Novinky Nikon Z6 II a Z7 II kritickým pohledem: pro někoho dost, pro jiného málo
Vašek
16.10.2020

Nikon ve středu 14.10.2020 představil upgrade svých dvou nejvyspělejších bezzrcadlovek: těl Z6 a Z7, které mají nově přízvisko římská dvě. Co tedy Novinky Z6 II a Z7 II nabízí? Kdo bude spokojen a kdo bude mrzutý?

Co je nového?

Zde novinky v kostce: dva procesory místo jednoho a větší buffer (vyrovnávací mezipamět). Dva sloty pro paměťové karty, ale jinak v zásadně naprosto identická těla se stejnými tlačítky a funkcemi. Oba foťáky mají úplně stejné snímače jako jejich předchůdci (24 a 45 Mpix). Taktéž zůstal nepozměněn hledáček i zadní displej. Nově se používá baterie typu EN-EL15c, která má lehce větší kapacitu, ale hlavně umožňuje napájení během zapnutého stavu. Nová je možnost používat plně funkční vertikální grip (k dokoupení). K tomu pár malých funkčních detailů, některých zato velmi příjemných, které uživatel ocení při každém focení (více níže).

Nově mají těla Nikon Z6 II a Nikon Z7 II dva procesory Expeed 6 (copyright: Nikon USA)

Dva procesory umožňují rychlejší sekvence, větší buffer pomáhá při ukládání většího množství fotek.  Největší očekávání panuje ohledně lepšího ostření, zde není zatím možné říci více než to, že je vysoce pravděpodobné, že bude svižnější a přesnější (ale o kolik přesně?). Na ukázkových videích byla vidět nová kombinace ostření: široké pole kombinované s ostřením na oči/obličej. To je potenciálně velmi užitečné, protože předtím Nikon často našel obličej někde na krajích scény, ale ten vámi kýžený obličej uprostřed ne a ne najít. Teď mu nově můžete posuvným obdélníkem určit výsek obrazu, kde má obličeje hledat.

Video funkce nedostaly až tak zásadní upgrade, nově je možné ostřit automaticky na oči (dříve pouze na obličej), zdvojnásobil se frame-rate, tedy počet snímků za sekundu při rozlišení 4K – nově je to 60. Ovšem aktuálně je 4K 60 fps dostupné pouze u Z7 II a to při ořezu 1.2x. U Z6 II bude tato funkce dostupná až později (kolem února) a bude fungovat jen v DX módu, tedy při ořezu 1.5x.

Asi největší hardwarový update: dva sloty – jeden na SD UHS II a druhý na XQD (foto copyright: Nikon USA)

Kontext dnešních novinek

Nikon dva roky vylepšoval těla Z6 a Z7 pravidelnými upgrady firmwaru. Jakkoli je funkčnost obou těl na výši a v mnohem na špičce (obrazový výkon a ergonomie), v jiných oblastech lehce zaostával (to „lehce“ je důležité zdůraznit, protože mnozí jiní kritice výrazně přehánějí). Konkrétně zaostává v rychlosti a prediktibilitě autofocusu, tedy ve schopnosti vybírat ostřící pole – ve smyslu rozpoznávání objektů a hlavních motivů při plně automatickém průběžném režimu, a ve schopnosti rychle rozpoznávat obličeje a ostřit na oči lidí a zvířat. Dále lehce zaostává v některých video specifikacích. Zejména v rozlišení videa pozvedly laťku novinky jako Canon R6/R5 a Sony A7S III. Na to, aby Nikon tyto stoje v některých funkcích a specifikacích dohnal, už nestačilo vylepšovat vnitřní algoritmy. Pro další vylepšení funkčnosti bylo potřeba sáhnout do základní architektury a některé komponenty pozměnit.

Co nás čeká již napovědělo uvedení novinky Nikonu Z5, levnějšího bratříčka Nikonu Z6. Dva sloty na paměťové karty, novější baterie, to bylo to minimum co se dalo čekat i v o třídu vyšší kategorii. Jak jsem psal v nedávném článku, úzkým hrdlem pro Nikon a jeho vývojáře byl nedostatečný výkon procesoru. Nikon tak již před několika měsíci nechal uniknout informace, že nová generace bez-zrcadlovek bude mít duální procesor Expeed 6. Hodně se tak spekulovalo, v čem všem se zvýšený výkon procesoru projeví. Od včerejška už víme. Reakce jsou hodně smíšené což je typické pro dnešní dobu, která je tak trochu vyšinutá.

Kontext druhý: proč je z Nikonu otloukánek?

Proč píšu výše, že je doba vyšinutá? Nějak se mi zdá, že se stalo módou kopat do Nikonu. Za cokoli, a hlavně disproporčně v porovnání s jinými značkami (s výjimkou Olympusu a Pentax, kteří také nejsou u mnohých „influencerů“ zrovna v lásce). Nikon totiž přestal ohromovat a nejde na ruku YouTuberům. A vznikla z toho jakási rovnice: znásobím pár nedostatků bezzrcadlovek Nikon svou nekompetencí, leností proniknout do výhod a nevýhod celého ekosystému, a v neposlední řadě zejména snahou mít co nejvíce kliknutí na svých recenzích (tzv. click-bait) – a máme tu výsledek: s těmi foťáky od Nikonu se snad ani nedá fotit! Natož natočit pořádné video!

Jakkoli foťáky dnes nabízí nesrovnatelně vyšší výkon než analogové stroje, se kterými dříve mistři dokázali tvořit fotografie, jejichž hodnotu prověřil čas, tak dnes existuje jakýsi nevyřčený názor, že pokud každý nový foťák nemá něco nového neotřelého a bombastického, je něco nutně špatně. Není! Takže první korekce pro všechny pochybovače: ať si dnes koupíte Sony, Canon nebo Nikon (a samozřejmě Fuji, Panasonic, Olympus a jiné značky), tak existuje už docela dlouho jedna nepříjemná pravda: pokud s nimi nedokážete udělat naprosto brilantní snímky, hledejte chybu u sebe, ne u výrobce. To samozřejmě platí bezezbytku o novinkách Z6 II a Z7 II.

Druhá věc je taková: každý výrobce má svoje drobné kompetitivní výhody, ale také drobné nevýhody a slabiny. Sony má výhodu skvělé kvality obrazu, rychlého ostření a dostupnosti mnoha objektivů: drahých i levnějších. Sony opanoval marketing a vytvořil hype (kdo nemá Sony, není cool), ovšem pro mě má nevyladěnou ergonomii a šílené uživatelské rozhraní (Sony menu je vážně bizarní). Canon nyní zacelil některé slabiny (dříve o fous horší obrazovou kvalitu) a má super stroje i objektivy s rychlým ostřením, ale šáhnete si hluboko, hodně hluboko do kapsy. Je zejména drahý pro ty, co nepotřebují pokročilé video funkce. Nikon to má úplně stejně, v něčem vyniká, v něčem ne (už jsem to napsal výše). Nikon pro mě paradoxně v poslední době zaostává zejména v marketingu.

Když představí novinku Nikon, nikdo ji ještě pořádně nedržel v rukou, nejsou hotové žádné recenze. Na celém světě má Nikon snad jen jednu výjimku a tou je Youtube recenzent a fotograf Ricci s kanálem RicciTalks. Ten kontrast je zarážející, pokud to porovnáme třeba se Sony: jakmile spouští jakýkoli produkt na trh, už jsou v ten den připraveny desítky recenzí od různých Youtuberů, kterým Sony tyhle výrobky pošle předem. Živí tak pocit jejich výjimečnosti a hádejte co: pak jsou ty recenze mnohem smířlivější.

Proč o tom vůbec píšu? Protože se objektivně bojím (nikoli z pozice uraženého Nikon fan-boy, já totiž Nikon nijak zásadně nefandím), že nezvládnutý marketing může v dlouhodobém horizontu opravdu ohrozit konkurenceschopnost značky. Znáte teorii sebe-naplňujícího se proroctví? Tak přesně toho se bojím. Negativní (často neobjektivní) recenze vedou k nižším prodejům, to snižuje prostředky na vývoj nových strojů a pak už to může jít z kopce, protože všichni, včetně Sony a Canonu vedou válku s mobily, a tu určitě nevyhrajou. Ve stejný den jako Nikon představil nové foťáky i Apple ve svých mobilech a člověk se nemůže ubránit dojmu, že většina inovací se děje právě tam, v těch malých mobilech.

Sotva Nikon včera novinky zveřejnil, už jsem četl názory, že Nikon vlastně přiznal pochybení v první generaci a proto musel přijít s generací druhou. Prostě jeden slot na XQD kartu někteří dodnes nerozdýchali. Jiní zase rozjeli litanie v tom, že Nikon prostě kašle na video-fotografy Nikonisty, protože chtějí mít top funkce srovnatelné s konkurencí (že by „fear-of-missing-out“?).

V kontextu ne příliš zvládnutého marketingu a komunikační strategie Nikonu tedy očekávám další „shit-storm“, tedy velmi negativní vlnu recenzí a kritik nových strojů.

I já si vyhrazuji právo nové výrobky kritizovat. Chci při tom nicméně být férový. Pokud bych nebyl, přispěl bych tím malinkatým střípečkem do mozaiky negativity a jedovatosti, která se nakonec může obrátit proti nám samotným uživatelům. A hlavně toto není recenze, pouze „poučený“ názor na novinky. Konec vsuvky.

Co mně chybí

Co mně osobně chybí (čistě na základě papírových specifikací a funkcí), abych zvažoval výměnu první generace za druhou? Připomínám zde čtenářům, že používám (vedle Z50) jak Nikon Z6 tak i Nikon Z7 (první generace).

Plně výklopný displej. Ten mi prostě chybí a pozor, nejsem vlogger, co sám sebe natáčí – a přesto po výklopném displeji toužím. Kdo si jednou plně výklopný displej vyzkouší (Nikon jej nabídl u D5X00, já jej mám tedy u své D5300), už nechce zpět. Připomínám, že Z6 a Z7 měly a budou mít ‚“jen“ naklápěcí displej (možno natočit nahoru a dolu, nikoli mimo osu fotoaparátu).  Často fotím od země, nebo z vysokého nadhledu (s rukama nad hlavou). Nikon má v této situaci řešení jen pro ty, co fotí na šířku. Bohužel často potřebujete fotit i na výšku a v ten moment najednou jako byste výklopný displej vůbec neměli, protože naklápění nahoru a dolu vám vůbec nepomůže, v ten moment prostě potřebujete displej vytočit mimo tělo aparátu. Netuším, co leží za absencí takového displeje u těl Nikonu. Kdesi jsem četl, že tuto technologii má patentovanou Canon a Nikon by v případě použití musel platit za licenci. Pravdou je, že žijeme v době, kdy musí výrobci foťáků dost šetřit, protože trh se drasticky smršťuje. Přesto mě toto ze všeho mrzí nejvíce.

4K 60fps bez cropu

Přiznám se, že mít možnost zpomalit super kvalitní video ve 4K až 5 násobně díky 120fps vypadá ve výsledku skvěle. Ukázal nám to Sony i Canon s jejich novinkami. Nepříjemná pravda ovšem je, že kromě super drahého foťáku potřebujete i super drahý a výkonný počítač, aby něco takového zvládl zpracovat. Já videa natáčím čím dál více, zejména přírodu, ale nově i svatby nebo různá krátká promo- a image-videa pro firemní zákazníky. Zejména svoje videa přírody, kde si vytvářím archiv, který bude použitelný i za pár let, chci mít ve 4K, protože kvalita je prostě větší než u Full HD a rozdíl je viditelný i pro laika. Možnost zpomalení videa kvůli lepší stabilitě/plynulosti a celkovému dojmu je velmi důležité. Tím vším chci říci, že za mě je ideálně kombinace 4K 60fps. Výkonný počítač to utáhne a výsledek je skvělý. Proto bych o tuto funkci osobně stál. Trochu mě tedy zklamalo, že navzdory dvojitému procesoru nové stroje druhé generace nezvládnou 60fps 4k bez ořezu. Ořez 1.2x u Nikon Z7 II mi přijde přijatelný, byť pak chybí možnost natáčet v DX modu (není možné použít 1.5 crop factor). Naopak neměnný ořez 1.5x u Z6 II mě nemile překvapil, ztrácím tím možnost dělat záběry širší než 21mm (počítam-li za neširší „běžně“ dostupné ohnisko 14mm), což já osobně v přírodě dost využívám. Takže třeba široký záběr vodopádu ve 4K 60fps prostě nenatočíme. No škoda. Pro mě o důvod více, zatím zůstat u Z6 a Z7 první generace.

Možnost vnitřně snímat 10 bit N-log

Natáčení do N-logu je pro amatérského videografa trošku kanón na vrabce, zejména pokud kvůli tomu musíte investovat dalších 30-40 tisíc do externího rekordéru se vším nutným vybavením (klec na úchyt, SSD, baterie etc.). Nicméně Canon nově umožnil natáčení do N-logu přímo interně na paměťovou kartu. Když bych natáčel něco extrémně náročného (vysoký kontrast, tedy velký dynamický rozsah, slunce na pleti apod.) a potřeboval bych provádět náročnou postprodukci barev, přišla by mi taková funkce vhod.

Co naopak oceňuji

Dva sloty: inu proč je nemít!

Dosud jsem fotil svatby a velké zakázky na jednu XQD kartu a naučil jsem se „nebát se“. Tedy ztratil jsem obavy, že mi XQD dřív nebo později odejde. Jenže daní za spolehlivost a rychlost těchto karet je jejich brutální cena. Považte, že za dvě karty s celkovou kapacitou 192GB jsem musel investovat přes 11tisíc korun! K tomu drahá čtečka za 1600Kč. Při plném svatebním dni jsem schopen obě karty naplnit, pokud natáčím i videa. Pokud by se našel klient, co chce fotit a natáčet celý víkend (i takové svatby existují), musel bych přikoupit další XQD kartu (na lokace prostě nemohu převážet dva externí HDD disky). Proto oceňuji zvolenou kombinace slotu na karty typu XQD a SD UHSII.  SD karty sice nejsou zdaleka tak spolehlivé (mně jich odešlo už asi 6), ale jsou levné a v kombinaci s XQD mi jejich určitá nespolehlivost nevadí.

Dále mají zetka druhé generace i funkční drobnosti, co opravdu potěší:

Nastavení času závěrky až do 900s! Konečně! Pokud nevíte o co jde: standardně šlo donedávna nastavit na foťáku nejdelší čas 30s. Ano, pro 99% situací to stačí. Jakmile však fotíte s ND filtry dlouhé expozice, nebo exponujete na stíny v noční fotografii, je běžné exponovat i několik minut. Na to byl určen mod „bulb“ nebo „time“, kde jste si ale museli čas počítat na nějakém externím zařízení (já si vždy vytáhl mobil, nebo si nahlas počítal – jo, v 21.století!).

Konečně čistý náhled live-view bez jakýchkoli rušivých elementů. Tohle pilo krev spoustě fotografů – Nikon v první generaci těl neumožňuje náhled obrazu na displeji bez vypnutých překrývajících se údajů. Zejména na spodku vždy svítí tři čtyři údaje o expozici a to celkem ztěžují vyladění kompozice. To je konečně pasé. Jen tedy doufám, že se toho dočkáme i u těl s římskou jedničkou.

Drobností je automatické vypínání senzoru pro přepínání náhledu mezi hledáčkem a displejem, pokud displej jakkoli vyklopíte. Pokud jste nyní totiž exponovali s foťákem u země a chtěli jste si dotykový bod posunout do horní části snímku pomocí dotyku na displeji, přiblížením prstu k hledáčku se velký displej vypnul a náhled se přepnul právě do hledáčku. Nevěřili byste, jak protivná tahle malá designová chyba byla a je. Takže díky a doufám, že to Nikon vyřeší firmwarem i u první generace.

Nyní je možné Nikony Z6 a Z7 druhé generace dobíjet i během focení či natáčení (copyright: Nikon USA)

Příjemná je možnost dobíjení baterek během snímání či natáčení. K čemu to je? Třeba když děláte dlouhý časosběr (přechod přírody z noci do dne – běžně potřebujete snímat 8+ hodiny, na to potřebujete minimálně dvě baterky, spíše tři). Nyní lze baterky dobíjet i z powerbanky a navíc má samotná baterie cca o 20% delší výdrž.

A když už jsme u toho časosběru: nově by mělo jít vytvářet se sbíraných snímků současně video, i je mít současně uložené jednotlivě jako RAW nebo JPEG. Dosud jste měli buď první, nebo to druhé, současně to nešlo.

Co mě netankuje:

Vertikální grip: pro někoho super, nyní totiž bude mít i funkční tlačítka a nebude to jen zásobník na dvě baterky. Já si grip pořídit nehodlám, tudíž kvůli němu ani nebudu přecházet na vyšší generaci.

Co by mě mohlo zlákat?

