Proč jsem nekoupil Nikon D850 a proč je pro mě Nikon D750 stále nejlepší fullframe zrcadlovka
Vašek
29.8.2019

Nebudu si lhát do kapsy. Objektivně je full frame zrcadlovka Nikon D850 nejen to nejlepší, co nám Nikon zatím kdy nabídl, ono je to dle mého úsudku možná i vůbec to nejlepší tělo, jaké je na trhu napříč značkami v DSLR segmentu (jednooké zrcadlovky). Přesto si myslím, že i skoro pět let (!!) po uvedení na trh je zrcadlovka Nikon D750 naprosto fantastický stroj. V tomto článku napíšu pár důvodů, proč bych si D850 nekoupil, ani kdybych měl hypoteticky na účtu přebytečných 80 tisíc. Pár důvodů se totiž najde a o finance nakonec tolik nejde.

Nedávno jsem si všiml, že jsou bazary plné inzerátů na prodej polo-profi (tedy, výraz profi nebo polo-profi trochu ztrácí smysl, ale o tom později) full-frame zrcadlovky Nikon D750, podobně jako zrcadlovek vyšší třídy (D800 a D810). Domnívám se tedy, že mnoho fotografů nevydrželo a nechalo se zlákat novým strojem, terminátorem v oblasti zrcadlovek – Nikonem D850, později pak novými bezzrcadlovkami Z6 a Z7. Ano, Nikon po dlouhých letech opět způsobil ohlášením D850 nadšení ve své komunitě. A spoustě fotografů, zejména u konkurenční značky Canon přidělal vrásky na čele.

Nikon D850 je prostě tak dobrým foťákem, se může stát pracovním strojem pro většinu profíků a nadšených amatérů na příštích 5-10 let. Může a nemusí. Já si myslím, že se tak spíše stane. Ono se tak stalo již u D750, která mi slouží 4 roky a stále de facto nemám důvod ji upgradovat.

Bude nám stačit D850 i za pět či deset let?

Tzv. morální zastarávání elektroniky je (fakt neskutečně blbý výraz, ale přidržím se jej) známá věc. Přesné tempo se však těžko odhaduje. Takže si to zkusme malinko rozebrat. V prvé řadě zastarávání u DSLR výrazně zpomaluje, zrcadlovky jsou dle mé zkušenosti dost spolehlivé stroje, závěrky jsou testovány na sta-tisíce cyklů a to většina fotografů nikdy nevyužije. V tomto smyslu je dost jisté, že není problém, aby stroj typu D850 sloužil i po deseti letech používání. Jinou otázkou je, kde bude za deset let konkurence a kam se vyvine trh.

Nikon D850 a porovnání s D750

Na čem to primárně záleží? Na tempu dalších inovací. Tím nemyslím inovace typu: lepší vyvážení bílé barvy, lepší video (videa na zrcadlovku natáčí promile fotografů).

To podstatné pro většinu uživatelů je toto:

  • Cena
  • Kvalita výstupu – tedy obrazová kvalita (dynamický rozsah, barevná hloubka a výkon na vyšší ISO)
  • Váha a rozměry
  • Uživatelský zážitek (funkcionalita a potažmo ergonomie)
  • Výkonnost celého „ekosystému“ (kam třeba spadá i skutečné rozlišení – což je průnik nejen počtu megapixelů na senzoru, ale i schopnost kresby a rozlišení optické soustavy, stabilizace, výdrž baterií, mobilita atd.)

Nemyslím si, že by došlo k zásadní inovaci ve sféře materiálů a tedy ani v průlomu v parametrech váhy, rozměrů a ceny (třeba díky levnějším polovodičům). Jelikož se vysoce konkurenční trh zrcadlovek zmenšuje, je už nyní dost velký tlak na cenu, velké zlevnění špičkových zrcadlovek nečekejme.

Kvalita výstupu podle mě dosáhla strop současných technických možností. Další změny budou spíše velmi pozvolné. Změnit by to mohla jen nová obrazová technologie snímání na senzoru, o žádných nových patentech se v poslední době nepsalo.

Měnit se tak dle mého (doufejme) bude měnit zejména uživatelská funkcionalita. Očekávám masivní přechod na ovládání dotykem, lepší konektivitu s jinými mobilními zařízeními, a celkové mnohem větší pokrok v oblasti uživatelského rozhraní a možnosti rychlého sdílení fotografií.

Jelikož D850 je první pořádnou zrcadlovkou s dotykovým ovládáním, těch skokových inovací už nebude mnoho. Jediná hardwarová vychytávka, co by v následujících letech mohla zamávat s high-end trhem u Nikonu je dle mého stabilizace na senzoru. Update: bezzrcadlovky Z6 a Z7 nabízí tzv. in-body 5ti-osou stabilizaci, dostane se i do zrcadlovek? – toť velká otázka).

Netroufám si odhadnout, zda přijde nějaká změna v oblasti hybridních hledáčků, rád se nechám překvapit.

Suma sumárum, nedokáži si moc představit, že bychom v horizontu 5 let viděli inovaci, která by zacloumala zrcadlovkovým trhem. je tedy i možné, že tento trh bude skomírat a většina fotografů přejde na bez-zrcadlovky.

V čem je D850 šampion a  proč mi přesto stále vyhovuje D750?

Ok, to vše jsou ale zatím důvody, proč je D850 totální pecka. Jenže, já tu i pár důvodů, proč mi stále připadá, že D750, tedy skoro pět let stará zrcadlovka, je stále „state-of-the-art“ produktem.

Po shlédnutí všemožných různých testů je jasné, že za stejných podmínek (tedy že máte na D850 i D750 špičkové sklo a máme dost světla) dostaneme v první řadě od D850 vyšší skutečné rozlišení, což umožňuje a) větší tisky a b) větší ořezy. Zde je rozdíl mezi 24Mpix a 46 Mpix dost zásadní. I když „přebytečné“ pixely nepotřebujeme, stejně díky zmenšení fotky dostáváme snímky s malinko nižším šumem a větším detailem.

Nikon a jeho 46Mpix snímače mají fenomenální kvalitu obrazu, zejména na nižší ISO (zde snímek z Z7, který má prakticky identický snímač se D850)

Dále u D850 na nízké ISO dostaneme lepší dynamický rozsah a barevnou hloubku, jenže zde už jsou rozdíly naprosto marginální a normální zákazník (a ani fotograf!) to nikdy nepozná!

Fotograf dostává celkově v těle D850 i malé vychytávky, jako třeba focus-bracketing, což se může krajinářům hodit (ale není to nic, co byste si nedokázali udělat i bez pomoci foťáku). Potud tedy D850 stále vládne.

Jak jsem již naznačil výše: obrazový výstup pro drtivou většinu klientů, kteří nebudou koukat na 100% zvětšeniny (angličtina tomu krásně říká „pixel-peeping“) a prostě na fotky na displeji nebo v tisku klasických rozměrů, bude z obou strojů identický. Dynamický rozsah u starší D750 je stále fenomenální. Každý den mě ohromuje, co dokáže Lightroom vytáhnout ze stínů i zdánlivých přepalů. Rozdíl kvality obrazu oproti třeba D7100 nebo D5300 je dost znát. Zejména při větších úpravách je u DX foťáků znát posun v barevném spektru (D5300 má třeba po vytažení stínů silně nazelenalý nádech).

Nevýhody D850

Vysoké rozlišení je požehnání jen pro pár vyvolených. Pro většinu to bude spíše metlou. Každá fotka je soubor o velikosti (mluvím pouze o RAW, nemá cenu se bavit o JPEGu v segmentu profi a nadšených amaterů) 45-60MB!!! Uděláte cca 20 fotek a máte Giga dat! Ceny paměti a pevných disků sice klesají, ne však natolik, abychom si za pár tisíc mohli koupit 10 TB disk.

Datová zátěž je spojena samozřejmě s identickými nároky na zálohování enormního počtu dat. Nestačí nám nákup jednoho obrovského disku, potřebujeme minimálně dva, mnozí profi fotografové mají zálohu zdvojenou (pak kupujete disky tři).

Surface Pro – moje mobilní řešení pro editování fotek

Větší soubory mají ještě důležitější vedlejší efekt: potřebujete násobně vyšší výpočetní kapacitu. V digitální fotografii je potřeba každý (!) RAW soubor vyvolat. A to si vyžaduje výpočetní výkon, bez ohledu na to, jak náročné workflow posprocessingu máte. Většina fotografů dnes používá kombinaci Adobe Lightroom a Photoshop a je známo, že rozdíl v rychlosti zpracování 24Mpix či 46Mpix je dost zásadní. Poznáte jej při importu, třídění, úpravách, i při exportu – jinými slovy neustále. Pokud nemáte štěstí, že používat super špičkové Tower PC (nebo iMac) s Nvme nebo nejrychlejšími velkokapacitními SSD disky, nejrychlejšími 4-jádrovými procesory, nejnovějšími grafickými kartami  a 32-64GB RAM, může vaše post-processingové workflow poměrně dost zpomalit.

Tohle zásadní problém zejména tehdy, pokud potřebujete být mobilní a fotky upravovat i v terénu. Na trhu skoro není rozumně velký a drahý notebook, který by takto velké objemy dat bez problémů zvládal.

Megapixely versus světlo

Ještě zásadnější mi přijde ovšem háček v otázce fyzikálních zákonů: mám na mysli množství světla.

Fotím už pár let konference a svatby a je faktem, že kromě vzácných výjimek fotograf neustále řeší výzvu jménem nedostatek světla. A nemyslím nutně tmavé prostory nebo focení v noci. Prostě i když svítí slunce a vy zalezete s novomanželským párem fotit do interiéru s velkým oknem, dostáváte se najednou při ISO 100-200 a cloně kolem f2.8 na čas závěrky kolem 1/160 sec. To je z mé zkušenosti hraniční hodnota u nestabilizovaných objektivů nad 35mm, aby fotografie byla skutečně ostrá a bez pohybové neostrosti dané třesem rukou fotografa, nebo pohybem objektu focení (třeba pohyb hlavy nevěsty). Vyšší míra hustoty senzoru u D850 má za následek, že místo 1/160s je zapotřebí volit hodnotu 1/200 nebo dokonce 1/250s, aby byl snímek ostrý i při 100% náhledu. To při stejném množství světla vyžaduje navýšení ISO (možnost jít na nižší clonu nepočítám – zoom objektivy je většinou pod f/2.8 neumožňují, někdy ani fotograf nemůže, chce-li mít zaostřeno na dvě oči).

Nádherná noční obloha – zde je D750 pořád šampionem pro focení za vysokého ISO

 

Mluvíme stále o ideálních podmínkách (nepřímé sluneční světlo). Jakákoli méně ideální situace pak vede (pokud nepočítám spíše výjimečné možnosti výrazně přisvítit bleskem) opět už jen a jen ke zvyšování ISO. A zde je ten háček.

Vyšší ISO ovšem ani u o tři roky novější aparátu není lepší než u D750. Pokud srovnáme výkon na ISO 1600 – 6400, tedy řekl bych pro focení eventů klíčové rozmezí, kde pořizuje dost velkou část fotografií, je při 100% náhledu D750 pořád ve výhodě. Výhoda se smaže, jakmile interpolací na menší rozměr část šumu zmizí, pak je výkon dle testu – od dosti renomovaného fotografa G.Wegnera – vlastně vyrovnaný. Ano, pokud potřebujete fotit na vyšší ISO, dostanete na výstupu (tisk, nebo zmenšené JPEGy) v podstatě od D850 stejný výkon. (Není náhodou, že i v roce 2019 spousta astrofotografů pořád používá D750).

Pro někoho, kdo fotí pro klienty, co nikdy nedocení rozlišení 46MpiX (99% klientů) je tedy D850 v podstatě kanon na vrabce.

Pro koho tedy D850 je?

Bezpochyby ale 46Mpix smysl má. Zejména pokud fotíte v ateliéru a máte možnost kontrolovat možností světla, a pokud máte špičková skla, který těch 46 „mega“ utáhnou. Tenhle foťák je fantastický pro všechny, kdo plánují velkoformátové tisky (třeba opravdu velké plakáty) a kdo vydělávají na přispívání do fotobank. Tam se neustále posouvá standard rozlišení. Vysoké rozlišení a tím i možnost velkého ořezu je skvělé pro wildlife fotografy, pro které často žádné dlouhé ohnisko není dost dlouhé (a digitální zoom se tedy hodí).

Stále zůstává podmínka: musíte mít dost paměti (jak na SSD/HDD discích, ta v RAM) a výpočetní kapacity.

Pro mě má D850 ještě jednu podstatnou nevýhodu. Oproti D750 je to více profi tělo (lépe utěsněné, bytelnější),  za což se platí většími rozměry a váhou. Větší odolnost proti vlhkosti a prachu v zásadě nepotřebuji (na svatbách a konferencích se nepráší, na cesty beru menší zrcadlovky), zato nárůst váhy a rozměrů bych pociťoval každý den. Oboje je pro mě natolik zásadní, že už jen kvůli tomu bych nákup dvakrát zvažoval.

