Malování světlem – pár tipů na abstraktní fotografii bez použití photoshopu

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrost

Občas není špatné si připomenout, že focení není nic jiného než malování světlem. Nejlépe si to uvědomím v momentech, kdy experimentuji s pohybovou neostrostí. Nedávno jsem při západu slunce schválně navolil vyšší clonové číslo, které mi umožňovalo fotit s časy kolem 1/2 až 1/3 sekundy. Během takto dlouhé expozice jsem s foťákem různě zoomoval, otáčel, cukal a švenkoval, abych docílil zajímavého rozostření. Zde jsou výsledky a pár tipů jak na to k tomu.

Pokud byste podobnou techniku chtěli zkusit, mám pro Vás následující rady:

1) Nejlepších výsledků dosáhnete ve světelných podmínkách s přirozeně vysokým kontrastem – skvěle se hodí zlatá nebo modrá hodinka (tredy těsně před západem slunce nebo po západu slunce, kdy využijete umělého osvětlení ve městech apod.). Najděte si kontrastní motiv – třeba větve stromů proti obloze.

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrost

NIKON D7100 (14mm, f/4, 1/20 sec, ISO100)
Takto vypadá scéna, při které jsem se vyřádil – povšimněte si, že fotka vypadá dobře i v ostré podobě, má zajímavé barvy a kontrast. Ke zvýraznění barev jsem použil polarizační filtr (CPL).

2) Foťte v manuálním režimu. Proto zapomeňte na experimentování s mobilem nebo levným kompaktem – ty Vám to neumožní.

3) Jak přijít na správné nastavení expozice? Musíte experimentovat. Není nikde dáno, že právě čas 1/2 sekundy je na podobný druh fotografie ten nejlepší. Takže prostě zkoušejte. Navolte třeba čas 1/3 vteřiny. Dejte ISO na základní hodnotu, nechte v režimu priority času dopočítat clonu. Pokud aparát clonu maximálně zavře (tedy něco v hodnotách f22-32) a fotky jsou stále příliš světlé, je pořád příliš mnoho světla a vy buď budete muset nasadit nějaký tmavý filtr (CPL, ND) a nebo prostě počkat, až bude méně světla (navečer). Pokud expozimetr ukáže nějakou normální hodnotu clony (cca f4 – f22), je světla tak akorát na hraní si. Udělejte pokusnou expozici a pak se podívejte, zde fotografie není příliš světlá nebo příliš tmavá. Podle toho upravte kompenzaci expozice (tlačítko plus mínus). Jakmile jste s tmavostí/světlostí svého snímku spokojeni, zadejte hodnoty (ISO, clonu, čas závěrky) na foťáku v manuálním režimu.

4) Použijte zoomovací objektivy (ideálně širokoúhlé, jako třeba 10-24mm na DX formát u Nikona).

5)  Zkoušejte různé časy závěrky. Když bude snímek moc rozmazaný a nečitelný, čas zkraťte. Nebo zpomalte pohyby.

6) Vychytejte ty správné pohyby.Vyzkoušejte:

a) zoomování

b) panování (pohyby do strana podél jedné osy)

c) zoomování pohybem rukou (oddálení či přiblížení aparátu k motivu rychlým vystrčením foťáku vpřed nebo nazad)

d) různé šílené kombinace (zoomování a švenkování najednou).

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrost

NIKON D7100 (10mm, f/20, 1/2 sec, ISO100)
tady jsem otáčel aparátem

 

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrost

NIKON D750 (200mm, f/11, 1/2 sec, ISO100)
Zde jsem pohyboval foťákem s dlouhým zoomem (70-200mm) nahoru a dolu podél jedné vertikální osy

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (25mm, f/18, 1/2 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (24mm, f/18, 1/2.5 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D750 (200mm, f/16, 1/2 sec, ISO100)

kombinace zoomování a otáčení foťáku

NIKON D7100 (10mm, f/18, 1/3 sec, ISO100)
kombinace zoomování a otáčení foťáku

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (10mm, f/18, 1/3 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (20mm, f/20, 1/2 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (24mm, f/20, 1/2.5 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D750 (48mm, f/11, 1/2 sec, ISO50)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D750 (24mm, f/16, 1/2 sec, ISO50)

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrost

NIKON D750 (20mm, f/16, 1/3 sec, ISO50)
Tady jsem s foťákem běžel vpřed

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrost

NIKON D750 (20mm, f/16, 1/3 sec, ISO50)
Tady jsem nechal foťák jaksi padat v mých rukách asi o metr níže

Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D750 (20mm, f/16, 1/3 sec, ISO50)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (11mm, f/20, 1/2 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (24mm, f/20, 1/2.5 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D7100 (22mm, f/20, 1/3 sec, ISO100)
Abstrakce - malování světlem, dlouhý čas závěrky a pohybová neostrostNIKON D750 (200mm, f/16, 1/3 sec, ISO100)

 

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *