Po delší době vítám přírůstek do své fotografické výbavy. A ne ledajaký. Je to více než dvoukilový macíček. Jedná se o nový teleobjektiv od Nikona. Nikkor 200-500mm s kontinuální světelností f5.6. Jelikož je to prakticky stále ještě novinka na trhu, dávám v tomto příspěvku ostatním potenciálním zájemcům k dobru pár osobních postřehů po prvním ohmatání.
Recenzi záměrně nepíšu, tu si vždy troufnu udělat až v momentě, kdy objektiv mám na krku alespoň několik týdnu a v katalogu několik stovek fotografií. Proto zatím jen kusé postřehy a krátká úvaha o tom, proč jsem si jej vybral.
Proč jsem se jej rozhodl koupit?
Díky adaptéru FT-1 na systému Nikon 1 jsem si mohl vyzkoušet, jaké to je fotit s efektivním ohniskem 150-900mm (díky objektivu Nikkor 55-300mm). Fotky a uživatelská recenze jsou zde. No a dost se mi to zalíbilo. Jenže nedávno jsem přešel na plnoformát, a tam mi je DX Nikkor k prdu. No a báječný a famózní Nikkor 70-200mm f4, kterému tu ještě dlužím recenzi, je často dost krátký. Proto mě v létě docela potěšila zpráva, že Nikon reaguje na produkty Sigmy a Tamronu (jejich tele 150-600mm) a přichází s polo-profi super-tele-zoomem za přijatelnou cenu.
NIKON D750 (85mm, f/6.3, 1/2 sec, ISO100)
Po oznámení od Nikonu jsem čekal na dvě věci: na ukázkové snímky focené na otevřenou clonu a na cenu. Zkušební snímky mě nadchly a cena na nikon-poměry vlastně taky. Vždyť podobný (a právem vychvalovaný) teleobjektiv 80-400mm (druhé generace, jedička je dost slabá) stojí 65 tisíc korun. Podobně i super pevné sklo 300mm PF f4 stojí přes 50 tisíc. Cena 40tisíc tedy v podstatě většinou odborníků příjemně překvapila. Vždyť profi zoom 200-400mm f4 stojí už jak malé auto…
Proč jsem nešel do Sigmy a Tamronu
Sigma a Tamron jsou se svými zoomy 150-600mm silnými soupěři. Jsou o chlup levnější a lehčí, mají větší rozsah. Přesto u mě nakonec převládly dva důvody, proč nejdu do těchto značek (Tamron i Sigmu se sestrou používáme, takže to není nic osobního).
1) Strach s front/back focusu. Zažil jsem to u Nikkoru 35mm a od té doby už vím, proč si na to tak zahořkle stěžují debatéři po celém internetu. Bohužel tento jev trápí i nové špičkové Sigmy Art, a tak jsem se (možná iracionálně) bál jít do Sigmy. Obecně se domnívám, že je menší pravděpodobnost těchto potíží u objektivu stejné značky, jako je tělo. Ano, svým příkladem výše (35mm Nikkor) si částečně protiřečím, tam se ale jedná vyloženě o low-end produkt. I ten mi nakonec servis vyladil.
2) Kresba na otevřenou clonu je u Nikonu pro mě nejsilnější stránka. O Sigmě (verze C) a Tmronu se to na 100% říci nedá,. U nikona na 500mm vypadaly fotky od dobrých fotografů výborně. Nakonec mě přesvědčila tato recenze.
A jaké jsou první dojmy?
Objektiv je sakra velký. Zatím jsem měl největší bestii Nikkor 80-200mm a to je proti nové 200-500mm malá hračka. Průměr fltru je 95mm. To zrovna žádná výhoda není. Druhým překvapením bylo zjištění, jak těžké je zoomovat. Kroužek je tak velký, že jej na jeden pohyb ruky nepřetočíte z 200mm na 500mm – chce to aspoň dva pohyby. To mi přijde na rychlou akci někde na safari docela blbé…
No ale tím výčet nepříjemností končí. První nadšení ve mě vyvolala stabilizace. Všichni o ní mluvili. A měli pravdu. Funguje zázračně. Fotil jsem 500mm na DX (tedy 750mm efektivně) s časem 1/125s a to objektiv zvládl výtečně. Zkoušel jsem včera i 1/30 s na 500mm – a hadejte….bylo to tam!! Prostě to ustabilizoval. To je bestiální. Tady Tamron podle ostatních recenzí nemůže ani vzdáleně konkurovat. O Sigmě také pochybuji.
Ostrost
První snímky naznačují, že je opravdu profi. Nemám rád testovací snímky, ale protože mi večer po příchodu z práce moc jiných motivů nezbylo, pár snímků ze stativu s drátěnou spouští jsem udělal. Ostatní snímky dole jsou z ruky se zapnutou stabilizaci. Většina je na DX D7100, takže vidíte schopnost ukreslit 24mpix na středu optiky. Dvěma slovy – žádný problém. Jestli budou na FX slabší kraje, jak naznačují některé recenze, to se musím teprve přesvědčit.
Na závěr chci říci, že Tamron i Sigma budou skvělou volbou pro spoustu fotografů a tímto příspěvkem je nechci (a ani nemůžu, však jsem je netestoval) nijak hanit.
NIKON D7100 (480mm, f/5.6, 1/160 sec, ISO400)
NIKON D7100 (210mm, f/5.6, 1/160 sec, ISO400)
NIKON D7100 (320mm, f/5.6, 1/160 sec, ISO400)
NIKON D7100 (500mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO200)
NIKON D7100 (270mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO200)
NIKON D7100 (200mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO200)
NIKON D7100 (500mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO200)
NIKON D7100 (500mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO200)
NIKON D7100 (200mm, f/7.1, 1/125 sec, ISO200)
Teď mě trápí jedno velké dilema. Mohu si dovolit tuhle novou bestii vzít na výpravu do Asie? Uvidíme. Včera jsem strávil několik hodin úpravou foto-batohu Tamrac Anvil 27 – no nakonec se mi tak krásně vejde i s dalšími 3 těly (!! 1xFX, 2xDX) a 5x dalšími objektivy. Takže to jde. Teď jde jen o to, zda se mi bude chtít tahat i ty dvě a půl kila na zádech. Ale asi jo…vidím potenciál na skvělé fotky rýžových políček, skal v zátoce Ha Long, místních etnik na lokálních tržnicích apod….No kdybych tuhle vizi neměl, tak bych si jej ani nekupoval.
Takže „more to follow“ (pravděpodobně koncem ledna 2016).
Už se těším na ta rýžová políčka (a nejen na ně) + vyprávění (psaní) z cest. Záda si určitě s těmi 2,5 kg poradí 🙂 Díky za fotky tvoje i Elišky – prohlížení a čtení mi přináší radost. mamča