Proč tedy zůstávám u D750?

Já jako fotograf svateb a konferencí s jistotou zatím D850 nepotřebuji, na moji práci mi 24Mpix D750 stále vyhovuje. Výstupy z 24Mpix fotky jsou naprosto parádní pro tisky 90*60cm a samo-sebou stačí na menší tisky, foto-knihy, a digitální výstupy pro sociální média.

D750 v kombinaci s pevnými skly a profi-zoom objektivy skvěle ostří i při nedostatku světla. Naprosto neřeším rychlost snímání – mě 7 fotek za vteřinu naprosto stačí. Při focení dětí a lidí nemám pocit, že by mi kvůli tomu nějaký záběr unikl. Ergonomie a úchop foťáku, což je opravdu moc důležitá vlastnost pro někoho, kdo foťák za den vyfotí i více než 2tisíce fotek, je skvělá. Je radost tohle tělo brát do ruky.

Píše se rok 2019, D750 je 4,5 roků stará, mám ale pocit, že kvalita výstupu ze Sony senzoru uvnitř „dé-sedm-set-padiny“ je stále top-třída. Dokonce jsem v roce 2018 vážně uvažoval, že koupím druhé tělo FX – a došel jsem k závěru, že by to opět byla D750!

Možná mě za pár týdnů nadchnou první reálné testy bezzrcadlovek Z6 – které mají podobné specifikace (24Mpix FX) jako D750 (update, ano nadchly, ale ne kvůli tomu, že by obrazový výstup byl o tolik lepší).

Jenže! Bezzrcadlovky jsou pro Nikon nový „ekosystém“, kde musí být investováno mnoho času a financí do vývoje nových objektivů. Velkou otázkou u nové bezzrcadlovky je kvalita ostření (update: není se čeho obávat).

Vadí mi něco na D750? Jedna ostuda Nikonu

Jestli mi něco vyložení vadí, pak je to neustálé ztrácení očnice a odpadání gumových polepů. Je to v posledních letech již tradiční problém, u mé D750 to ale dostalo novou dimenzi, kdy skoro všechny gumy se posouvají a odlepují. Skoro bych řekl, že to je vzhledem k tolika desítkám let zkušeností s vývojem pro Nikon docela ostuda. Polepy jsem si nechal spravit a stálo mě to 2 tisíce korun!

Odlepování gumových polepů: stará bolest, která se projevovala u D700, podobně i u D750 (copyright: Nasim Mansurov)

Tím však moje výhrady končí. A i v roce 2019 mohu D750 s klidem doporučit, však se dá sehnat i za cenu kolem 35tisíc korun!

Má cenu čekat na D760? Nebo jít rovnou do Z6?

Je dost pravděpodobné, že koncem roku 2019 nebo na začátku roku 2020 přijde Nikon s nástupcem těla D750, pravděpodobně se strojem D760, ale jisté to není. Z důvodu masivních investicí do systému Z (mirrorless, bezzrcadlovky, nebo také MLC systém) Nikon údajně některé řady zrcadlovek úplně opustí. Vzhledem k existenci Z6, která je cenou a rozlišením na stejné úrovni jako D750, je otazníkem, zda potenciálně právě tato řada nezůstane bez nástupce, podobně jako svého času D300 (D400 prostě nepřišla).

Jenže D750 patřila k tomu nejprodávanějšímu sortimentu v segmentu FX, a proto si myslím, že se Nikon nakonec s D760 vytasí. Očekávám přidání některých funkcí z D850, jako třeba dotykový displej a focus-stacking. Abych sám začal uvažovat o investici do D760, chtěl bych následující funkce:

  • Plně výklopný displej (případná dotykovost mi přijde jako fajn bonus)
  • IBIS – tedy stabilizaci v těle fotoaparátu
  • Podobné rozměry a trochu menší váhu
  • Lepší ostření v live-view, případně dokonce funkci eye-AF
  • Ponechání dvou slotů na karty

Zda jít rovnou do Z6, je na jiný článek, který mám rozepsaný, protože poslední tři měsíce fotím s oběma stroji a jsou zde rozdíly, které stojí za pozornost. Jedno ale prozradím rovnou, D750 se dnes z hlediska obrazového výkonu u fotek (nemluvím o videu) drží překvapivě dobře.

