Noční fotografování v Česko-Saském Švýcarsku: měsíc a hvězdné nebe v hlavní roli

Na blogu jsem napsal dva příspěvky (zde a zde) o fotografování měsíce. Měsíc je ovšem nejen zajímavý astrologický motiv pro fotografy, ale taky skvělý zdroj světla pro focení krajiny. Svit měsíce, který se blíží úplňku, je silnější, než se nám zdá. Foťák má navíc na rozdíl od oka jedinečnou možnost sbírat světlo i několik sekund, takže Vás výsledek dlouhé expozice (10 a více sekund) napoprvé možná zaskočí. Často totiž není problém to, že výsledná fotografie je moc tmavá, ale naopak světlá až přepálená, takže charakterem neodpovídá noční atmosféře.

Opuštěná chalupa - jediným zdrojem světla je měsíc v poloviční fázi.

NIKON D7000 (11mm, f/3.2, 30 sec, ISO1250)
Opuštěná chalupa – jediným zdrojem světla je měsíc v poloviční fázi.

Včera byl měsíc v poloviční fázi, a protože je na Křížovém vrchu v Rynarticích jinak docela tmavá obloha, podařilo se mi vyfotit zajímavou kombinaci – krajinu osvětlenou měsícem včetně hvězdného nebe. Pokud je měsíc v úplňku, je jako zdroj natolik světlý, že už na obloze přesvítí všechny hvězdy.

Přeexponovaná noční fotografie nevypadá dobře, nemá tu správnou atmosfíru. Všimněte si také odlesku olesků/prasátek vlevo u větví - nejen slunce v záběru je problém, nýbrž jakýkoli intenzivní zdroj světla.

NIKON D7000 (11mm, f/3.2, 30 sec, ISO800)
Přeexponovaná noční fotografie nevypadá dobře, nemá tu správnou atmosfíru. Všimněte si také odlesku olesků/prasátek vlevo u větví – nejen slunce v záběru je problém, nýbrž jakýkoli intenzivní zdroj světla.

Tuto fotografii jsem při zpracování v Lightroomu dokonce jemně ztmavil, aby odpovídala atmosféře, kterou jsem zažil.

NIKON D7000 (11mm, f/6.3, 30 sec, ISO400)
Tuto fotografii jsem při zpracování v Lightroomu dokonce jemně ztmavil, aby odpovídala atmosféře, kterou jsem zažil.

Včera jsem dostal navíc bonus rychle se pohybujících mráčků, které během 30sekundové expozice dokázaly urazit docela dlouhou trasu a zanechaly za sebou jemný závoj.

Pohled z Křížového vrchu směrem na jihovýchod

NIKON D7000 (14mm, f/3.2, 30 sec, ISO800)
Pohled z Křížového vrchu směrem na jihovýchod

Pobývat v měsícem osvětlené krajině je jedinečný zážitek – koho by taky nefascinovalo hvězdné nebe nad námi (a jen v tmavé krajině dál od měst a jejich poluce nám teprv dojde, co kdysi za před-elektrických časů vídával Kant). V zimě u nás sice nemáme šanci spatřit mléčnou dráhu (v létě její menší a chudší cípek), i tak je hvězd na opravdu tmavé obloze spousta. Navíc okolo všichni spí a všude je absolutní klid (včera na Křížovém vrchu to tak úplně neplatilo, někteří kamarádi a kolegové z projektu Czech-German-Professional Young Program se ještě dobře bavili na našem Alumni setkání).

Zbytky sněhu na Křížovém vrchu

NIKON D7000 (11mm, f/3.2, 30 sec, ISO800)
Zbytky sněhu na Křížovém vrchu

Pokud byste sami chtěli něco podobného vyzkoušet, zde je nutné vybavení a nastavení:

Co potřebujeme:
1) stativ,
2) širokoúhlý objektiv, ideálně spíše světelný (tj. hodnota f pod 4) – ale není to absolutní nutnost;
3) teplé oblečení,
4) dálková spoušť se hodí, není opět absolutně nezbytná, stačí samospoušť (já dokonce při 30sek. Spoušť klidně opatrně mačkám rukou). Pokud ovšem budete mít ideální expozici (viz níže) v časech kolem 5 sekund a méně, je dálková spoušť nebo samospoušť.

Co musíme vědět:
1) Fotografujeme v manuálním režimu! Pokud jste to nikdy nedělali, není dobrý nápad to zkoušet poprvé ve tmě, bez naučených gest (poslepu vědět, kde a jak se nastavuje čas a clona).
2) Doporučuji na fotoaparátu na začátek navolit clonu kolem f4, ISO 800, čas 15 sec.
3) Pokud je fotografie příliš světlá, můžete přidat clonu (> f8), nebo třeba ubrat ISO (>200). Laborovat s časem má cenu jen pokud chceme někde zachytit nějaký pohyb na nebi – tj. bud vytvářet tzv „star trails“ (kruhovité stopy hvězd) a nebo rozmazávat oblaka.

Ale hlavně je potřeba tmavé nebe bez znečištění – takových míst bohužel není mnoho, obzvlášť kolem Prahy.

Při hledání pozice pro stativ v křoví jsem v téměř úplné tmě zapadl i s foťákem do křoví.

NIKON D7000 (16mm, f/3.2, 30 sec, ISO800)
Při hledání pozice pro stativ v křoví jsem v téměř úplné tmě zapadl i s foťákem do křoví.

Nejtěžší je ve tmě komponování a ostření. Na tmu si oči sice snadno zvyknou, ale pokaždé, když se na displeji podíváte na fotografii, nebo použijete čelovku, bude potřebovat aspoň půl minuty, abyste se na tmu opět navykli. Ostření doporučuji na měsíc, ideálně přes Live-View. Já jsem si raději u svého objektivu Tokina 11-16mm f2,8 poznačil, kde má být ryska na indikátoru, a ostřím tam manuálně. Jsem dokonce schopen to naštelovat i v absolutní tmě, ale trik na to asi rozepíšu až jindy. Nechtěl bych nikoho od nočního fotografování příliš odrazovat detailními návody. Na závěr tedy přidám ještě jednu radu – pokud chcete mít pěkné fotky, je dobré si terén obhlédnout již přes den a vytipovat si předem různé kompozice.

Fotografování v noční krajině osvětlené měsícem mě uhranula, určitě si to někdy zopakuji.

 

Komentáře

  1. Pingback: Zimní České-Švýcarsko (Dolský Mlýn, Studenec, Panská skála) - Fotoblog nejen pro fotografy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *