V pondělí se na obloze chvílemi ženili čerti. Modrou oblohu střídaly černé mraky. Sluníčko, kroupy, déšť, vítr a to vše několikrát za den v různých obměnách, tak to je pravé aprílové počasí. Já osobně takové podmínky miluji, protože obvykle nastávají při rychlém přechodu studených front, které sice ochladí teploty, ale dokonale pročistí vzduch a na nebi zanechávají krásné mraky. 

Hrusický kostel v nízkém protisvětle.

NIKON D7000 (95mm, f/8, 1/200 sec, ISO800)
Hrusický kostel v nízkém protisvětle.

V pondělí jsem ještě navečer stihl vyjet k Hrusicím v Posázaví, tedy do srdce Ladova kraje. Nebe bylo ze tří stran hodně zatažené černými mračny, ale ze západu byla v mracích průrva. A právě tam se po chvíli objevilo slunce. Když slunce vykoukne zpod jinak černé oblohy, nastane světelná situace známá jako černé světlo. Jsou to spíše ojedinělé momenty a proto je fotograf krajinář musí umět rychle využít.

Na západě byla průrva a tam na chvíli vykouklo sluníčko.

NIKON D7000 (10mm, f/5.6, 1/500 sec, ISO400)
Na západě byla průrva a tam na chvíli vykouklo sluníčko.

Během roku mám obvykle jen jednu nebo dvě možnosti v takových podmínkách fotit. Jediným přáním u mě vždy je, abych v takový moment byl i na správném místě – to jest v pěkné krajině s nějakým dobrým motivem.

Bříza na louce v černém světle. Zajímavé je, že foťák na rozdíl od očí "vidí" zataženou oblohu s modrým nádechem - které podle mně fotce vyloženě sluší.

NIKON D7000 (70mm, f/8, 1/400 sec, ISO800)
Bříza na louce v černém světle. Zajímavé je, že foťák na rozdíl od očí “vidí” zataženou oblohu s modrým nádechem – které podle mně fotce vyloženě sluší.

V pondělí jsem zastavil mezi Hrusicemi a Ondřejovem a vyhlédl jsem si louku, odkud byl výhled na malou kapličku, obce kolem i na  okolní stráně s jarně rozkvetlými a napučenými lesy. Důležité je, aby v krajině nerušily dráty elektrického vedení nebo jiné nežádoucí prvky.

Za kapličkou sice vedla dálnice - fotil jsem většinou teleobjektivem a dokázal jsem motiv separovat od nežádoucích prvků.

NIKON 1 V1 (10mm, f/6.3, 1/100 sec, ISO100)
Za kapličkou sice vedla dálnice – fotil jsem většinou teleobjektivem a dokázal jsem motiv separovat od nežádoucích prvků.

 

Černé světlo trvalo asi jen pět minut a stačil jsem pořídit asi dvacet fotek. Největším problémem v mém případě je schopnost nenechat se příliš unést úchvatnou scenérií kolem a stále myslet na důležité parametry (správná expozice/ správné zaostření).

Ostrý kontrast černého světla dokládá můj tmavý stín. Všimněte si sytých barev - fotka je naprosto bez úprav.

NIKON 1 V1 (10mm, f/6.3, 1/100 sec, ISO100)
Ostrý kontrast černého světla dokládá můj tmavý stín. Všimněte si sytých barev – fotka je naprosto bez úprav.

Fotky pořízené za černého světla mají silný mikro-kontrast a výrazně syté barvy. Pokud správně trefíte expozici (většinou kompenzuji mírně do mínusu, t.j. tak -1/3EV až  -2/3EV), nemusíte fotografie vůbec upravovat (maximálně zlehka projasnit stíny). Fotky vypadají báječně.

Mraky u Ondřejova - panorama (180°) složeno z šesti vertikálních fotografií

NIKON D7000 (15mm, f/5.6, 1/40 sec, ISO100)
Mraky u Ondřejova – panorama (180°) složeno z šesti vertikálních fotografií

Černé světlo sice po pár minutách pominulo, i později byly stále zajímavé podmínky – zejména na nebo byly velmi rozmanité několika vrstevné obří mraky.

I když v černém světle Vás bude lákat fotit zejména po světle, kde je kontrast největší, nebojte se fotit i téměř proti slunci - zejména listí stromů krásně svítí.

NIKON D7000 (70mm, f/8, 1/320 sec, ISO800)
I když v černém světle Vás bude lákat fotit zejména po světle, kde je kontrast největší, nebojte se fotit i téměř proti slunci – zejména listí stromů krásně svítí.

Pondělním černým světlem moje fotografické hody zdaleka nekončily. Podobně skvělé podmínky jsem měl i při focení v Českém ráji, o čemž zase napíšu příště.