Když jsem v roce 2016 D750 koupil, asi jsem ani netušil, o jak dobrý nákup se tehdy jednalo!

Suma sumárum: výhody a nevýhod D850 v porovnání s D750

Výhody:

  • větší detaily díky výrazně vyššímu rozlišení -> možnost ořezu a většího „dosahu“
  • marginálně lepší dynamický rozsah a barevná hloubka na nízké ISO

Nevýhody:

  • Náročnost na objektivy
  • Objem dat
  • Náročnost na postprocessing a na zálohování
  • Mírně horší výstup na vyšší ISO, který je rovnocenný s D750 po zmenšení na 24Mpix
  • Větší rozměry a váha
  • Cena

Jsem fotograf, cestovatel, učitel, trenér. Focení mě pohltilo, je to moje denní dávka duševní hygieny. Nejčastěji fotím v Českém ráji nebo v podhůří Jizerských hor, kde pořádám fotografické workshopy. Vedle krajiny fotím produkty, nemovitosti, rodiny, děti, svatby, veřejné akce. No zkrátka takřka vše, kde hraje roli krásné světlo. 

Václav Bacovský

fotograf, autor blogu krasnesvetlo.cz

19 Komentáře

  1. Megie

    Ahoj, zvažujem prechod z D7200 na D750. Fotím prevažne šport – hokej, futbal… a používam starší objektív Nikkor 80-200 f2,8 d ed. Bude tento objektív vhodný na D750?

    Odpovědět
    • Vašek

      Ahoj Megie, komentář jsem přehlédl, tak se omlouvám za pozdní odpověď. 80-200mm jsem kdysi používal, ale už ne v kombinaci s D750. Osobně si myslím, že bude fungovat velmi dobře, opticky to bude ostré, ostření bude asi stejně rychlé jako u D750. Vašek

      Odpovědět
  2. Vladimír

    Skvěla napsaný článek. Mam D750 a přemýšlel jsem o D850, ale řeším přesně co Ty i s tím displejem :). U D750 mi dost vadí špinění snímacího čipu a to dost. Již byla několikrát na čištění, ale za chvilku opět prach na snímacím čipu, tak už jsem to vzdal a retušuji a retušuji. Jinak je to skvělý foťák.

    Odpovědět
    • Vašek

      Díky za komentář, byl jsem teď dlouho v zahraničí a nevšiml si jej…každopádně doporučuji koupit Sensor Gel Stick, dá se objednat, dokonce jej myslím prodává Megapixel a nebát se snímač občas vyčistit, je to snadné a při troše opatrnosti nic nehrozí. https://photographylife.com/product/sensor-gel-stick

      Odpovědět
  3. Jan

    Nazdar Václave,
    jsem novopečeným majitelem D750, zatím pouze tělo a sháním objektivy. Chtěl bych jeden universál na cesty, zatím mám v hledáčku 24-120/4, jaký máš názor na toto sklo. Případně, jestli máš nějaké vřelé doporučení na jiné sklo, třeba i pevné.

    A jak jsi spokojen s širokáčem na systém 1, máš ho ode mě.

    Honza F.

    Odpovědět
    • Vašek

      Ahoj Honzo, gratuluji k nákupu! Já jsem právě ohledně základního zoomu pro D750 byl vždy nerozhodný, ta 24-120mm f/4 se mi při nákupu samostatně zdála až moc drahá, i když parametrově je to dobrý objektiv a rozsah celkem ideální na pokrytí 80% scén při běžném focení. Já jsem si ale D750 kupoval hlavně kvůli portrétům/svatbám/konferencím a tam je f/4 málo, nakonec jsem tedy šel do sady f/1.8 pevných skel (20+35+50+85mm) a tahle kombinace pro mě dlouho byla dobrá, teď jsem ale přesedlal na Z6 a Nikkor Z 24-70mm f/2.8 S a ta pohotovost zoomu je taky fajn. Takže jednoznačné doporučení nemám, lidé hodně kupují Tamron 24-70mm f/2.8, mě dlouhodobě trochu děsí nespolehlivost autofocusu, ale na druhou stranu ten mě zlobí i u Nikkor skel, takže asi není důvod se Sigmě a Tamronu vyhýbat.

