Bledule jarní je nám všem sympatická rostlinka, protože ji vnímáme jak znamení konce dlouhé zimy a posla jara, a tedy i delších, teplejších a slunečnějších dní. Jelikož jsme aktuálně v polovině března a bledule jsou v plném květu, rozhodl jsem se napsat tento krátký článek. Zde jsou moje tipy kdy, kde a jak je nafotit, aby bledule na vašich fotkách vypadaly nejméně tak krásně, jako se vyjímají v krajině.
Tip č. 1 Kde lze bledule fotit
Bledule sice kde komu rostou doma na skalce, ale vězte, že pokud máte doma keříček bledulí, nebude úplně lehké udělat přirozeně krásnou fotografii. Pro dobrou kompozici je totiž třeba docela velké množství bledulí. Jen díky tomu si vyberete tu, která je dobře nasvícená a dobře zasazená do celé scény.
česká republika má štěstí, že je v přírodě hodně bledulí. Níže dám pár tipů na lokace, ovšem s jednou vekou douškou: nechovejte se jako bezohlední turisté a fotografové. Vždy přemýšlejte, jak bude místo vypadat, pokud se sem vydají další desítky fotografů. Zvažujte, zda fotky potřebujete sdílet a lákat sem další fotografy.
Pokud jsem v březnu doma, vždy jezdím na bledule koukat a případně je i fotit do Českého ráje, neboť odsud pocházím. Další skvělé místo v severních Čechách je českolipské Peklo poblíž obce Zahrádky. Na hranici Vysočiny a Středočeského kraje je vyhlášená například Hroznětínská louka u Ledče. Více na sever poblíž Litomyšle jsou pak mokřady zvané Králova zahrada. Na Moravě se nabízí třeba údolí Chlébského potoka.
Ještě jednou opakuji: při focení bledulí se chovejte mimořádně ohleduplně a vždy (!) koukejte, kam šlapete. Nejprve o fotce přemýšlejte, až pak se k rostlinkám přibližujte. Používejte delší ohniska a vyhněte se tak šlapání v bezprostřední blízkosti kytiček.
Tip č. 2: Nízká perspektiva je nejdůležitější
Pokud budete fotit bledule, a ostatně to platí skoro pro všechny kytky, ze stoje a tedy z výšky a nadhledu – dopadne to asi takto.
Nejdůležitější rada je tedy fotit co nejblíže u země. Pro toto se náramně hodí mít možnost fotit přes výklopný displej. Skoro všechny fotky, které zde prezentuji, byly foceny v rozmezí cca 0-15cm nad zemí. Při posledním focení dokonce foťák ležel přímo na zemi (a ochutnal tak i trošku bahna).
NIKON D750 (200mm, f/3.5, 1/400 sec, ISO100)Tip č. 3: Zadní světlo je nejlichotivější
Většině kytiček sluší, pokud na ně dopadá světlo zezadu. Proč? Protože je prosvítí, což zvýrazní barvy a struktury. Nejméně lichotivé je čelní světlo. Ale pozor, i za zataženého počasí je možné udělat dobré fotky. Bilá barva okvětních lístků bude totiž v poledním slunci pravděpodobně vypálená. Proto samozřejmě platí, že zadní měkké a nízké slunce je nejlepší. V půlce března doporučuji fotit ráno do cca 10, odpoledne pak po 14hod. Kolem poledne je světlo nejtvrdší, což ale samozřejmě neplatí při zataženém počasí.
NIKON D750 (14mm, f/8, 1/250 sec, ISO100)Tip č. 4: Delší ohnisko a nižší clonové číslo bledulím sluší
Zkoušel jsem bledule fotit všemi ohnisky, co mám. Při ekvivalentu kinofilmového políčka mám na mysli 14mm až 500mm. Ideální ohniska jsou dle mého někde v rozsah 100-300mm. Proto doporučuji vzít teleobjektiv. Čím menší clonové číslo objektiv nabízí, tím lépe. Ovšem zdaleka tím neříkám, že bez drahého a těžkého teleobjektivu nepořídíte dobrou fotku. Naopak, předchozí čtyři tipy budou mít na výsledek větší vliv, než technické vybavení. Tedy i mobilem můžete udělat velmi hezkou fotku. Ještě jeden kompoziční tip je dost zásadní (ten jsem si nechal jako tip č. 5).
NIKON D750 (200mm, f/2.8, 1/320 sec, ISO100)Tip č. 5: Na kompozici záleží: vnímejte, kam umístit květinu ve snímku, ale i co je před a za bledulí
Fotograf začátečník, pokud už poslechne nebo sám intuitivně odhalí trik s nízkou perspektivou, má tendenci dát vzdálený a malý květ bledule do středu snímku. Pokročilejší fotograf snímek vyplní celou rostlinkou (jde blíže) a snaží se, aby květ umístil do snímky spíše podle pravidla třetin. Opravdu pokročilý fotograf má toto v malíku, a tak se naplno věnuje souhře popředí a pozadí. Bílý květ nejlépe vynikne na tmavém pozadí. Tmavého pozadí dosáhnete tím, že zezadu nasvícenou rostlinku zachytíte tak, aby za ní byl stín nebo tmavý kmen stromu. Každopádně se vyplatí, aby světlý květ nebyl v překryvu s dalšími světlými květy, na takovém pozadí nevynikne.
Aby snímek dostal i navzdory dlouhému ohnisku a nízké hloubce ostrosti (při použití otevřené clony) větší prostorovost a jistý punc neobyčejnosti, zkuste aby v rozmazaném pozadí byly nějaké kompoziční prvky, které snímek ozvláštní. Já jsem toho třeba dosáhl tak, že jsem bledule blízko foťáku díky velkému rozostření použil jako bílé rozmazané fleky, které doplňují kompozičně hlavní motiv. Ještě více se mi pak osvědčily prosvícené kapky rosy, které při použité teleobjektivu s otevřenou clonou dělají krásná prasátka.
Zde je galerie bledulí a k tomu i další postřehy o jejich nafocení:
0 komentářů