V této recenzi bych Vám rád popsal výsledky mého testu širokoúhlého objektivu Irix 11mm f/4, který je na trhu od roku 2017. Tento objektiv se prodává ve dvou verzích. Zkoušel jsem dražší a těžší verzi Blackstone, ale vzhledem k tomu, že verze Firefly je opticky naprosto identická, všechny závěry zde uvedené platí pro obě verze. Toto sklo je nejširší rektilineární objektiv (tedy žádné rybí oko) pro fotoaparáty s plným formátem (35mm). Pouze Canon 11-24 mm je stejně široký. Fotografování s tak extrémně širokým objektivem přináší spoustu praktických nástrah i kreativních příležitostí. A přesně na to se bude soustředit právě tato recenze.
Funkce objektivu, vzhled a zpracování
Objektiv Irix 11m f/4, který od švýcarské společností TH SWISS (vyrábí se v Jižní Koreji) je tak trochu monstrum vzhledem k tomu, že jde o pevné ohnisko s hodnotou clony f/4. Toto robustní sklo má rozměry 118 x 103 mm a váží 730 g (verze Firefly) nebo dokonce 790 g (verze Blackstone). V ruce je to slušný balvan a na krku na foťáku jej také pořádně pocítíte.
Zde recenzuji verzi Irix 11mm Blackstone, která je těžší a dražší, protože obsahuje lepší materiály a má utěsnění proti povětrnostním vlivům. Firefly verze má stejnou optickou konstrukci, stejnou kvalitu skla a stejné funkce, takže optický výkon bude stejný. Rozdíl je v kvalitě stavby, a tudíž i v hmotnosti a ceně. Zde je kompletní přehled rozdílů.
Blackstone versus Firefly
Lens Version | Firefly | Blackstone |
Housing Material | Lightweight material, 12% weight saving | Aluminum-magnesium alloy, premium finish |
Housing Outer Finish | Standard | Anti-scratch |
Focus Ring Material | Anti-slip coating | All-metal anodized ring with grooved surface |
Markings | Printed | Engraved |
Markings Paint | Standard | UV light reactive paint |
Weather-Sealed Front Lens Element | No | Yes |
Weather-Sealed Focus Lock Ring | Yes | Yes |
Weather-Sealed Focus Ring | Yes | Yes |
Weather-Sealed Camera Mount | Yes | Yes |
Protective Case Included | Soft lens pouch | Hard lens case |
Verze Blackstone má díky slitinové konstrukci stavbu jako nějaká ocelová zbraň, máte pocit, že pokud jej upustíte na podlahu, možná se Vám spíše poškodí dlažba, než tenhle bytelný hliníkovo-magnéziové slitiny a skla. Kovová slitina je velmi chladná při fotografování venku v mrazivých teplotách. Otestoval jsem objektiv také při mrazu (v mínus 12 ° C) a nic se se neuvolnilo vlivem smršťování materiálů.
Dodávané tvrdé ergonomické pouzdro mi přijde jako docela praktické – vejde se dobře do mého fotobatohu a chrání objektiv před poškrábáním od jiných fotoaparátů nebo objektivů ve vnitřním prostoru.
NIKON D750 (20mm, f/5.6, 1/40 sec, ISO100)Objektiv má obrovský vypouklý přední člen, který je chráněn pevnou zabudovanou clonou. Kvůli tomu můžete zapomenout na používání předních šroubovacích filtrů, což není pro tak extrémní široký úhel nic neočekávané. Můžete ovšem použít zadní želatinové filtry (o rozměrech 30 x 30 mm, dodávané mimo jiné také společností Irix za cenu cca 10 USD), které jsou zasunuty do zadního prvku. Slyšel jsem několik fotografů, kteří si stěžovali na nepraktičnost použití želatinových filtrů, které jsou moc tenké a ohýbají se při manipulaci – já nemám žádné osobní zkušenosti, proto to nemohu soudit). Pokud je použití ND nebo jiných filtrů pro vás klíčové, možná budete muset použít velmi nákladné systémy, které se vyrábějí pro takto velké širokoúhlé objektivy (může se stát, že samotný držák a filtr a bude dražší než objektiv).
NIKON D750 (20mm, f/6.3, 1/25 sec, ISO100)Objektiv je složen z 16 prvků v 10 skupinách a zahrnuje 4 HR (High Refractive Index) členy, 2 ED (Extra Low Dispersion) členy a 3 asférické prvky. Je také vybaven „neutrino“ povrchem, což zřejmě odpovídá Nikon technologii „nano coating“ pro lepší zvládání odlesků, protisvětla a přenos mikrokontrastu. Více o tom v pozdější kapitole.
Clona má 9 zakulacených membrán, což teoreticky vede k lepšímu rozostřenému pozadí, nicméně bookeh je téměř nemožné dosáhnout s touto ohniskovou vzdáleností a minimálním clonovým číslem f/4.
Co objektiv nenabízí: autofokus a stabilizaci
Objektivy Irix (11 mm i 15 mm) nemají optickou stabilizaci. Přestože považuji stabilizaci za užitečnou funkci, je v tomto extrémně širokoúhlém rozsahu méně důležitá. U 11 mm je možné fotografovat s rychlostí závěrky přibližně 1/30 s (s fotoaparáty 24Mpix), což je dostatečné pro většinu situací v denním světle a dokonce i po západu slunce. Kvůli manuálního ostření to není objektiv vhodný pro akční / reportážní styl fotografie, fotografové ho budou pravděpodobně poměrně často používat na stativu, takže absence stabilizace není pro mě žádnou velkou nevýhodou.
NIKON D5300 (270mm, f/6, 1/20 sec, ISO100)Na objektivu jsou tři různé prstence, které se funkčně týkají manuálního ostření. Hned za přední slunčení clonou je malý zamykací prstenec, jeho utažením se znemožní manuální přeostření.
I když je chod hlavní zaostřovací prstence docela dobře utlumený, stále si myslím, že je možnost uzamykaní užitečná funkce, zvláště pro astrofotografii, kdy se vynakládá spousta úsilí na správné zaostření na nekonečno, načež je snadné v úplné tmě správné zaostření neúmyslně rozštelovat jedním špatným úchopem objektivu.
Největší a nejširší je prostřední prstenec – ten slouží pro samotné ostření: od nejbližší vzdálenosti 0,275 m (0,9 m) až do nekonečna (a mírně za nekonečno). Vedle kruhu jsou značky v metrech i ve stopách. Tam je také malá značka pro nekonečno v infračerveném spektru (kvůli delším vlnovým délkám je posunut nekonečno).
Existuje několik funkcí, které opravdu oceňuji. Při zaostřování na nekonečno (což může být výchozí možnost při fotografování krajiny nebo architektury), prstenec zajede do jakési drážky, takže nalezení správného zaostření na nekonečno je snadné i v naprosté tmě.
Široký ruční prstenec je pěkně utlumený, jeho provoz je velmi hladký. Na verzi Firefly je speciální výstupek, které usnadňuje uchopení.
Dále je ruční kroužek doprovázen škálou hyperfokální vzdáleností. Protože fotograf nemůže využít autofokus a protože je nemožné vidět okem v hledáčku správné zaostření (vše se jeví příliš drobné kvůli perspektivě), je výpočet z hlavy nutností. Např. nám škála říká, že s clonou nastavenou na f / 16 získáte vše v přijatelné hloubce ostrosti v rozsahu od 0,5 m do nekonečna. Dokonce i když hloubka ostrosti se mírně zužuje s otevřenou clonou, už tento příklad napovídá, proč ruční ostření není s tak širokým objektivem žádný velký problém. Hloubka ostrosti je téměř vždy dost velká, abyste ji skoro nemuseli řešit. Fotografování a ostření v infračerveném spektru taktéž fungovalo bez potíží.
Existuje dokonce i třetí drobný prstenec, nejblíže k fotoaparátu, který slouží pro kalibraci, pokud náhodou kombinace objektivu a těla trpí nedo-ostřováním (front-focus, back-focus) a kdy tedy škála ostřící vzdálenosti potřebuje drobné doladění.
Optické vlastnosti a výkon
Zkreslení, vinětace a chromatická aberace
Vinětace (tmavnutí rohu) a chromatická aberace ( tedy fialové a zelené kontury kontrastních hran) jsou typické jevy u širokoúhlých objektivů.
NIKON D750 (20mm, f/14, 1/60 sec, ISO100)
Na fotografiích je chromatická aberace viditelná v rozích (nehledě na konkrétní clonové číslo). Uprostřed fotografie je však CA dobře kontrolována. Celkově se jedná o uspokojivý výsledek, který není problém pro kohokoliv, kdo ovládá postprocess fotografie (a tzv. fringingu se lze zbavit jedním kliknutím například v Lightroomu).
NIKON D750 (20mm, f/4.5, 1/40 sec, ISO100)Vinětace je velmi silná na cloně f/4, kde dosahuje v extrémních rozích cca -3,5EV. Na cloně f/5.6 se pak tmavnutí dostává na již velmi přijatelné hodnoty (-2EV). Na krajinářských exteriérových fotografiích jsem vinětaci nevnímal ani na f/4, zato jsem si ji hned povšiml, jakmile jsem fotografoval interiéry. Mějte na paměti, že při 11 mm v rozích projevuje tzv. přirozená vinětace, která je dána fyzikálními zákony kvadratického úbytku světla s rostoucí vzdáleností.
Objekt Irix 11 mm nabízí relativně průměrnou úroveň soudkovitého zkreslení (3,7%).
To je lepší hodnota, než je obvyklá u širokoúhlých zoomovacích objektivů (například Nikor 14-24mm f/2,8 má hodnotu 4,6 % na 14mm nebo dokonce 5 % u objektivu Sigma 12-24 Art na 12mm). Rokkinon / Samayang 14 mm je na tom ještě podstatně hůře (stará verze f/2.8. nová verze f2.4 má údajně mnohem lepší hodnoty). Jediným objektivem, který nabízí mnohem lepší výsledky zkreslení, je objektiv Venus Optics Loawa 12 mm.
V praxi se mi zdá zkreslení Irixu jako velmi přijatelné, částečně je lze kompenzovat v postprocesu. K určitému zkosení linií dochází stejně vlivem extrémního ohniska. Bohužel v době psaní recenze nenabízel software Adobe žádný profil pro korekci zkreslení tohoto objektivu. Profil pro korekci lze stáhnout na domovské stránce výrobce a nainstalovat jej ručně do Lightroom nebo Photoshopu.
Ostrost
Ostrost ve středu obrazu je velmi dobrá již při cloně f/4, rychle dosahuje špičkových hodnot v rozmezí f/5.6 až f/8. Dokonce zůstává na velmi dobré úrovni i při silném zaclonění na f/16 a f/22 (nevidím zde příliš mnoho difrakce).
Ostrost na mírném okraji je také docela dobrá již na plnou díru, poté rychle stoupá na velmi dobré hodnoty na f/8-f/16, měkne až na hodnotě f/22,
Extrémní rohy obrazu jsou neostré až mírné rozmazané na f/4 a f/5,6, poté však rozlišené dosahuje dobrých hodnot mezi f/8-f/22, se subjektivně nejlepším výsledkem na cloně f/16.
Podání mikrokontrastu je velmi dobré, optika vykresluje ostré hrany v detailních strukturách.
Celkově je to velmi ostrý objektiv (test na 24Mpix Nikon D750).
NIKON D5300 (70mm, f/4.5, 1/20 sec, ISO100)Zvládání protisvětla a přímého slunce
Utra-široké čočky, obzvláště s vypouklým čelním prvkem, mají tendenci trpět prasátky a odlesky v obrazu (a občas i ztrátou mikrokontrastu). Byl jsem zvědavý, jak se Irix 11mm poradí s přímým a bočním slunečním světlem, protože se chlubí novou neutrino technologií, která díky nano vrstvám tyto fenomény eliminuje.
A skutečně, při focení a následné inspekci fotek v počítači jsem byl pozitivně překvapen nízkou úrovní odlesků a prasátek. Při určitém úhlu vůči slunci je najdete (konkrétně se jednalo u načervenalý půl kroužek v rozích obrazu a malá prasátka ve středu obrazu).
Zároveň jsem však zjistil, že většinou stačila relativně malá změna perspektivy (tedy pozice vůči slunci) a tyto odlesky zmizely téměř kompletně. Vzhledem k extrémnímu úhlu jsem nenašel situaci, kdy by taková změna perspektivy nebyla možná.
Celkově velmi dobrý výkon.
Nástrahy fotografování s ultraširokým ohniskem
Kompozice a disproporční zkreslení
Irix 11 mm nabízí neuvěřitelně široký úhel pohledu rovnající se úhlu 126 ° (na full-frame foťáku). S takovou perspektivou uvidíte ve svém hledáčku více, než obvykle vidí naše oči. V některých kompozicích tak můžete nakonec nechtěně fotografovat vlastní nohy, vlastní stíny, popruh fotoaparátu nebo nohy stativu.
Extrémně široká perspektiva přináší mnoho nástrah a výzev z hlediska kompozice. Bez výrazného a atraktivního popředí můžete skončit s velkými prázdnými plochami. Musíte se k subjektu skutečně dostatečně přiblížit, jinak se zdá být velmi malý. Když se však dostanete příliš blízko, objekty v popředí jsou nepřiměřeně zvětšeny. Trvá nějaký čas, než si zvyknete na tak širokou perspektivu a zjistíte správnou vzdálenost a celkovou pozici pro váš motiv.
Použití 11 mm rozhodně není vhodné pro produktovou fotografii, kde by fotka měla dokonale odpovídat fotografovanému subjektu, jak jej vidí normální oko. Netřeba dodávat, že byste s tak extrémním ohniskem nikdy neměli dělat portréty.
Po určitém počáteční váhání jsem se naučil fotografovat krajinářské fotografie, kde jsem si mohl s popředím hrát netušeným způsobem.
Pokud jde o architekturu, je to mnohem choulostivější volba. Je-li vyžadován absolutní přesné podání přímých linií, není nad tilt-shift technologii. Tils-shift objektivy jsou však konstrukčně náročné, a proto jsou extrémně drahé. Navíc jejich nejširší ohnisková vzdálenost typicky začíná na 17 mm (Canon) nebo více, například u Nikonu je nejrší PC-E objektiv 19 mm – to nemusí stačit pro některé typy budov. Tento objektiv stojí nad 100 tisíc Kč!!
NIKON D5300 (16mm, f/6.3, 1/125 sec, ISO100)
Díky velmi dobře kontrolovanému zkreslení může být Irix 11mm velmi užitečný pro fotografování interiérů a exteriérů. Musíte však věnovat mimořádnou pozornost tomu, kam umístíte fotoaparát s tímto objektivem a jaký bude náklon foťáku. Dokonce i nepatrná změna výšky fotoaparátu a jeho náklonu může způsobit poměrně odlišné výsledky.
NIKON D750 (11mm, f/5.6, 1/160 sec, ISO140)
NIKON D5300 (36mm, f/11, 1/125 sec, ISO100)
To je vlastně něco, co jsem se musel naučit a nakonec jsem ocenil jako kreativní vlastnost tohoto objektivu. Můžete totiž simulovat efekt náklonu (tilt efekt) mnohem dražších objektivů se sklopným posunem tím, že zvednete fotoaparát výš a nakloníte jej o něco níže. Objekt se pak dostane do horní části rámu a vertikály se trochu více rozevírají. Tento efekt je samozřejmě možné použít pouze u objektů, které nevyplňují celý snímek.
Dokonce i když to není objektiv pro každodenní použití, existují situace, kdy toto sklo vykouzlí naprosto jedinečné fotky.