25% zlepšení autofocusu, zejména předvídatelnost chování automatického ostření. Na to se nelze na rozdíl od Sony nebo Canonu plně spolehnout. Pro mě a většinu dobrých fotografů to není problém, jsou postupy, jak se naučit efektivně ostřit i s Nikonem a dosáhnout 90% výsledků, co má konkurence. Přesto přiznám na rovinu: jakmile vyleze Nikon s plně automatickým režimem, co má vyšší účinnost než řekněme 95%, budu za něj rád. Budu se pak moci plně soustředit na kompozici a expozici.

Pro koho jsou nové stroje?

Vyčkávající Nikon-zrcadlovkáři: vyčkávali jste s tím, zda přejít z D750 nebo D850 na bezzrcadlovky, ale vždy vám něco chybělo? Vertikální grip, dva sloty, pohotovost foťáku? Myslím, že teď je ta správná doba, Z6 a Z7 II jsou plnohodnotné alternativy (D750/780 a D850), co mají i něco navíc. Dodal bych, že je třeba ještě počkat, o kolik bude lepší autfocus. Pokud by byl výrazně lepší, staly by se zetka nově atraktivní i pro fotografy zvířat, kde dosud vládly D500, D5 a D850.

Svatební a reportážní fotografové si uleví, že můžou konečně mít dvě paměťové karty a riziko ztráty všech fotografií je tak prakticky nulové. Stejně spokojení asi budou specialisté na timelapse: možnost průběžného dobíjení foťáku zatímco sbírá snímky je fajn. Timelapse by podle všeho mělo dostat i příjemnou novinku, foťák nyní zvládá současně vytvářet s časososběru jak video, tak ukládat jednotlivé snímky.

První dvě skupin jsem automaticky předpokládal, že to jsou již fotogarfové nějak afinní k Nikonu – mají buď zrcadlovku nebo nějakou pozitivní zkušenost s Nikonem. Faktem nicméně je, že by druhá generace Nikon Z6 a Z7 mohla být atraktivní i pro zcela začínající fotografy, kteří chtějí kvalitu za dobré peníze. Sony je samozřejmě silným konkurentem, zejména kvůli větší dostupnosti levnějších (a stále kvalitní) optiky od třetích výrobců.

Kdo bude zklamán:

Novinky asi spíše zklamou na video zaměřené fotografy a kreativce. Pořád jen omezeně výklopný displej, tak to vadí i mně. 4K 60fps je sice fajn, ale není to bráno jako „cutting-edge“. Navíc vše s docela velkým crop factorem (1.2 respektive 1.5). Nepřibyly ani žádné nové funkce, jako třeba vylepšení snímání zvuku (tam má Nikon určité slabiny) nebo více funkčních náhledů (třeba kombinace zebry pro přepaly a focus peakingu). Někteří volali po určitých úpravách ostření (focus by wire je pro filmaře celkem oříšek). Nic z toho se nemění.

Druhá generace strojů Nikon Z pravděpodobně zkalme i povrchní recenzenty, protože Nikon nepřichází s ničím bombastickým. Po včerejšku je jasné, že Canon i Sony v některých aspektech nabízí více (já bych zdůraznil, že v těch podstatných aspektech je Nikon stále na špičce, byť tam není sám).

Na závěr: Eso v rukávu a dvě otázky

Jenda velká otázka je, zda Nikon zvládne těla dodávat včas na trh. Situace s již téměř rok starým objektivem Nikkor Z 70-200mm f/2.8 S je skoro komická. Po 9 měsících odkladů a čekání se již formálně začal prodávat, nicméně třeba v Čechách jej ještě nikdo neviděl. Není to první problém a obávám se, že na vině není jen Covid. Držím v tomto Nikonu palce, aby včas zvládl potenciálním klientů zboží dodat. Také nám všem držím palce, aby platily původně oznámené termíny: jako například že v únoru dostane Z6 II možnost 4K 60fps, která je nyní dostupná pouze pro Z7 II.

Na závěr jedna šťouravá otázka: pokud Nikon zdvojil procesní výkon dvěma procesory, jaktože činní takový problém přijít se 4K 60fps videem bez ořezu? Osobně si tipuji, že nyní je úzkým hrdlem schopnost čtení dat ze senzoru. Nebo by hrozily problémy s chlazením, kterým se nevyhnul Canon? Osobně doufám, že do roka přijde Nikon s profi novinkou Z9 nebo Z8, která bude vedle větší procesní kapacity mít i rychlejší senzor. Až pak se ukáže, zda dožene Nikon konkurenci tam, kde dnes lehce zaostává.

