Jak jsem již v předešlém díle krátce naznačil, fotografovat v Toskánsku zdejší malá městečka je velmi dobrý nápad. I zarytým krajinářům doporučuji brát aparát s sebou při výletech do jakéhokoli města či vesnice. Některá městečka jsou díky jedinečné architektuře skutečné skvosty, které je krásné fotografovat už z dálky – jejich hradby, věže a kostely tvoří pěkná panoramata. Pokud už města fotografujete z dálky a zaměřujete se na celkový pohled, dbejte na zajímavé popředí – čím širší je záběr, tím důležitější se popředí stává.

Květina v popředí je klíčovým prvkem.

NIKON 1 S1 (11mm, f/9, 1/125 sec, ISO160)
Květina v popředí je klíčovým prvkem.

Jakmile vstoupíte do města, všímejte si více detailů a nefotografujte pouze krásná náměstí a nejznámější památky.

NIKON 1 S1 (15mm, f/5, 1/60 sec, ISO280)
Typické úzké uličky s průchody

 

NIKON 1 S1 (12.5mm, f/6.3, 1/125 sec, ISO125)
Zděné baráky bez omítky

 

Na co se zaměřit?

Barvy: květiny, nebe, prádlo, omítky…

Na jaře jsou i města plná květin a kvetoucích keřů. Všeobecně je dobré zaměřit pozornost na barvy – nejen fasád, ale i třeba pověšeného prádla. Dohromady můžete skládáním barevných objektů vytvářet zajímavé kompozice. Obloha bývá sytě modrá (doporučuji zvýraznit používáním polarizačního filtru), velmi pěkné jsou kombinace s komplementární barvou – což jsou odstíny žluté a oranžové.

NIKON D7000 (16mm, f/9, 1/160 sec, ISO100)
Elipsovité náměstí v Lucca.

 

NIKON D7000 (46mm, f/8, 1/100 sec, ISO200)
Mandarinky ve městě

 

NIKON D7000 (62mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO100)
Barevné omítky ne Elbě.

 

NIKON D7000 (25mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO100)
Prádlo na šnůře je vděčným motivem.

 

NIKON D7000 (16mm, f/7.1, 1/40 sec, ISO100)
Opět prádlo – v průchodu.

Lidé

Toskánska městečka jsou příjemná svým čilým, avšak nestresujícím ruchem – kromě popolední siesty jsou místní ulice plné lidí (v květnu nejsou přeplněné – netusím, zda v hlavní sezóně kolem srpna nejsou ulice plné k prasknutí). Místní se baví na ulicích, srocují se kolem malých bister a restaurací, noční život je samozřejmě rušný. To však znamená dost námětů pro focení lidí. „Street photograpy“ jakožto žánr je dost specifický, žádá si svůj čas a určitý způsob vidění. Na focení lidí jsem se nezaměřoval, pořídil jsem jen pár momentek. Zejména krajinářům, kteří mají tendenci lidi s kompozice vytěsňovat jako rušivý element tak připomínám, že pokud chcete zachytit genius loci Toskánských městeček, neměli byste na focení lidí zapomenout.

NIKON D7000 (16mm, f/9, 1/160 sec, ISO100)
V Lucce na kole

 

NIKON 1 S1 (17.1mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO200)
Gelato při hudbě chutná báječně…

 

Patina

Co mě na Itálii (nejen v Toskánsku) fascinuje je ta neopakovatelná patina: spousta domů má starou omítku, která ovšem není nevzhledná – má svoji krásu a právě toto je dobré fotit.

NIKON D7000 (22mm, f/7.1, 1/13 sec, ISO100)
Patina starého pitítka.

 

NIKON D7000 (70mm, f/7.1, 1/50 sec, ISO100)
Patina omšelých omítek.

 

NIKON D7000 (22mm, f/7.1, 1/13 sec, ISO200)
Detail uličky v městečku Lucca

Okna a střechy

Okenice a okna obecně jsou moje oblíbené téma. Je dobré přemýšlet nad celou sérií fotek – až poté vynikne rozmanitost a půvab tohoto námětu. Jedinou nástrahou je zkreslení způsobené focením z výrazného podhledu. Když záběr rámujete, srovnejte si linie co nejlépe a ještě si raději nechte dost prostoru okolo, pokud bude rovnat zkresleni softwarově (doporučuji v Lightroomu záložku korekce objektivu, nebo volnou transformaci ve Photoshopu), budete muset ořezávat.

NIKON D7000 (28mm, f/8, 1/500 sec, ISO200)
Okenice stokrát jinak

 

NIKON D7000 (16mm, f/9, 1/160 sec, ISO100)
Detail okna.

NIKON D7000 (40mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO100)
Okna s patinou

Střechy se nejlépe fotí z jejich úrovně a pokud možno na delší ohnisko, pak vzniká souvislá plocha střech a jejich textura působí zajímavě.

Střechy v Lucce

NIKON 1 S1 (14mm, f/7.1, 1/160 sec, ISO100)
Střechy v Lucce

Architektura

Pokud se Vám líbí architektura a zejména ta renesanční, pak v Toskánsku budete na svém místě. Já jsem se na fotografování architektonických prvků tolik nesoustředil, námětů je tu však dost.

Studna v San Quirico

NIKON 1 S1 (11mm, f/8, 1/125 sec, ISO110)
Studna v San Quirico

Dom v Pienze

NIKON 1 S1 (11mm, f/8, 1/125 sec, ISO160)
Dom v Pienze

Kostel v San Quiricu

NIKON 1 S1 (18.7mm, f/8, 1/80 sec, ISO200)
Kostel v San Quiricu

Fotografujte méně zjevné motivy: linie, tvary, odrazy…

Všeobecně samozřejmě platí obecné rady pro focení ve městě – je dobré se zaměřit na to, co oči často nevidí (náš mozek má tendenci určité vjemy filtrovat) – stíny, odlesky, odrazy v kalužích, siluety – tedy obecně používat základní grafické elementy – tvary, barvy, linie, kontrast, struktury a opakující se vzorce. Vedle celků (celých budov/památek) je dobré fotit mnoho detailů.

Detail

NIKON D7000 (78mm, f/8, 1/80 sec, ISO200)
Detail

Stín na omítce

NIKON D7000 (46mm, f/7.1, 1/250 sec, ISO100)
Stín na omítce

Vždy poměrně silně působí rámování jiným objektem (rám v rámu).

Bagno Vignoni

NIKON 1 S1 (11mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO100)
Bagno Vignoni

Kapitolou samou pro sebe by bylo focení v noci. Systematicky jsem se k nočnímu focení městeček nedostal, zůstává to v mém to-do-listu při příští návštěvě Toskánska.

V příštím příspěvku o focení v Toskánsku se zaměřím na focení zdejší skvostné krajiny.