Manuální ostření (absence autofokusu)
Objektiv Irix 11 mm není vybaven mechanismem automatického zaostřování, takže musíte ostřit pouze a jen ručně. Znám mnoho fotografů, pro které je ruční zaostřování naprosto odstrašující. Je třeba si uvědomit, že ruční ostření na oko v hledáčku nebo přes displej v živém náhledu (live-view) moc nepomůže, protože objekty jsou s tak širokým zorným polem příliš malé a vy nepoznáte, kde se pohybuje rovina ostrosti. Na druhou stranu, při 11mm a cloně f4 je hloubka ostrosti dostatečně velká na to, abyste díky hyperfokální vzdálenosti trefili správné nastavení v 95% situací. Jediná nástraha je scéna s extrémně blízkým popředím, které je bližší než 0,5 metru od snímače foťáku. Pak je nutné buď hodně přiclonit, nebo dělat focus-bracketing (tedy pořídit více snímků s různou rovinou zaostření a ty posléze spojit ve photoshopu).
Každopádně při focení jsem několikrát použil hyperfokální kalkulaci a výsledek odpovídal předpokladu. Manuálního ostření se není třeba bát!
Nepřesné měření expozice
Při fotografování s Nikon D750 jsem často skončil s těžce podexponovanými i přeexponovanými snímky (při nastavení na celkové měření expozici – tedy tzv. matrix). Zdá se, že měřicí systém fotoaparátu Nikon nebyl konstruován na tak široký úhel a často nesprávně vypočítal hodnoty expozice. Slyšel jsem, že nastavení expozice na bodové měření (spot-metering) přináší mnohem přesnější výsledky. Já jsem zvolil ruční nastavení expozice (režim M). Dle mého nepřené měření expozice není žádná tragédie dá se s tím žít při focení krajiny nebo architektury (zejména při focení ze stativu).
Irix 11mm na APS-C snímači (DX foťáky)
Na fotoaparátech s APS-C snímači bude Irix 11 mm produkovat ekvivalentní ohniskovou vzdálenost 16,5 mm. Jednou jsem omylem zaměnil těla D750 a D7100, takže mám nějaké zkušenosti. Na DX fotoaparátech mají fotky stále dost dobré rozlišení a ostrost ve středu obrazu (což nám říká, že tento objektiv bude mít dostatečné rozlišení pro senzory s vysokou hustotou, jako je například Canon 5DSr nebo Nikon D850). Fotky i na plně otevřené cloně f/4 netrpí rozmazanými okraji. Ovšem, kdo by tahal tak velké FX sklo, aby dostal na DX foťáku zcela průměrně ohnisko 16mm? Podle mě to nemá moc smysl.
NIKON D7100 (11mm, f/4, 1/400 sec, ISO100)Konkurence na trhu
Nikon momentálně neprodává širší rektilinární objektiv než legendární (ale dnes již pomalu stárnoucí) zoom 14-24mm f/2.8 AF-S, který nabízí vynikající ostrost (ovšem v ještě těžším těle). Pevný Nikon objektiv 14 mm je docela starý (a opticky nevhodný pro snímače s vysokou hustotou) a není tedy skutečným konkurentem.
Na nikoňáckých tělech můžete dosáhnout podobnou ohniskovou vzdálenost pomocí objektivu Sigma 12-24mm f/4 Art, který má na 12 mm skvělé rozlišení.
Sigma nedávno vyšla s hvězdným pevným objektivem 14 mm f/1,8 – oproti Irixu tedy navíc tedy s autofokusem a s výjimečnou hodnotou clony. Pokud nepotřebujete širší ohnisko o 2 mm (které tedy ovšem jsou sakra znát), tento objektiv nabízí větší ostrost a variabilitu hloubky ostrosti.
Canon má skutečné ultraširoké monstrum – objektiv Canon 11-24mm f/4L, který nabízí velké rozlišení (s velmi slabými rohy na 11 mm) s variabilitou 2,2x zoomu – za monstrózní cenu s obrovskými rozměry a hmotností.
Nejbližším konkurentem je objektiv Venus Optics Loawa 12mm f/2.8, který nabízí za vyšší cenu mírně užší zorné pole, rychlejší clonu a lepší hodnoty zkreslení. Velmi přitažlivé sklo, který bych rád do budoucna vyzkoušel. Podobně jako u Samayangu však objektivy Loawa mají tendenci trpět problémem s tzv“ decenetringem“, kdy členy objektivu nejsou naprosto přesně usazeny, což může mít za následek velmi špatné rozlišení a ostrost v jedné půlce obrazu.
Rokinon / Samayang nedávno přišel s novým pevným ohniskem 14mm f/2.4 – nepěkné zkreslení ze straré (f2.8) verze je v nové verzi skoro pryč, ale namísto cca 300 USD musíte zaplatit 999 USD.
Závěr a hodnocení:
Značka Irix přinesla na trh velmi atraktivní a extrémně dobře vystavěný kus skla. V současné době je irix 11mm f/4 nejširší rektilineární objektiv, který nabízí dobrou až vynikající ostrost, velmi přijatelné zkreslení – a to vše v těle, které je perfektně chráněno před povětrnostními vlivy (verze Blackstone) a postavené tak, aby přežilo fotografa. Byl jsem docela spokojen se zvládáním protisvětla, i když sem tam byly nějaké situace, kdy se v rohu objevil výrazný načervenalý odlesk-prasátko. Chromatická aberace se objevuje na okrajích, ale to je zcela v normě a navíc bez problému korigovatelné v postprocesingu. V neposlední řadě, vzhledem ke všem výše uvedeným vlastnostem, objektiv přichází za velmi přijatelnou cenu 650 USD (Blackstone) a 525 USD (Firefly).
Jedná se o těžký a mohutný objektiv s poměrně průměrnou clonou, která neumožňuje experimentovat s hloubkou ostrosti (Sigma 14mm f / 1,8 nabízí větší kreativitu s hloubkou ostrosti).
Každý, kdo si koupí tento objektiv, by měl vědět, že je to objektiv s manuálním ostřením. V tomto ultra širokém spektru to není takový problém. Irix nabízí dobře navržený ostřící prstenec s hyperfokální stupnicí, s přednastaveným „příchytem“ na nekonečno.
Jedná se o objektiv pro spíše speciální účely, nedoporučuji experimentovat s tímto objektivem začátečníkům, kteří ještě nefotili s žádným širokáčem. Kreativní a pokročilý fotograf, který hledá nové nástroje a perspektivy naopak tento objektiv jistě docení.
Objektiv byl k recenzi laskavě zapůjčen online e-shopem Pixedo.com, který prodává na evropském trhu vybavení pro fotografy a filmaře. Objektiv lze zakoupit zde.
NIKON D750 (11mm, f/6.3, 1/80 sec, ISO100)
Dobrý den, zaujal mě tento objektiv a chtěl bych Vás poprosit o několik informací:
– jak se objektiv chová v protisvětle? Jedná se mi o zobrazení hvězdy ze slunce na vysokou clonu
– na jakém těle ho používáte? Myslíte, že bude schopen vykreslit 36Mpix?
– viděl jsem srovnání s objektivem Canon 11-24 a zde Irix docela zaostával: mohl bych vidět
fotku v rawu pro zkouknutí ostrosti?
Děkuji.
Dobrý den, já měl objektiv půjčený cca na 2 týdny. Více, než je napsáno v té recenzi, Vá bohužel nejsem teď s odstupem už schopen říci. RAW soubory Vám klidně zašlu u udělejte si obrázek sám. Z hlediska kresby si tipnu, že Canon bude ostřejší, ale to nevím, Canon nepoužívám. Odkaz na RAW soubory Vám mohu poslat na email?
Dobrý den, zaujal mě tenhle objektiv , dnes jsem ho zakoupila a hned jsem udělala pár fotek doma z balkonu. Jsem značně rozčarovaná ostrostí (neostrostí). Mám snad vadný kus, je to možné? Mohu vám fotku někam zaslat ?
Děkuji za čas Eva
Dobrý den, klidně pošlete na bacovskyv@gmail.com, zkusím se na to podívat