf, cestovatel, učitel, trenér. Focení mě pohltilo, je to moje denní dávka duševní hygieny. Nejčastěji fotím v Českém ráji nebo v podhůří Jizerských hor, kde pořádám fotografické workshopy. Vedle krajiny fotím produkty, nemovitosti, rodiny, děti, svatby, veřejné akce. No zkrátka takřka vše, kde hraje roli krásné světlo.