Nikon letos slaví 100 let od svého vzniku. Podle výsledků z nedávných let, a především dle nedávné tiskové zprávy, by to však mohlo být jubileum slavené za velmi pochmurné atmosféry. Nikon v roce 2016 prodělal velkou finanční ztrátu a musel masivně propouštět. Na začátku února dokonce nepřímo přiznal, že pro své produkty ztrácí odbytiště, když zrušil celou novou high-end řadů kompaktních fotoaparátů zvanou DL. Další problém je neúspěšná řada bezzrcadlovek zvaná Nikon 1. A zde by výčet neúspěšných produktů nekončil. Znamená to, že to s Nikonem, výrobcem jedněch z nejlepších zrcadlovek a objektivů, kterými každý den miliony fotografů pořizují naprosto fantastické snímky, jde z kopce? Máme se my, majitelé našich oblíbených a drahých hraček, bát o budoucnost této značky?
Jaký to paradox! Počet pořízených fotografií denně roste, a přesto fotografický byznys neprožívá úplně nejrůžovější časy. Po digitální revoluci po roce 2000 a s tím spojeným masivním nárůstem prodejů kompaktních aparátů, přišel boom stále dostupnějších zrcadlovek. Canon i Nikon byly neomezenými vládci tohoto trhu. V roce 2007 však přišel na trh iPhone od Applu a málokdo tehdy asi tipoval, že mobil s malým nevýkonným senzorem odstartuje revoluci, která za pár let rozkýve oba giganty.
Jak mobily zamasakrovaly kompakty
Nikon totiž nezachytil zásadní proměnu chování spotřebitelů. Nikon měl za to, že dedikované foťáky budou vždy mít lepší kvalitu výstupu než mobily a tudíž si své zákazníky vždycky najdou. Vůbec si tak nedělal starosti s tím, že by třeba malý kompakt měl být ještě menší, mít dotykový displej a přístup na internet, tak aby snímky bylo možné hned sdílet na sociálních sítích.
NIKON D750 (14mm, f/3.2, 1/250 sec, ISO100)
O deset let později dělají pokročilé mobily stejné nebo lepší fotky než levné kompakty, zároveň však nabízí nesrovnatelně pokročilejší uživatelské rozhraní, které po uživatelích nevyžaduje vytahování paměťové karty, přetahování fotek, jejich úpravu ve speciálním softwaru a následný export do jiné aplikace, která by se postarala o sdílení fotek.
Mobily prostě totálně vymýtily trh pro kompaktní fotoaparáty. Pokud dnes chcete něco do kapsy, co dělá podstatně lepší fotky než mobil, musíte vytáhnout bratru alespoň 15 tisíc, vlastně spíše 20-30 tisíc. A dostanete přístroj, která má sice lepší kvalitu výstupu, pořád ale jede na starém modelu práce s fotkami – tedy na vytahování karty a přetahování fotek.
Mladí lidé mají jiná očekávání
Mezitím však vyrostla generace, která si zvykla pořizovat fotky a vůbec nemít ponětí, na kterém paměťovém médiu fotky jsou uložené. Prostě fotky hned na tom samém přístroji, který je pořídil, i zároveň konzumují – tj. upravují, posílají emailem, mmskou, nebo sdílí na sociálních sítích. Proč by ne, vždyť každý mobil má dnes lepší displej, než nejlepší foťák. Je totiž dotykový, má větší rozlišení a lepší čitelnost za slunečního počasí. Zároveň má mobil mnohem výkonnější procesory a operační systémy, které umožnují další (třeba i sofistikovanou) práci s fotkami. Vrostl celý ekosystém aplikací, které dnes využívají i věrní uživatelé zrcadlovek. I velmi odlehčená verze Lightroomu je dnes přímo na mobilu.
NIKON D7100 (10mm, f/5.6, 1/15 sec, ISO250)
Že by měl foťák tohle vše umět, tedy nebýt jen přístrojem na jedno použití, tehdy před 10 lety asi nikoho nenapadlo. Nebo napadlo, ale nebyl vyslyšen. Nikon, podobně jako Canon, byl a je prostě výrobce hardwaru, kterému deset let trvalo, než nainstaloval do foťáků první dotykové displeje. Proč? Protože k jeho využití neměl software. Systém ovládání fotoaparátu se za poslední řádku let vůbec nezměnil. A ne, není to tím, že by vnitřní komplikovaná menu byla tak dokonalá. Prostě Nikon vývoj vlastního softwaru, natož pak možnost povolení softwaru od cizích (third-party) producentů, naprosto podcenil.
Kdo četl životopis Steva Jobse ví, že tohle je důsledek jeho promyšleného end-to-end přístupu k hradwaru a softwaru. Jobs vždy propagoval možnost uceleného zážitku a získané hodnoty při používání produktu. (podotýkám, že nejsem zaslepený fanoušek Applu, nemám ani jeden jejich přístroj). Nikdo z výrobců fotoaparátů tenhle přístup nezachytil. A přišel trest.
Kde udělali inženýři v Nikonu chybu?
Když výstup z mobilů někdy po roce 2013 nebezpečně začal dobíhat a neřkuli předbíhat výkon malých komapktů, bylo už marketingovým expertům jasné, že tenhle trh výrobci foťáku brzy ztratí. Pořád však doufali na vzmach aparátů s výměnnými objektivy: tedy zrcadlovek a bezzrcadlovek. U obou trhů producenti vydělávají na vyšších marží u doprovodného vybavení, který se samotným tělem aparátu vytváří postupně systém.
Jenže Nikon ani Canon nezachytily včas ty správné trendy na poli bezzrcadlovek a na trhu dnes mají zanedbatelný podíl.
Jelikož prodej zrcadlovek trvale klesá, začala v Nikonu asi docela panika. U všech modelových řad začal propad růstu. Největší příjmy generují low-end zrcadlovky D3x00.
Když v roce 2015 Nikon vyšel konečně s vytouženě očekávaným a skoro vybájeným modelem D500, místo důvodu k nadšení (na foťák za 60 tisíc jsem neměl peníze, tudíž mě davové nadšené nechytlo), bral jsem to spíše jako přiznání, že dosavadní modelové řady pokročilejších DX a FX zrcadlovek negenerují dostatečné zisky. V duchu jsem si říkal, jestli opravdu náhodou Nikon nebude mít problém obstát v brutálně nemilosrdném konkurenčním prostředí.
V roce 2016 přišlo oznámení nových malých mini akčních foťáků/kamer po vzoru GoPRO. Jenže tyhle produkty byly a jsou totální propadák. Nikon asi v návalu paniky už někdy kolem roku 2011 dostal nápad, že by klesající prodeje mohlo zachránit okopírování nápadu od GoPRO. Ukázalo se, že každý chce pomocí malé akční kamerky zachytit svoje zážitky z dovolené a koníčků. Jenže než Nikon byl schopen vyvinout zralý produkt, i prodej akčních foťáků GoPRO prodělal zásadní pokles. A tak v roce 2016 oznamuje vstup na nový trh, který mezitím skoro umřel.
A co se stalo s pokročilými kompakty? Nikon asi správně zanalyzoval situaci na trhu, kde už několik let chybí konkurence na poli malých kompaktních aparátů s nejlepším možným výstupem. Proto investoval do vývoje řady DL, který měla zúročit zkušenosti z vývoje bezzrcadlovek Nikon 1. Tedy i řada DL měla být postavena na snímači CX (velikost jeden palec) a v kombinaci s velmi světelnými objektivy v malém těle dosahovat kvality bezzracdlovek. Tím měla na trhu konkurovat populární řadě kompaktů foťáku Sony Cybershot RX100.
Jenže podobně jako u akčních foťáčku mezitím mobily tento trh skoro zdecimovaly. Produktová série DL byla s velkou slávou oznámena minulý rok. Asi trochu předčasně, protože funkřní přístroje tehdy Nikon na výrobních linkách ještě neměl. Byl si avšak vědom, že mu konkurence utíká a akcionáří přestávají věřit. Udělal tak rychlé představení produktu, které mělo ukázat, že Nikon je stále inovativní. Jenže uvedení na trh se však neustále oddalovalo, až nakonec teď v únoru oznámil, že na pulty obchodů tyto foťáky nikdy neobjeví.
