Léto už je pomalu za námi, pokud jste tak ještě neučinili, máte možná posledních pár dnů na fotografování balíků slámy. Jsou velmi dobrým kompozičním motivem: mají většinou výrazný tvar, na poli jich bývá mnoho, ať už rozházených náhodně, nebo srovnaných jednotlivě či po skupinách. Pole bývají velká, bez plotů – nic Vám tedy nebrání jít blíže či dále. Prostě si s nimi můžete kompozičně vyhrát.
NIKON D90 (16mm, f/8, 1/40 sec, ISO200)
NIKON D90 (25mm, f/7.1, 1/60 sec, ISO200)
NIKON 1 S1 (11mm, f/5.6, 1/160 sec, ISO100)
Zkuste využít jak široká ohniska (14-35mm na kinofilmu, na menších zrcadlovkách tedy 10-24mm). Zde se balíky hodí jako výrazný prvek v popředí. Na střední ohniska je dobré si hrát s rozmístěním balíků na snímku.
NIKON D90 (165mm, f/7.1, 1/80 sec, ISO200)
NIKON D90 (200mm, f/8, 1/250 sec, ISO200)
NIKON D90 (200mm, f/9, 1/125 sec, ISO200)
NIKON D90 (160mm, f/8, 1/250 sec, ISO200)
NIKON D90 (70mm, f/9, 1/60 sec, ISO200)
NIKON D7000 (200mm, f/6.3, 1/320 sec, ISO320)
Nejraději však fotím balíky na dlouhá ohniska (kolem 200-300mm), kdy lze balíky dobře kontrapunktovat k objektům v pozadí. Takto vzniklo i několik záběrů z Českého ráje, kde balíky slámy nejčastěji fotografuji s loveckým zámečkem Humprecht na pozadí.
NIKON D7000 (26mm, f/6.3, 1/320 sec, ISO320)
NIKON D7000 (20mm, f/7.1, 1/40 sec, ISO160)
Balíky slámy jsem fotografoval za různých světelných podmínek, nejlépe vypadají ráno nebo navečer za slunečného počasí, v nízké prosvícené mlze, nebo v černém bouřkovém světle.
Vašíku, to se zamlženým stromem, detail struktury a scéna před bouřkou, ten poslední, pro mě mají ohromnou výpovědní hodnotu….bezva téma a dobrý tip! díky! Hanka