Focení s Hankou – kytky v okně a focení na manuál
Vašek
14.3.2014

Od posledního focení s Hankou jsme se dohodli, že příště vyzkoušíme nějaké makro. Hanka se připravila a koupila si dvě krásné kytice – růže a tulipány.

Makro tulipánu

NIKON D3100 (90mm, f/5, 1/125 sec, ISO200)
Makro tulipánu (foto Hana Čermáková)

Fotili jsme ve čtvrtek mezi 17hod a 18hod a slunce krásně svítilo z boku do okna. Vázu s kytkami jsme si pěkně naaranžovali do okna a nastavovali si ji tak, aby nám sluníčko pěkně nasvěcovalo květy.

Kytku jsme si dali pěkně na parapet okna, kde na sluníčko zboku květy krásně nasvítilo

NIKON D3100 (35mm, f/2.2, 1/1250 sec, ISO200)
Kytku jsme si dali pěkně na parapet okna, kde na sluníčko zboku květy krásně nasvítilo

Nejlepší světlo bylo kolem 18hod, kdy už sluníčko bylo skoro za horizontem – světla bylo stále dost, ale už bylo mnohem měkčí a dynamický rozdíl mezi pozadím ve stínu a kytičkami na světle nebyl tak velký.

Jeli sluníčko moc ostré, je skoro lepší vybrat nenasvícený květ a vše ostatní nechat rozostření díky otevřené cloně (a ostření na nejbližší možnou vzdálenost).

NIKON D3100 (35mm, f/1.8, 1/640 sec, ISO200)
Jeli sluníčko moc ostré, je skoro lepší vybrat nenasvícený květ a vše ostatní nechat rozostření díky otevřené cloně (a ostření na nejbližší možnou vzdálenost). (foto Hana Čermáková)

Focení s makrem je skvělá zábava – nikdy neuděláte dva totožné záběry. Milimetrový posun objektivu a kompozice snímku se dramaticky liší.

Nasvětlený květ nejlépe vynikne na tmavém pozadí - v hledáčku se Vám pozadí bude většinou zdát světlejší, než jaké nakonc na fotografii vyleze - oko vnímá dynamický rozdíl mezi světlem a stíny jinak

NIKON D3100 (90mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO200)
Nasvětlený květ nejlépe vynikne na tmavém pozadí – v hledáčku se Vám pozadí bude většinou zdát světlejší, než jaké nakonc na fotografii vyleze – oko vnímá dynamický rozdíl mezi světlem a stíny jinak (foto Hana Čermáková)

S Hankou jsme trénovali manuální ostření (což je u makra běžná věc) a nakonec si i vysvětlili, kdy a jak používat manuální režim. Pokud máte na foťáku znaménko M a nevíte kdy jej použít, tak vězte, že na makro se docela hodí. Kdy?

Klasický záběr...proč ale nejít ještě blíže?

NIKON D3100 (90mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO200)
Klasický záběr…proč ale nejít ještě blíže?

Detail květu

NIKON D3100 (90mm, f/5.6, 1/100 sec, ISO200)
Detail květu (foto Hana Čermáková)

Detail květu

NIKON D3100 (90mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO200)
Detail květu (foto Hana Čermáková)

Když fotíme motiv, jehož nasvícení (třeba zapadajícím sluníčkem) je konstantní, zatímco pozadí (jeho světlost/tmavost) se liší. Pokud budeme používat automatické (je jedno, jaká ikonka – kytička, panáček, hory…), nebo poloautomatické režimy (A, S), snadno se stane, že hlavní motiv, na kterém nám záleží (v našem případě květ), bude jednou tamvý, jednou zas přeexponovaný. Foťák totiž bude rovnat expozici nejet podle květu, ale i podle pozadí. Když bude tamvé, bude mít tendenci snímek zesvětlit, čímž nám květ přepálí, když naopak bude světlé, květ vyleze tmavší.

Detail lístků

NIKON D3100 (90mm, f/8, 1/100 sec, ISO200)
Detail lístků růže (foto Hana Čermáková)

Tulipány v okně

NIKON D3100 (105mm, f/5.6, 1/200 sec, ISO200)
Tulipány v okně

Na tento nešvar jsou dvě řešení. Já preferuji toto: nejprve fotím na poloautomatický režim A – udělám pár snímků – na displeji kontroluji, při jaké expozici mi vyleze hlavní motiv dobře zexponovaný (většinou při tomto úvodním hledání používám korekci expozice – chodím nejčastěji do mínusu – a to až -2 EV). Jakmile mám fotku, kde je řekneme květ akorát (ani přepálený, ani moc tmavý), zapamatuji si hodnoty clony (f) času (zlomek čísla – třeba 1/100) a ISO. Přepnu foťák na manuál (na kruhovém základním voliči režim M – pozor, kompakty a mobily jej nemusí mít!) a tyto hodnoty tam navolím ručně. Pak už fotím bez obav, že mi foťák rozhodí expozici květu.

I sušené kvítí vypadá krásně (autor Hana Čermáková)

NIKON D3100 (90mm, f/5.6, 1/100 sec, ISO200)
I sušené kvítí vypadá v dobrém světle krásně (autor Hana Čermáková)

Druhým řešením je změna měření expozice (z celkového na bodové) – ale o tom zase jindy.

Jsem fotograf, cestovatel, učitel, trenér. Focení mě pohltilo, je to moje denní dávka duševní hygieny. Nejčastěji fotím v Českém ráji nebo v podhůří Jizerských hor, kde pořádám fotografické workshopy. Vedle krajiny fotím produkty, nemovitosti, rodiny, děti, svatby, veřejné akce. No zkrátka takřka vše, kde hraje roli krásné světlo. 

Václav Bacovský

fotograf, autor blogu krasnesvetlo.cz

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kategorie e-shopu

Fotím na zakázku

Vlastním špičkové fotografické vybavení a mám 10 let zkušeností z praxe. Díky tomu můžete ode mě mít kvalitní fotky z vašich veřejných, firemních i rodinných akcí.

Fotím konference a firemní akce

Fotoreportáže z konferencí a firemních akcí

Interiéry a exteriéry nemovitostí

Fotografie interiérů a exteriérů nemovitostí

Produktové a ilustrační fotky

Fotografie produktů a ilustrační fotky

Portréty na web nebo blog

Portréty a ilustrační fotky na web nebo blog

Svatební fotografie

Svatební fotky

Rodinné fotky

Rodinné fotky