Včera jsem při fotografování kosatců dostal nápad. Na několika snímcích Vám chci ukázat, jak hodně záleží na souhře popředí a pozadí.
NIKON D90 (90mm, f/4, 1/60 sec, ISO200)
Pozadí má dominantní barvy a výrazně přetahuje pozornost od popředí. Rozhodl jsem se tudíž změnou pozice redukovat barvy v pozadí…
NIKON D90 (90mm, f/4, 1/160 sec, ISO400)
Pouze žluté pozadí s modrým popředím dobře ladí, jenže struktura a tvary v pozadí nejsou příliš oku-lahodící. Spodní tmavé hrany bych asi oříznul.
Spousta fotografů identifikuje hlavní motiv, který je většinou v popředí, a na ten se soustředí. Pokročilejší fotograf však pořád vnímá souhru popředí a pozadí – jedno, zda jsou oba spíše ostré (pokud fotíme na širší ohnisko), nebo zda je pozadí úplně rozostřené.
Důležité je položit si následující otázky:
1) Je lepší fotit motiv na tmavším, nebo světlejším pozadí? Nebo raději neutrálnější střední tóny?
2) Jakou barvu má motiv v popředí a jakou ten v pozadí? (nejsilnější kombinace vzniká komplementárními barvami)
3) Jaká struktura pozadí se hodí k motivu? Je možné si dovolit rušnější pozadí? Nebo raději co nejméně nápadné? Jak mohou tvary a barvy v pozadí doplnit kompozici?
NIKON D90 (90mm, f/4, 1/100 sec, ISO400)
Sytě okrová barva sice také není špatná, tvar a struktura pozadí poněkud vadí…
NIKON D90 (90mm, f/5, 1/200 sec, ISO200)
Namířil jsem foťák na květy tak, aby v pozadí prosvítalo slunce skrze keře – vytvořila se tím pěkná prasátka. Stále jsem však nebyl plně spokojen.
NIKON D90 (90mm, f/5.6, 1/200 sec, ISO200)
Využil jsem pak pletu a jeho vertikální struktury. S touto fotografií už jsem byl dost spokojený.
Jen fotografie, jejíž kompozice plně využívá popředí i pozadí je opravdu dobrá. Až příště budete fotografovat květy, už víte, na co se máte více soustředit.
NIKON D90 (90mm, f/5.6, 1/200 sec, ISO200)
Nejvíce se mi ale nakonec asi líbí tato fotografie, která využívá modré a žluté barvy, která květy jako by rámuje a přitom neruší. Decentní souhra popředí a pozadí, jak má být.
0 komentářů