Vidět delfíny naživo je skvělý zážitek. Možnost jejich focení byla už kdysi na Novém Zélandu, tam jsem se ale tehdy rozhodli, že peníze v Bay of Islands na pozorování delfínů investovat nebudeme. Na Kauai jsme ale byli rozhodnutí vidět Napali Coast (viz předchozí článek) a při tomto výletu přišlo setkání s delfíny jako příjemný bonus. Jejich fotografování bylo jiné než má předchozí zkušenost s focením velryb a kosatek. V čem?
Delfíny jsou mimořádně inteligentní a sociální zvířata – a možná i proto se tak mají k lidem. Jakmile zmerčí loď, plavou k ni exhibovat svoji hravost. Připluje celé hejno, která má něco kolem 10-20 jedinců. Jelikož plují ve skupinkách, je k jejich nafocení velmi vhodný širokoúhlý objektiv. To bych si dříve vůbec nemyslel. Ale focení na katamaránu (plavidlo o dvou lodích spojených můstkem) bylo specifické tím, že jsme měli delfíny na přídi cca 5 metrů pod námi a fotilo se tak z nadhledu, což u focení velryb nebo kosatek leze stěží dosáhnout. Kosatky ani velryby se obyčejně k turistickým lodím nepřibližují, na jejich focení jsou třeba dlouhá skla a výborný postřeh. Delfíni jsou jiní, a proto je dobré mít širší ohniska. Samozřejmě pár detailů s teleobjektivem jsem také pořídil.
Jeden postřeh: delfíni jsou sakra rychlí a pro ostré fotky je třeba mít dostatečně krátký čas. Kvůli menším odleskům hladiny jsem měl nasazený CPL filtry, kvůli tomu však čas na ISO 100 a clonu f 5,6 (nejlepší kresba u Nikkor 10-24mm) vycházel jen něco kolem 1/125s, což na některých záběrech bylo moc dlouhé a vznikla tak nežádoucí pohybová neostrost. Navíc později došlo asi omylem k navýšení clony na f6,3 – kvůli čemuž se pak čas ještě prodloužil pod 1/100 s. Proč to píšu: když už budete fotit ryby na moři, čas závěrky si kontrolujte, klidně si dejte režim priority času (u nikonu S), který tedy obyčejně skoro nikdy nepoužívám. Dejte pevnou hodnotu 1/500 a nechte klidně ISO auto (u modernějších zrcadlovek). Raději mírný šum než pohybová neostrost.
Kvalita výsledných fotek hodně záleží na štěstí ohledně úhlu sluníčka, od čehož se odvíjí barva. My měli slunce většinou z boku a barvy vycházely parádně. Bylo i na chvíli zataženo fotky pak vyšlu barevně úplně jinak. Focení v protislunci zdůrazňuje strukturu vlnek, může tak nechat více vyniknout i siluety ploutví, ale barvy potlačuje.
NIKON D750 (70mm, f/4, 1/500 sec, ISO160)
NIKON D750 (70mm, f/4, 1/500 sec, ISO360)
NIKON D7100 (24mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO100)
NIKON D750 (105mm, f/4, 1/500 sec, ISO180)
Také zvažte sériové snímání. To jsem taky udělal pozdě a možná i proto se mi nepodařilo vyfotit delfíny během skoku nad hladinou.
Nevadí, kompozice s hejny delfínů v krásně modré vodě z nadhledu se mi líbili. A zážitek z jejich pozorování naživo samozřejmě ještě více. Přál bych to každému. Kdyby se Vám je poštěstilo vidět a mít u toho foťák, už víte na co si dát pozor 😉
NIKON D750 (70mm, f/4, 1/500 sec, ISO180)
NIKON D750 (70mm, f/4, 1/500 sec, ISO200)
NIKON D750 (70mm, f/4, 1/500 sec, ISO220)
0 komentářů