      Jinak Nikon 1 6,7-11mm je super sklíčko, není použitelné proti slunci ale jinak má fakt hodně dobrou kresbu. Používám jej jen na cyklovýlety a letos jsem moc nejezdil, tak jsem si s tím zafotil sotva pětkrát, ale jsem s ním jednoznačně spokojen.

      V.

      Odpovědět
  4. Tom

    Ahoj,moc díky za recenze. Já se rozhoduji mezi D750 a D7500. Doposud jsem fotil na Nikon D3100 se seťákem 18-55 a pevnou 50tkou F1/8. Převážně jsem fotil pro sebe a občas na fotobanku. Do budoucna chci ale fotit i portréty a rozhoduji se mezi těmito těly (plus samozřejmě další objektivy, láká mě sigma art..) Věřím že fullframe D750 bude dobrá volba 🙂

    Odpovědět
    • Vašek

      Ahoj, kvůli portrétům by byla D750 jasná volba, musíš ale počítat s investicí to objektivů. Výhoda je,že teď ceny nového i použitého fotovybaveni docela klesají.

      Odpovědět
  5. Honza

    Ahoj, já D850 mám a nemůžu si jí vynachválit. Předtím jsem měl D500, ta byla super, ale vyšší ISO nedávala (menší čip). Často se ocitám v podmínkách, kde chybí světlo (ale úplně), kde prší, je vlhko, práší se, je velká zima atd.

    Někdy je jediná možnost udělat fotku s vysokým ISO (12tis nebo 24tis) nebo nemít nic. Když to jde a je to třeba, můžu udělat velké ořezy a prodloužit ohnisko a stále mám dostatečné rozlišení. Pokud se použije kvalitní sklo, má i ořez perfektní ostrost a kresbu.

    Co se týče velikosti dat. Jasně, soubory jsou velké, zpracování je náročné. Dá se ale přepnout na menší RAW, pak to fotí 24mpx stejně jako D750. Občas to používám.

    D750 je skvělý stroj, přemýšlím o něm jako o druhém těle. D850 je taky skvělý stroj, ale myslím si, že každý slouží trochu něčemu jiném, takže porovnávat je není úplně fér. Já se specializuji na fotografování zvířat v přírodě a k tomu účelu je D850 jako dělaná.

    S tím šumem to není tak úplně pravda, ale to by byla debata na hodně dlouho a na internetu jich je hromada. Proběhla řada testů a porovnávání. Problém je, že velká část recenzentů a testovačů porovnává surový výstup z D850 a z D750 při nějakém vyšším ISO, ale je třeba si uvědomit, že v tom případě se porovnává obrázek 1:1 a 2:1, protože D850 má 2x takové rozlišení. Je to asi hodně složité, nějak ale můžu říct, že s mírou šumu jsem moc spokojený. U D500 byl šum velmi hrubý, nebyl hezký. U D850 je velmi jemný a vypadá jako na analogové fotce, někdy neurazí. Když je šumu víc a fotku chci zachránit, proženu to nějakým nástrojem (neat image třeba).

    Tak zdar 🙂

    Odpovědět
    • Vašek

      Díky za názor, Honzo, vůbec nepochybuju, jak skvělá d850 je…ohledně srovnávání d750 a d850 – ano, jsou to jiné kategorie, ale byl bys možná překvapený, kolik lidí se právě mezi těmito dvěma stroji rozhoduje (spousta lidí netuší, zda těch 46Mpix potřebují nebo ne…). Sice máš pravdu, že můžeš fotit i do menšího RAW, ale pořád bych tahal větší a těžší foťák. Ale jinak ano, je to pádný argument pro ty, co občas to vysoké rozlišení potřebují a váha a rozměry jim nevadí.
      Jinak porovnání ISO jsem právě myslel po resamplingu, tedy výstup z D850 se resampluje na velikost 24 MPix a pak se porovná s D750 a není tam prakticky žádný rozdíl nebo mírně vede D750.
      Každopádně díky za tvůj pohled, Vašek

      Odpovědět
  6. Daniel

    Děkuju za perfektní počtení a taky ujištění, že jsem si vybral dobře. O D750 jsem přemýšlel strašně dlouho. Jelikož začínám a vlastně ani pořádně nevím, na co se chci zaměřit, krom makra, a vzhledem k tomu, že to pro mne bude fakt „jen“ hobby, tak jsem nakonec zvolil tenhle foťák, i když samozřejmě červíček trochu hlodal, jestli nejít přecijen do Z6. Nicméně moje pouze amaterské ambice a hlavně momentální cena 25K za tělo nakonec červíčka ušlapaly 🙂 A já díky Tvému článku vím, že nemusím litovat.

    Odpovědět
    • Vašek

      Dobrá volba! Ať foťák dobře slouží, je to skvělá mašina. Vašek

      Odpovědět
  7. Aleš Pařízek

    Dobrý den,
    neuvažoval jste o pořízení fotoaparátu Nikon D3 (x) z druhé ruky? Stále váhám i o pořízení D750.
    Děkuji Aleš

    Odpovědět
    • Vašek

      Dobrý den, Aleši, popravdě mě série Dx (ať už D3 nebo D4) vůbec neláká a to jednoduše kvůli rozměrům a váze. Obrazově není ani D4 o tolik lepší než D750 abych o nákupu z druhé ruky uvažoval. Použil bych pro D3/D4 metaforu tanku: je to tělo do každého počasí, vydrží vše, jenže to já nepotřebuji, já raději lehčí auta (tahat gramy navíc nechci, vertikální grip také nepotřebuji). Takže tak

      Odpovědět
      • Aleš Pařízek

        Děkuji za odpověď. Z jiného soudku – již je znám termín Vaší dubnové lekce v Českém ráji?
        Děkuji Aleš

        Odpovědět
  8. Tomáš

    Dobrý den Vašku,
    Perfektní články a inspirace.. 😊
    Zatím mám svůj starý Nikon D5100 se setakem 18-105, přikoupil jsem 50 F1.8, tamrona 70-300 a teď mám k mání nikona 24-70 f2.8 mimochodem výborný sklo. Uvažoval jsem na přechod k d7200 ikdyz je to taky starší kus a teď tak trochu váhám nad tou 750-kou.. je to FX a to bude asi má na dlouhou dobu větší investice.. Netuším jestli zůstat u dx či jít do fx a jestli to uživim.. 🤔

    Odpovědět
    • Vašek

      Tomáši díky za komentář! Předně se omlouvám za pozdní odpověď. Dilema chápu, bral bych to tak: potřebuju nutně menší hloubku ostrosti (na portréty třeba)? Využiju lepší výkon na vysoké ISO? Nevadí mi vyšší váha FX systému? Jako sestava D750 + Nikkor 24-70 f/2.8 je naprosto špičková. Ale třeba na focení krajinek na výletrech je to zbytečně těžké, je to tak trochu kanon na vrabce, pokud pak chce člověk fotit na f/8. Ale na druhou stranu mohu říct, že rozdíl obrazové kvality d750 oproti D5100 určitě mile překvapí. Tak šťastnou volbu. Vašek

      Odpovědět
  9. Ondra

    Moc děkuji za inspiraci, já jsem šťastným majitelem 7500 a 750 a rozdíl tam je DX/FX hloubka iso i detaily a brarvy není to nic co by člověka viděl po přečtení recenze ale když máte 2 fotky stejným objektivem a ve stejném úhlu tak ten rozdíl iso barev hloubky je znát…. taky jsem uvažoval o 850 ale po přečtení článku jsem rád že jsem zbytečně nevihodil peníze oknem (mám starší PC a nemá moc výkoné karty) takže ten lepší víkon za ty peníze bych neocenil.
    jen by mě zajímalo 750 verzus z6 – co se týče obrazové kvality – protože funkce se nedají srovna AF atd….

    Odpovědět
    • Vašek

      Díky za komentář. Z6 má hlavně výhodu ve video oblasti, tam je to bez debat, jinak je pro mě hlavní výhodou Zet bezzrcadlovek celkově lepší (ale dražší) optika. Samotný foťák obrazovým výkon a funkcemi pro focení o tolik dramaticky lepší není. Václav

      Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kategorie e-shopu

Fotím na zakázku

Vlastním špičkové fotografické vybavení a mám 10 let zkušeností z praxe. Díky tomu můžete ode mě mít kvalitní fotky z vašich veřejných, firemních i rodinných akcí.

Fotím konference a firemní akce

Fotoreportáže z konferencí a firemních akcí

Interiéry a exteriéry nemovitostí

Fotografie interiérů a exteriérů nemovitostí

Produktové a ilustrační fotky

Fotografie produktů a ilustrační fotky

Portréty na web nebo blog

Portréty a ilustrační fotky na web nebo blog

Svatební fotografie

Svatební fotky

Rodinné fotky

Rodinné fotky