Jak fotit za špatného počasí

Máme tu jaro v plném rozpuku, po dlouhé zimě ve mně jarní počasí a probouzející se příroda vyvolává touhy být celý den někde v přírodě a věnovat se focení. Konkrétně jsem v poslední době měl spadeno na čerstvě vyrašené lístky buků. Jejich zářivě zelená barva mně fascinuje.Jenže právě v den, na kdy jsem si naplánoval focení, v pondělí  29.dubna, bylo opravdu ošklivo. Přes Čechy přecházela studená fronta a po výrazném ochlazení přišly i srážky.

Radar - tešil jsem se na focení zelené barvy, zelená barva na radaru ale nevěští nic dobrého.

Radar – tešil jsem se na focení zelené barvy, zelená barva na radaru ale nevěští nic dobrého.

V 18 hodin jsem se podíval na srážkový radar na stránkách www.chmi.cz : červený křížek indikuje můj cíl – Voděradské bučiny poblíž Jevan. Zelená barva radarových odrazů srážek slibovala mírný, ale vytrvalý déšť. Zkušený fotograf však praví, že není nefotografického počasí. A má pravdu…takže jsem vyrazil.

Moje zamilovaná zelen barva čerstvého bukového listí má naštěstí tu fantastickou vlastnost, že září i za nízké hladiny osvětlení (tedy i při zatažené obloze). Vlhkost či déšť dokonce jejich svěžest umocňuje. Relativní absence světla navíc nahrála i mému druhému plánu: využít místního Jevanského potoka k nafocení několika fotografií s rozmazanou vodou.

Lokalitu jsem si vytipoval před třemi týdny během první jarní projížďky (doporučuji cyklistům silničářům úsek Hrušovice-Ondřejov- Jevany).

Mapa:

Zde jsou souřadnice mé vytipované lokality:

49°57’46.417″N, 14°48’43.088″E

K Jevanskému potoku jsem dorazil kolem 19hod, kdy už na focení nezbývalo více než jedna hodina. Na důkladný průzkum terénu nebyl čas. Od Pilského rybníka jsem šel asi 500 metrů po toku potoka a sledoval rozestavení stromů a kamenů. Hned pod hrází rybníka je les smíšený a buků se mi zdálo málo. O pár metrů níže už však les houstne a potok se krásně line mezi mnoha balvany porostlými mechem. Ideální terén!

Jevanský potok

NIKON 1 S1 (11mm, f/4, 1/30 sec, ISO640)
Jevanský potok

Jevanský potok

NIKON 1 S1 (11mm, f/4, 1/30 sec, ISO400)
Jevanský potok

Vytipoval jsem si první lokalitu, udělal jsem si první dokumentační fotografie (použil jsem nový fotografický zápisník Nikon 1 S1) a šel jsem dále po toku.
Jelikož jsem měl obavy, že počasí možná dlouho nevydrží, rozložil jsem stativ a začal fotit. Celkem jsem vystřídal asi 10 stanovišť v rozmezí asi 300 metrů. Z celkového počtu 30 fotografií se mi nakonec nejvíce líbí tyto:

Jevany_005 NIKON D90 (10mm, f/10, 2.5 sec, ISO200)
Jevany_004 NIKON D90 (11mm, f/14, 2 sec, ISO200)
Jevany_003 NIKON D90 (10mm, f/14, 2 sec, ISO200)
Jevany_006 NIKON D90 (10mm, f/10, 3 sec, ISO200)

Světla bylo tak málo, že za použítí CPL (polarizačního filtru) jsem dosáhl dostatečně dlouhého času (mezi  1,5 s  – 3s) k efektu rozmazané vody.  Nemusel jsem tedy používat ND filtr (neutrální šedý filtr) – který propouští opravdu jen malý zlomek světla (typicky kolem 2%). To jsem uvítal, přeci jen je kompozice a ostření s tímto filtrem obtížnější.

Kolem 20 hodiny už bylo opravdu šero. Při cestě zpět k autu se na západě začala obloha trhat a předznamenala tak krásný západ slunce.

Západ slunce u Jevan

NIKON 1 S1 (11mm, f/4, 1/25 sec, ISO800)
Západ slunce u Jevan

Už několikrát se mi potvrdilo, že nejkrásnější bývají západy slunce po přechodu výrazné studené fronty. Pokud se poštěstí, že slunce má na západní straně oblohy nějaký průnik skrze mračna, nastává spektakulární podívaná. Zrádné je to, že do poslední chvíle nelze tušit, zda slunce zpod zatažené oblohy vykoukne, nebo ne. Onen den se tak stalo a já rudý západ sledoval netrpělivě z auta při návrat od Jevan. Rychle jsem přemýšlel, kam zamířit, abych krásného světla nějak využil. Bohužel jsem nechtěně odbočil špatným směrem a jel jsem do hodně obydlených míst. Nakonec jsem se dostal do míst, kudy jezdím pravidelně do práce a kde dobře znám různé motivy. Krvavý západ jsem nechytil, podařilo se mi zaznamenat jen jeho dohru. Využil jsem stativu a pořídil pár fotek na dlouhý čas se světly projíždějících aut.

Zapad_003 NIKON D90 (78mm, f/13, 6 sec, ISO200)

Západ slunce nad silnicí

NIKON 1 S1 (11mm, f/4, 1/60 sec, ISO320)
Západ slunce nad silnicí

Zapad_004 NIKON D90 (85mm, f/13, 6 sec, ISO200)

Dnes jsem si tedy potvrdil jednu věc:

I při zatažené obloze a dešti lze pořídit krásné fotky, jen je nutné mít vytipovaná ta správná místa. No a každé špatné počasí někdy končí a vězte, že právě po špatném počasí většinou přichází to opravdu krásné světlo.