Poslední odstavec je však za mě pozitivní: Z6 II a Z7 II budou skvěle sloužit novým  majitelům a já doufám, že budu mít možnost jedno z těchto dvou těl v blízké době otestovat. Nikon má od teď jedno eso v rukávu: nabízí objektivně naprosto konkurence schopné novinky za velmi příznivé ceny, Z7 II se bude dokonce prodávat za nižší cenu než původní tělo Z7. Skvělá zpráva!

A co vy? Oslovily vás novinky, nebo vám něco chybí?

Jsem fotograf, cestovatel, učitel, trenér. Focení mě pohltilo, je to moje denní dávka duševní hygieny. Nejčastěji fotím v Českém ráji nebo v podhůří Jizerských hor, kde pořádám fotografické workshopy. Vedle krajiny fotím produkty, nemovitosti, rodiny, děti, svatby, veřejné akce. No zkrátka takřka vše, kde hraje roli krásné světlo. 

Václav Bacovský

fotograf, autor blogu krasnesvetlo.cz

11 Komentáře

  1. Honza

    Pro nás, co se focením neživíme, není důvod pro upgrade těla kvůli každý drobnosti se kterou výrobce přijde. Každopádně článek hezky shrnuje situaci.

    Pro mě osobně je Z6 pořád super foťák, možnost nabíjení při práci bych sice dost ocenil, dvě karty by byly fajn, ale XQD snad bude mít větší spolehlivost (nesetkal jsem se však s problémem ani u SD karet). Kdybych si před rokem nekoupil Z6, asi bych si teď vystačil i se Z5, kde bych navíc využil tu hromadu SD karet, kterou už doma mám a nemusel navíc utrácet za drahou čtečku (beztak hlavně kvůli upgrade fw).

    Snad se aspoň u Z6/7 dočkáme firmware, který přinese pár novinek z II verzí.

    Ad youtubeři – Jared P., Tony N.? Na jejich videa už nějaký čas ani neklikám, ale možná jsem je netrefil 🙂 Ricciho srovnávací recence bývají super, doufám že bude dál držet laťku.

    Odpovědět
    • Vašek

      Honzo díky za komentář. Ano, upgrade dává smysl asi jen někomu, kdo fotí profesionálně a zaměřuje se na něco hodně speciálního, třeba timelapse, nebo vyložené hodně natáčí a potřebuje 60fps. Jinak souhlas, pro běžného fotografa to nedává smysl (mně taky ne). Ad karty: já používám pro různé účely současně 4-6 foťáků a bohužel fluktuace SD karet mezi různými těly jim asi nedělá dobře a mně jich odešlo fakt hodně, a to včetně prověřených SanDisků (třeba Lexar už nekupuju, ty mi odešly všechny). Takže já jsem za XQD radši, jen ten poměr cena/kapacita je pořád brutální. Před týdnem se mi stalo poprvé, že mi Z6 oznámila „Error-card not supported, inserted another card“ což mě teda vylekalo…ale stačilo vyndat a zandat a vše v pohodě, ale během svatby je tohle na infarkt.
      Jedovate youtube videa: presne Jared a Northrupove jsou mezi nimi, je jich tam par dalsich, ani je nebudu zminovat, nezaslouzi si nasi pozornost.
      V.

      Odpovědět
  2. Michal

    Hezký den,
    Díky za pěkný článek. Vidím to stejně. Osobně nemám potřebu permanentních upgradů, ač jsou mi některé změny 2. generace Z6 sympatické. Jak v současném světě propadu foto trhu vidíte budoucnost Nikonu? Přežije? Musím říct, že bych se s ním těžko loučil a i si za něj obtížně hledal alternativu (myslím ve smyslu poměru cena / výkon). Jak se na to díváte?
    M.

    Odpovědět
    • Vašek

      Michale díky za komentář. Mám smíšené pocity a nejsem tedy ani velký pesimista, zároveň však mám pocit, že zlaté časy pro Nikon skončily. Trh se celkově opravdu neuvěřitelně propadá a to poznamená každého. Nejsem insider a nemám relevantní informace (kromě těch, co kolují volně po netu), ale tuším, že rozpočty na R&D pro nové foťáky a optiku musely jít drasticky dolů. Bohužel se tedy asi v Zetkovém systému nedočkáme ani za 5-10 let všech alternativ k F-kovým objektivům.
      Optimisté tvrdí, že Nikonu jako obří korporaci se daří celkově dobře, zejména díky produkci špičkové technologie pro nemocnice. Jenže příklady jiných velkých obřích japonských „zaibatsu“ ukazují, že se zbavují nevýdělečných oddělení. Já tedy věřím, že už kvůli reputaci by si to Nikon nikdy nedovolil. Ale kdoví.
      Poslední měsíc jsem si všiml, že se Nikon mnohem víc snaží tlačit marketing na YouTube, tak snad je to příslib, že nebudou marketing podceňovat. Jinak jsem obecně zvědav, zda tradiční značky zachytí nástup AI do fotografické branže: pokud ne, ten trh bude do pěti let zdecimován. Já to teď beru podobně jako Petr Bambousek u Olympu – i kdyby šel Nikon náhodou do kytek, tak tahle technologie mi bude dobře sloužit ještě minimálně 5 let, takže žádná panika.

      Odpovědět
  3. Vladimir Cr

    Dobrý článek, je jich takových málo a vnímám jej jako hodně objektivní, jakožto i ostatní tvé články. Jen tak dál.

    Odpovědět
    • Vašek

      Ahoj Radime, ten odkaz mi nefunguje, ale i bez něj mohu říci: ano, při běžném AF-S a vždy v režimu AF-C jsou objektivy přicloněné na f/5.6. Díky tomu lze za dobrého osvětlení dosáhnout naprosté přesnosti ostření. A já mohu z praxe potvrdit, že přesnost ostření (nikoli nutně rychlost) je obrovské plus oproti DSLR. Bezzrcadlovky mají stále trochu problém kvůli absenci cross-type ostřících bodů problém číst dobře zároveň horizontální i vertikální struktury. Nedávno jsem fotil sklad a nemohl jsem věřit tomu, že foťák nedokázal zaostřit na svislý vlnitý plech. Až později mi došlo, že je to přesně to slabé místo bezzrcadlovek (vertikální linie). No a teď k té zavřené cloně: Ta při AF-C modu opravdu vždy zůstává na f/5.6. Má to svou logiku: zvýší se tím rovina ostrosti, kde má senzor/procesor díky kontrastu možnost vyladit přesnost zaostření. Je to tedy volba větší přesnosti na úkor rychlosti za špatného světla. A musím z praxe potvrdit, že když je světla málo a třeba fotím první tanec na svatbě za slabého umělého osvětlení (expozice cca f/2,8, 1/160s, ISO6400), AF-C se často vůbec nechytá. Alex Mansour mi poradil, abych používal AF-S i v situacích, kdy se objekt hýbe. V AF-S modu lze totiž navíc zvolit low-light modus (používá se k přisvícení zelený laser) a rázem jsem schopen zaostřit i během velké tmy a pokud není prudký pohyb směrem k/od fotografa, jsou fotky na 95% dobře zaostřené. Problém zůstává dopředný pohyb objektu vůči foťáku v šeru – tedy zatím Nikon nemá dobré řešení. V praxi s tím ale kromě večerního focení na svatbách nemám problém. Snad jsem pomohl. Vašek

      Odpovědět
      • Radim Masiarik

        Dīky moc s Tvým povolením to pošlu dál 🙂

        Odpovědět
  4. SempronA

    Co jsou ty slabiny při snímání zvuku? Já upgraduji, jen pokud je to zásadní zlepšení. To znamená, že z FullFrame + 2.8 už není kam upgradovat a proto jsem taky zavrhl
    „čtyřkový seťák“ 🙂 ,
    jelikož Předtím jsem měl Micro4/3 1.7-2.8 (crop 2),
    předtím APS-C f/4 (hoodně dlouho)
    a předtím kompakty

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Kategorie e-shopu

Fotím na zakázku

Vlastním špičkové fotografické vybavení a mám 10 let zkušeností z praxe. Díky tomu můžete ode mě mít kvalitní fotky z vašich veřejných, firemních i rodinných akcí.

Fotím konference a firemní akce

Fotoreportáže z konferencí a firemních akcí

Interiéry a exteriéry nemovitostí

Fotografie interiérů a exteriérů nemovitostí

Produktové a ilustrační fotky

Fotografie produktů a ilustrační fotky

Portréty na web nebo blog

Portréty a ilustrační fotky na web nebo blog

Svatební fotografie

Svatební fotky

Rodinné fotky

Rodinné fotky