Minule jsem tu psal, že když je ošklivo a zima je bez sněhu, je to docela fotografický oříšek. Sníh být nemusí, ale aspoň mráz se hodí. Dokáže totiž vykouzlit na oknech neuvěřitelně nádherné obrazce, které připomínají rozmanitostí tvarů sněhové vločky. Dlouho jsem si toho vůbec nevšímal, až do jednoho dne v Krkonoších, kdy jsem tento neuvěřitelně rozmanitý svět objevil na jednom omrzlém okně.
Od té doby se na focení zimní námrazy těším, ale za poslední tři roky jsem se k tomu nedostal. Pokud by náhodou mrzlo, mám pro Vás pár tipů:
TIP 1
Je dobré mít makro-objektiv. Jde to i bez něj, nebudete však schopni zachytit ty nejmenší detaily, a právě v nich je často ta největší krása.
TIP 2
Foťte při západu nebo východu slunce, kdy nízké slunce vykouzlí syté barvy. Je samozřejmě nutné být u správně orientovaného okna.
TIP 3
Mějte při ruce stativ. Hodí se ze tří důvodů. Zaprvé může být v zimním období (při rozbřesku nebo soumraku obzvlášť) málo světla, čas závěrky tak při základním ISO 100 může vycházet pod 1/50 sec, což lze při fotografování marka jen stěží udržet. Za druhé vám umožní více při-clonit, takže se zvětší hloubka ostrosti (toto samozřejmě vede opět k prodloužení času, což nás ale se stativem netrápí). Za třetí je pak s foťákem na stativu o něco lehčí vychytat správnou rovinu ostrosti, což je při focení marka často ta největší výzva.
NIKON D3100 (90mm, f/9, 1/800 sec, ISO400)
TIP 4
Poslední tip: buďte rychlí – topení uvnitř, slunce venku nebo i samotný Váš dech často může námrazu roztát.
Tip na postprodukci
Pokud jste jako já fotili bez stativu, může se snadno stát, že fotografie budou mírně neostré: buď jen na části snímku, což je dané nesouladem roviny ostrosti s rovinou omrzlého skla, nebo pohybovou neostrostí (neudržení času závěrky kvůli chvějícím se rukám), což je větší problém, neb je snímek neostrý celkově. Doporučuji výrazněji doostřit v postprodukci (v Lightroomu klidně i doostření=70-90% při použití selektivního maskování „maska = 60-100%“). Nejvíce kreativní je pak použití vyvážení bílé, díky které můžete ladit fotografie do studených nebo teplých odstínů. Pro opravdu přirozeně sytě barevný snímek si však musíte vychytat to správní pozadí – nejlepší je zapadající slunce, jako na následujícím snímku.
Až tedy budete příště škrábat námrazu na autě, bežte se podívat na okna z blízka, zda tam nenajdete nějaké zajímavé obrazce. Podívejte se opravdu zblízka, krása je v detailu!
úžasné obrazce
No paráda, to mám radost Vašku! Jako by to byly rytiny, nebo otisky pravěkých přesliček!!! Některé už znám, však mám ten pocit, že se na nich podílel můj foťáček, nemýlím-li se :-), ale ostatní mě hezky překvapily, třeba to okno zvenčí je náladou jako by vystoupilo z Reynkových básní!!!
Když já nemám tak pevný stativ, jak to udělat dobře, abych ho zmáčknutím spouště nerozpohybovala tak, že mi to zkazí fotku? Budu si s tím muset pohrát, ale už teď v tom trochu vidím problém, a tak ho ani nevytahuju a fotím makro z ruky, která se mi ovšem taky chvěje 🙂
moc tě zdravím a díky!