Objevují se názory, že to vlastně dobře a že Nikon konečně naprosto střízlivě zhodnotil situaci a přestává vyrábět zbytečné produkty, o které není dostatečný zájem.
Jak to vidím já?
Já tu vůbec nechci Nikon kritizovat jako generál po bitvě. Mě naopak strašně mrzí pozastavení produkce řady DL, stejně jako očividné zmrazení vývoje bezzrcadlovek Nikon 1. Já jsem byl fanoušek senzoru CX a stále si myslím, že by další vývoj a investice do miniaturizace mohlo přinést kýžené zákazníky. Jenže Nikon má prostě moc produktových řad, které negenerují dostačené zisky a tak je na řadě redukce. Opět říkám, mrzí mě to, ale prostě koncoví uživatelé dnes peníze z radostí investují raději do předražených mobilů. Já holt nejsem typický uživatel, protože mám v kapse mobil, se kterým ani neumím fotit a na zádech dvě až tři zrcadlovky. I já však pomalu měním chování a hledám mobil, se kterým bych chtěl fotit.
NIKON D750 (85mm, f/10, 4 sec, ISO100)
Na závěr chci ještě podotknout, že Nikon dnes nabízí naprosto famózní produkty. Toto říkám všem internetovým stěžovatelům navzdory. Většina skel od Nikonu, které vlastním, jsou (pro mé potřeby!) opticky téměř dokonalé. Nedávno jsem si koupil teleobjektiv Nikkor 200-500mm a jeho ostrost mě po každém načtení fotek v 100% náhledu ohromuje. Skoro si připadáte, jako když máte najednou možnost orlího zraku. Naprosto miluju kvalitu fotek z foťáku D750. Pracovat s jeho výstupu dává dříve netušené možnosti. Podexponujete fotku. Nevadí – zesvětlíte vše v Lightroomu o 2-5 EV a výsledek vypadá prostě báječně. Fotím mléčnou dráhu až na ISO 8000 výsledky jsou perfektní. A takhle bych mohl pokračovat. Malé zrcadlovky D3400 a D5600 mají fantastické výstupy, které si nezadají ani s profi přístroji. Nové malé objektivy AF-P mají údajně výborné vlastnosti.
Ano, Nikon stále vyrábí a vyvíjí skvělé produkty. Jen je otázka, zda dokáže vyvinout i něco naprosto inovativního. Zatím tomu nic nenasvědčuje. I proto je možná dobře, že Nikon (podobně jako Canon) hledá uplatnění i v jiné oborech. Údajně sklízí úspěchy a zisky na poli medicínského vybavení. No jen tak dál, vždyť i Apple se kdysi musel redefinovat a jít do zcela nových odvětví. Pokud se Nikon podaří dělat zisky jinde, třeba mi nepozastaví vývoj mých oblíbených zrcadlovek a skel. A možná se jednou dočkáme i malé a přitom nekompromisní bezzrcadlovky.
Nechápu, proč v lepších kompaktech nemá NIKON protikus k řadě PANASONICU.
Navíc všechny DL i N1 potřebují dokoupit externí hledáček za dost vysokou cenu. Pokud ovšem hledáček koupíte a namontujete, rozhodně přístroj ztratí vlastnosti snadno přenosného stroje do kapsy. Sorry, ale marketer NIKONU zodpovědný za tyhle řady musí být docela … dolpňte si podle potřeby. Poptávka po kvalitních kompaktech nebo bezzrcadlovkách existuje pořád – viz SONY a FUJI.
Petře díky za reakci…ano, chybějící hledáčky mi jsou záhadou, focení přes displej je šílenost. Jsem zvědav, jak se prodej high-end kompaktu bude vyvíjet, třeba Nikon udělal prozřetelný tah, že teď neinvestuje do mizejícíjo trhu….jen ještě, aby správně trefili ten trh nově se otvírající 😉