Jak jsem již v předešlém díle krátce naznačil, fotografovat v Toskánsku zdejší malá městečka je velmi dobrý nápad. I zarytým krajinářům doporučuji brát aparát s sebou při výletech do jakéhokoli města či vesnice. Některá městečka jsou díky jedinečné architektuře skutečné skvosty, které je krásné fotografovat už z dálky – jejich hradby, věže a kostely tvoří pěkná panoramata. Pokud už města fotografujete z dálky a zaměřujete se na celkový pohled, dbejte na zajímavé popředí – čím širší je záběr, tím důležitější se popředí stává.
Jakmile vstoupíte do města, všímejte si více detailů a nefotografujte pouze krásná náměstí a nejznámější památky.
Na co se zaměřit?
Barvy: květiny, nebe, prádlo, omítky…
Na jaře jsou i města plná květin a kvetoucích keřů. Všeobecně je dobré zaměřit pozornost na barvy – nejen fasád, ale i třeba pověšeného prádla. Dohromady můžete skládáním barevných objektů vytvářet zajímavé kompozice. Obloha bývá sytě modrá (doporučuji zvýraznit používáním polarizačního filtru), velmi pěkné jsou kombinace s komplementární barvou – což jsou odstíny žluté a oranžové.
Lidé
Toskánska městečka jsou příjemná svým čilým, avšak nestresujícím ruchem – kromě popolední siesty jsou místní ulice plné lidí (v květnu nejsou přeplněné – netusím, zda v hlavní sezóně kolem srpna nejsou ulice plné k prasknutí). Místní se baví na ulicích, srocují se kolem malých bister a restaurací, noční život je samozřejmě rušný. To však znamená dost námětů pro focení lidí. „Street photograpy“ jakožto žánr je dost specifický, žádá si svůj čas a určitý způsob vidění. Na focení lidí jsem se nezaměřoval, pořídil jsem jen pár momentek. Zejména krajinářům, kteří mají tendenci lidi s kompozice vytěsňovat jako rušivý element tak připomínám, že pokud chcete zachytit genius loci Toskánských městeček, neměli byste na focení lidí zapomenout.
Patina
Co mě na Itálii (nejen v Toskánsku) fascinuje je ta neopakovatelná patina: spousta domů má starou omítku, která ovšem není nevzhledná – má svoji krásu a právě toto je dobré fotit.
Okna a střechy
Okenice a okna obecně jsou moje oblíbené téma. Je dobré přemýšlet nad celou sérií fotek – až poté vynikne rozmanitost a půvab tohoto námětu. Jedinou nástrahou je zkreslení způsobené focením z výrazného podhledu. Když záběr rámujete, srovnejte si linie co nejlépe a ještě si raději nechte dost prostoru okolo, pokud bude rovnat zkresleni softwarově (doporučuji v Lightroomu záložku korekce objektivu, nebo volnou transformaci ve Photoshopu), budete muset ořezávat.
Střechy se nejlépe fotí z jejich úrovně a pokud možno na delší ohnisko, pak vzniká souvislá plocha střech a jejich textura působí zajímavě.
Architektura
Pokud se Vám líbí architektura a zejména ta renesanční, pak v Toskánsku budete na svém místě. Já jsem se na fotografování architektonických prvků tolik nesoustředil, námětů je tu však dost.
Fotografujte méně zjevné motivy: linie, tvary, odrazy…
Všeobecně samozřejmě platí obecné rady pro focení ve městě – je dobré se zaměřit na to, co oči často nevidí (náš mozek má tendenci určité vjemy filtrovat) – stíny, odlesky, odrazy v kalužích, siluety – tedy obecně používat základní grafické elementy – tvary, barvy, linie, kontrast, struktury a opakující se vzorce. Vedle celků (celých budov/památek) je dobré fotit mnoho detailů.
Vždy poměrně silně působí rámování jiným objektem (rám v rámu).
Kapitolou samou pro sebe by bylo focení v noci. Systematicky jsem se k nočnímu focení městeček nedostal, zůstává to v mém to-do-listu při příští návštěvě Toskánska.
V příštím příspěvku o focení v Toskánsku se zaměřím na focení zdejší skvostné krajiny.
0 komentářů