Rady a tipy na závěr na focení lesa a potoků za deště:

Lokalita

Vytipujte si v okolí svého bydliště lokality pro focení za zamračeného a deštivého/vlhkého počasí. Ideální může být jakýkoli potok zejména v listnatém lese.

Moje tipy na fotogenická místa, kde lze fotit za deště:

Údolí řeky Doubravky u Chotěboře, Černý potok v Jizerských horách, řeka Punkva poblíž vstupu do Moravského krasu, obecně v každých horách je dostatek malebných potoků a zelených údolí.

Listí u Jevan

NIKON 1 S1 (27.5mm, f/5.6, 1/30 sec, ISO500)
Listí u Jevan

Vybavení:

Objektiv:

Na focení zeleného listí není nutné mít speciální vybavení – hodí se delší ohniska nebo makro objektiv (ani jedno není podmínkou). Pro zajímavé kompozice balvanů v potoce je velmi vhodný širokoúhlý objektiv. Sám jsem používal Nikkor 10-24mm a 10 mm jsem využil (pokud se vyznáte v ohniskových vzdálenost: odpovídá to 15mm u kinofilmu). Pokud se v ohniskách nevyznáte, pak vězte, že je to hodně široký záběr, který žádný kompakt nemá. Avšak i se základním ohniskem kolem 18mm (u DSLR s menším než full-frame senzorem) lze pořídit zajímavé záběry.

Stativ:

Pro focení na delší čas je téměř nezbytnou podmínkou stativ. Při jeho absenci lze položit fotoaparát na nějaký balvan, vaše kompoziční možnosti budou výrazně omezené. Každý profesionál se bude zaklínat, že to chce pořádný stativ – ideálně karbonový se speciální kulovou hlavou. Pokud se Vám výše zobrazené fotky líbí, věřte, že byly pořízeny velmi levným stativem, který opravdu není moc bytelný. Dobrý stativ se samozřejmě hodí (občas se dostanu k focení s profesionálním stativem, a je to samozřejmě mnohem větší radost). Velmi se hodí možnost rozložit nohy do široka pro dosažení nízké minimální výšky. Můj stativ tuto možnost neměl, musel jsem si poradit jinak (ponořil jsem nohy do potoka, aby byl objektiv co nejblíže hladině). Moje doporučení však zní – pokud nemáte peněz nazbyt a toužíte po tomto typu fotografií, i levnější stativy udělají dobrou službu. V tomto případě platí: lepší levný stativ, než žádný stativ.

Filtry:

Pokud za deštivého počasí chceete fotit listí, pak má smysl používat polarizační filtr (CPL) – ten i bez absence přímého slunečního svitu zvýrazní barvy. Pro dosažení efektu rozmazané vody se hodí filtr, blokující část světla. Postačí normální CPL filtry (blokující kolem 50 – 25 % světla) – už ty Vám pomohou posunout čas kolem 1/15s při cloně f11 o dvě celé EV čísla, tedy na cca ¼ sekundy. To už stačí na mírně viditelnou pohybovou neostrost vody. Pokud je světla málo a jste v hustém lese, bez problému i bez ND dosáhnete času kolem 3 sekund (při clonách kolem f11-16). Doporučuji vyzkoušet různé polohy filtru. V poloze, kdy blokuje odlesky je voda tmavší a více vyniká kontrast mezi mléčnými a tmavými částmi, barvy zeleně a listí jsou sytější. Jsou však situace, kdy je lepší odlesky neblokovat – vyzkoušejte vždy sami.

Za více světla je pak ideální používat neutrální šedé filtry – buď ND8 – které zdvojnásobí čas hned 8 krát (z 1/15 s tak dostanete….8s)! Pro extrémně slunečné dny lze pak použít i ND16, počítejte však s velmi vysokou cenou filtrů. Filtry jsou tak tmavé, že je nutné komponovat a ostřit před jejich nasazením.

Na co dát pozor?

Pokud chcete mít ostré jak břitva, dbejte na několik zásad: je nutné při focení ze stativu vypnout stabilizaci (jinak skutečně fotografie spíše rozostří – stabilizace hledá otřesy i tam, kde ve skutečnosti nejsou). Za druhé doporučuji minimalizovat otřesy způsobené tisknutím spouště – použijte buď dálkovou spoušť, nebo alespoň časovače (odložená expozice o alespoň 2 sekundy, ideálně 5 – 10 sekund).  Velmi se hodí používání live view – dobře se tak komponuje i v náročných polohách (nízko u hladiny potoka). U některých zrcadlovek vede použití live-view i k předsklopení zrcátka při samotné expozici, čímž se redukuje další možný zdroj otřesů a případného rozostření. Moje DSLR Nikon D90 bohužel zrcátko před expozicí stejně sklopí tam a zpět, tedy naopak dvakrát – u jiných modelů to však může fungovat jinak.

Dbejte na kompozici – jen „rozpitá“ voda samotná nezajistí hezkou fotografii. Je nutné vytipovat místa, kde voda tvoří malé peřeje, je provzdušněná bublinami, nebo jinak bělá. Na tyto místa se zaměřte. Foťte hodně z nízké perspektivy, čím širší máte ohnisko, tím více dbejte na výrazné popředí. I drobné pohnutí muže dramaticky změnit kompozici a tím výsledný dojem.

Od teď už žádné výmluvy na špatné počasí 😉

Komentáře

  1. Pingback: Podzim odchází | Blog Václava Bacovského

  2. Pingback: Fotíme abstrakce – sklo u dvěří | Blog Václava Bacovského

  3. Pingback: Jak fotit za špatného počasí: makro kaktusu - Fotoblog Václava Bacovského

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *