Více než měsíc používám nejnovější bez-zrcadlovku Nikon Z50 a zde je má detailní uživatelská recenze. Nikon Z50 je velmi kompaktní 20Mpix tělo s hlubokým úchopem, výklopný displejem a se spoustou funkcí, které připomínají větší brášky – fullframe bezzrcadlovky Z6 a Z7. Nikon Z50 má však i své slabiny, ostatně jako každá bezzrcadlovka, kterou jsem zatím vyzkoušel. Na klady a zápory se zaměřím v této recenzi. Recenze se týká i dvou velmi šikovných DX objektivů: Nikkorů 16-50mm a 50-250mm.
Z50 sice v záplavě velmi kvalitních APS-C bezrrcadlovek Sony a Fuji nevyvolala velkou pozornost, mě však fotoaparát hned zaujal jako ideálně cestovní kombinace, a to zejména díky velmi kompaktním objektivům, které se prodávají v setu s foťákem. Hned jsem o tomto foťáku (respektive celém setu) uvažoval jako o náhradě za svou zrcadlovku na cesty D5300 s objektivy AF-P 18-55mm a 70-300mm.
Tato podrobná recenze Z50 se zaměřuje na výkon celé sestavy – nejen foťáku, ale i obou objektivů. Nechci příliš rozvádět jednotlivé funkce a vybavení, to shrnuji níže v tabulce. Spíše budu klást důraz na své postřehy ohledně uživatelské funkčnosti/hodnoty a obrazové kvality.
Jak vypadá tělo Z50:
Sice teď většina z nás má více času díky karanténě, ale přesto dám to podstatné hned na začátek – tedy souhrn kladů a zápor.
Co chválím na foťáku Nikon Z50 a setových objektivech:
- Váha (447g včetně karty a baterky) a rozměry.
- Hluboký úchop (dobrý kompromis mezi miniaturizací a funkční ovladatelností).
- Skvělé video (nepoznám natáčení na nižší ISO, zda jsem jej točil se Z6 nebo Z50 – a z kvality videa Z6 mi dodnes padá brada).
- Dobrý dynamický rozsah a slušný výkon na vysoké ISO a celkově slušná obrazová kvalita (oproti D5300 vidím zlepšení v podání barev).
- Velmi šikovné rychlé menu „i“.
- Video a foto mají své vlastní oddělené nastavení i menu „i“.
- Dotykový displej.
- Přesnost, tichost a versatilita ostření (včetně automatického ostření na oči lidí či zvířat)
- Překvapivě dobrá výdrž baterie.
- Dobrá optická stabilizace objektivů.
- Oceňuji zvolená ohniska obou zoomů – začátky širších ohniscích: na 16mm (x obvyklých 18mm) a 50mm (x obvyklých 70mm).
- Superkompaktnost a ostrost objektivu 16-50mm.
- Velmi dobré rozměry a váhu a zároveň výkon objektivu 50-250mm.
- Elektronická stabilizace při natáčení statického videa (efektivně nahrazuje stativ).
- Možnost filmovat v kuse 30minut (u DSLR 20minut).
- Při akci Nikon (které se teď docela často opakují) byl set s dvěma objektivy k dostání za 28.900 Kč.
Co mi nevyhovuje:
- Absence aretace otočného voliče režimů (hodně mi to vadí, omylem se přenete z režimu A do S nebo ještě hůř do nějakého rádoby-cool efektu a nestačíte se divit).
- Přepínání mezi modem focení a natáčení je nešikovné/neergonomické (hodně mi to vadí).
- Nevyhovuje mi velmi malé tlačítko ostření na palec AF-ON (pozor, většina fotografů ostří namáčknutím spouště).
- Senzor se sám nečistí a po měsíci musím říci, že na rozdíl od Z6 jej mám opravdu od prachu zanešený.
- Absence stabilizace na snímači (IBIS) – je to návykové a jakkoli jsou oba objektivy stabilizované, jiná Z skla naopak stabilizovaná nejsou.
- Absence nativního DX širokáče (prozatím, ale není ani na obzoru).
- V zimě se nehodí dotykovost tlačítek přiblížení a oddálení náhledu (tato tlačítka jsou jen virtuální – tedy dotyková na displeji – jinými slovy žádný takový „čudlík“ zde nenajdete).
- Displej neumožňuje čistý náhled na obraz – vždy přes něj svítí nějaké údaje (možnost čistého prohlížení existuje až u pořízené fotky).
- Podobně jako u Z6 mi moc nevyhovuje umístění funkčních tlačítek fn1 a fn2, ISO a kompenzace expozice.
- Nový typ baterky – nutnost investovat (cca 1.500 Kč) do jedné náhradní, na cestách mi jedna nestačí.
- Opět jiné rozměry filtrového závitu u objektivů (46mm a 62mm).
- Menší rozlišení (byl bych raději za 24Mpix) – je to sice jen o chlup, ale přeci jen občas tisknu velké foto-obrazy a prodávám fotky a v ten moment rozlišení hraje roli (zároveň podotýkám že pro 99% hobby fotografů je to naprosto dostačující).
Co je ok (nenadchne, neurazí):
- Jeden slot na SD kartu (typ UHS1) – za mě ok, neberu toto je profi stroj, kde potřebujete dnes něco rychlejšího nebo spolehlivějšího než jedno uložiště na SD kartě (a musím přiznat, že já SD karty nemám poslední dobou vůbec rád – těch nefunkčních už mám celou hromádku).
- Výklopný displej – bohužel jen částečně (nahoru a dolů, nikoli do boku) – zůstává problém fotit vertikální fotky od země, problém pro vlogery, kteří se při filmování vidí jen tehdy, pokud nepoužívají stativ nebo mikrofon.
- Chybí port na sluchátka – ano, sice s touto bezzrcadlovkou natáčím videa, ale raději menší velikost stroje, než vyžadovat striktně další port na sluchátka (oželím jej, protože Z50 pro mě není hlavní kamera, jiný filmaři možná ne).
- Elektronický hledáček – nenadchne a neurazí, je funkční, zobrazuje šikovné informace (vodováhu, náhled expozice, histogram apod) – ale rozlišení není nejjemnější (je hrubší oproti Z6 a Z7).
- Chybí nabíjení foťáku přes USB kabel během focení – tohle by se vážně šiklo pro natáčení dlouhých konferencí (ale ani tak by nedošlo k prodloužení filmovací doby nad 30minut).
- Výklopný blesk neumí CLS tedy neovládá externí blesky – ale to je spíš funkce, kterou by využil profík a ten si na to Z50 nevezme.
Všechny atributy fotoparátu Nikon Z50 rozepsané dopodrobna
Typ fotoaparátu | CSC/MILC – Bezzrcadlovka (kompakt s výměnnými objektivy) |
Snímací čip | BSI CMOS 20,9 Mpix (APS-C, tj. DX) |
Efektivní rozlišení | 5568 x 3712 pixelů |
Nativní a doplňkový poměr stran | 3:2 nativně, možnost zvolit poměr 1:1 |
Bajonet | Nikon Z |
Kompatibilita s bajonetem F | Ano – skrze FTZ adaptér (nutno dokoupit) |
Obrazový procesor | EXPEED 6 |
Rozsah citlivosti ISO | ISO 100 – 51.200 (boost do 204.800) |
Stabilizace senzoru (IBIS) | Ne (pouze optická stabilizace u vybraných objektivů) |
Čištění senzoru | Ne |
Typ autofokusu | Hybridní (kombinace fázové detekce a kontrastu) |
Zaostřovací body | 209 bodů / 86% pokrytí |
Rychlost sériového snímání | 11 sn/s |
Tichá závěrka | Ano |
Funkce časosběru | Ano |
Nejkratší čas závěrky | 1/4000s |
Výdrž závěrky (počet cyklů) | 150 000 |
Typ zadního displej | Dotykový výklopný (pouze nahoru a dolů, nikoli do stran) |
Rozlišení a velikost zadního LCD displeje | 3,2″ (8 cm), 1 040 000 pixelů |
Horní pomocný displej | Ne |
Hledáček | OLED, 2 360 000 bodů, velikost 0,39“ |
Video | 4K (30p / 25p / 24p) a Full-HD (24p/25p/30p/60p/100p/120p) |
Bezdrátové rozhraní | Wi-Fi + Bluetooth |
Drátové rozhraní | microUSB, HDMI, Mikrofon (chybí vstup na sluchátka) |
Paměťové karty | 1 x slot na SD kartu (UHS-I) |
Vyskakovací blesk | Ano (funkce TTL, nepodporuje systém CLS) |
Utěsnění a odolnost foťáku | Oficiálně není utěsněno, ovšem voděodolnost je velmi dobrá |
Rozměry | cca 127 x 94 x 60 mm |
Typ baterie | Nikon EN-EL25 |
Výdrž baterie | 300 snímku (dle CIPA) – reálně kolem 500-700 fotek |
Hmotnost | 450g |
Nenašli jste nějaký údaj? Zde je odkaz na detailnější specifikace na stránkách výrobce.
Z50: velký bajonet, menší čip a ultrakompaktní objektiv
Když Nikon zveřejnil první bezzrcadlovky Z6 a Z7 s novým bajonetem Z, který má největší průměr ze všech výrobců foťáků (55mm) a nejmenší hloubku mezi objektivem a snímačem (16mm), hned se vyrojily spekulace, zda to je dobrý bajonet pro fotoaparáty se snímačem velikosti APS-C. Většina odborníků měla za to, že je to bajonet optimalizovaný pro full-frame objektivy. I já jsem měl pocit, že v tak velké díře bude ten APS-C čip jaksi divně malý, a hlavně, že to neumožní udělat opravdu malou a kompaktní DX bezzrcadlovku. Mýlil jsem se!
Z50 dokazuje, že velký bajonet dává smysl i pro menší snímač. Proč? Protože zjevně umožňuje konstrukci nových typů objektivů, které jsou sice u závitu poměrně široké, na délku jsou však mnohem kompaktnější. Krásně to demonstruje objektiv Nikkor Z DX 16-50mm, který lze složit do velikosti palačinkového skla (tzv. pancake lens) – hloubka objektivu je neuvěřitelných 2,5 cm. Navíc váží 135gramů! Pecka! Teleobjektiv sice už není žadný prcek, pořád ale má parádní rozměry a navíc nevidím tam žádný kompromis v kvalitě fotek.
To nejdůležitější: jak se s ním fotí a jaké z něho lezou fotky?
Když bych tedy to výše měl shrnout do toho podstatného: Jsem nadšený, že na cesty, třeba na chození po horách mám foťák a set dvou objektivů, které se mi v pohodě vejdou dohromady o malé brašny, nebo jednotlivě dokonce do větší kapsy (Z50+16-50mm set se vejde do kapsy dokonce celý).
Video je super!
Je naprostá pecka, že tenhle foťák natáčí naprosto parádní videa, kde není problém trackovat pohyb čehokoli autofocusem, i rychlých objektů. Máte sice oproti pokročilejším foťákům (jako je Z6 a Z7, nebo konkurenci od Fuji či Panasonicu) menší možnosti ohledně nastavování různých vychytávek při natáčení (třeba nejde měnit citlivost ostření, nebo to neumí nahrávat externě do n-logu), ale pro mě to osobně není problém. Když chci s videem dále pracovat (co se barev týče) a chci vymáčknout maximální dynamický rozsah, zvolím si FT (flat) profil a jsem spokojen. Když naopak nechci s videem už nic moc dělat a chci super ostrý a příjemný vzhled (živé barvy), dám tam naopak profil VI (vivd) a video vypadá super hned ve foťáku.
Fotky mají vysoký standard
U fotek panuje spokojenost, i když bych řekl, že zlepšení oproti D5300 není nijak skokové, a to zejména v oblasti dynamického rozsahu, i tak evoluční pokrok chválím. Přiznávám, že toto je trochu dojmologie a nemohu to podpořit nějakým důkladnými porovnáním nebo dokonce měřením. Větší barevná hloubka než u D5300 mi umožňuje možnost experimentovat s úpravami v Lightroomu (mluvím samozřejmě o práci s RAW soubory), aniž by se fotka začala „rozpadat“ (typicky třeba color-banding nebo výrazně zelený nádech při vytahování stínů u tmavých fotek). barvy z foťáku jsou moc hezké jak u krajiny, tak u portrétů.
Podle některých recenzí se výkon na vysoké ISO blíží Z6. Tak to mohu bohužel s klidem popřít. Fullframe je stále jinde a dokonce i teoreticky identický čip (z hlediska hustoty a velikosti pixelů) na mé Z7 dává o chlup lepší výsledky. Nicméně platí, že oproti D5300 tam zlepšení je. Pokud máte dobrý zdroj světla (zejména přirozené světlo) a jen je ho holt málo a musíte zvýšit ISO na hladinu 1600-3200, vypadá šum velmi kultivovaně. Naopak pokud je zdroj světla umělý a spíše bodový, je barevný šum docela výrazný.
Ovládání je mix plusů a mínusů
Foťák se příjemně drží. A to dokonce tak, že je radost si jej vzít do ruky. Neznám žádnou jinou bezzrcadlovku, která by takový pocit vyvolávala (možná Canon EOS M6 II, ten ale nemá hledáček). Ovládání už z mého subjektivního pohledu tak dobré není. Nejvíce mi vadí, že velký kruhový přepínač mezi režimy (PASM) nejde zamknout (aretovat, tak to mají zrcadlovky D7100 a dále). Ještě horší je pro mě přepínání mezi modem Foto/Video. To je vyřešeno stejně jako bylo u D5x00 vyřešeno souštění live-view modu. Zde mi to ale vadí, protože je snadné ztratit přehled, v kterém režimu jste, pokud máte foťák u oka. Silně preferuji řešení z těl Z6 a Z7, kde je připínání vedle hledáčku na místě, kde je dobře vidět a kde jej snadno ovládáte palcem. Přepnout z jednoho modu do druhého jednou rukou skoro nelze.
Ovládání jednou rukou mi přijde nešikovné u funkčních tlačítek Fn1 a Fn2, ale co hůře i u tlačítek ISO (zkuste si třeba zapnout Auto ISO jednou rukou) a tlačítka kompenzace expozice) to používám nejčastěji). Tady ostatně naplno platí výtky, které jsem měl i u Z6, jen je to tady jaksi o chlup horší, neboť je Z50 ještě menší tělo a vše je více namačkané.
Sice foťák nemá horní displej, ale díky elektronickému hledáčku jej asi ani postrádat nebudete. Má naopak dva kruhové ovladače, což je pro mě důležité.
Pro někoho může být nepříjemné, že se musí oba setové objektivy aktivovat do funkční polohy otočením z „lockovací/zamknuté“ pozice do širokého ohniska. Za mě je to ok, protože právě to umožňuje mít tak kompaktní a skladné objektivy v základní („vypnuté“) pozici. Nevýhoda je to pro reportážní a akční styl focení (náběh foťáku je taktéž pomalejší než u zrcadlovek). Foťák má oproti zrcadlovkám tu nevýhodu, že hledáček má malé, ovšem při rychlé akci již znatelné zpoždění.
Místo závěru: takže pro koho je Nikon Z50?
Z50 je:
- Naprosto skvělý parťák na dovelenou a na cesty. Chcete super fotky a zároveň možnost natočit velmi kvalitní video bez zbytečných doplňků? Tohle je ono! Zejména pokud balíte a jedete daleko s cílem mít co nejmíň vybavení. Pak je kombo Z50 +16-50mm a 50-250mm fakt pecka. Má to své malý mouchy, ale klady naprosto převažují.
2) Skvělý jako jeden rodinný foťák. Chcete fotit děti, pejsky, rodinu, výlety. Tohle je dost dobrý kombo. Sice ani jeden objektiv nezáří ohledně možnosti otevřít clonu a krásně a snadno rozmazat pozadí, kde však nepomůže clona, pomůže dlouho ohnisko a na 250mm (při použití teleobjektivu a jeho plném vyzoomování) dosáhnete na cloně f/6.3 fakt dobře separovaných portrétů. Jen tedy doma s tím asi moc nepořídíte, leda byste měli 15 metrů dlouhý obývák. Do interiéru je potřeba malý upgrade – šel bych do super ostrého portrétního skla Nikkor Z 50mm f/1.8 S. Naprosto brilantní sklo, občas v akci za cenu kolem 10 tisíc.
3) Nikon není asi primárně brand mladých lidí a influencerů, kdyby někdo začínal jako filmař a měl ambici být youtuber a měl budget 30tisíc, doporučil bych mu tento set. Dokoupíte mikrofon (and you are good to go) a možná jednou gimbal (stabilizátor) pro cool efekty. Vyvažovat Z50 s 16-50mm je snazší než to dělat s větší full-frame bezzrcadlovkou (sám jsem vyzkoušel).
4) Pro krajináře začátečníky: potřeba dokoupit polarizační filtr a pokouknout se, zda si přikoupit nějaký širokáč (momentálně bohužel jen alternativy s adaptárem FTZ) > doporučuji malý a výkonný Nikkor 10-20mm. Je to pak kombinace, se kterou dostane super obrazový výkon na běžné ISO (do cca 3200) a zároveň Vám budou děkovat záda a krk, že na ně nevěšíte nic velkého a těžkého.
5) Pro pokročilé fotografy, kteří hledají záložní menší tělo na cesty k full-frame Z6 nebo Z7. To je můj případ. Většinou cestuji i se Z7, na které mám defaultně nasazený můj miláček širokáč 14-30mm (s IBIS aka stabilizací v těle není problém fotit na časy kolem 1/8s), kdežto na Z50 mám neustále nasazen teleobjektiv 50-250mm. Takto jsem fotil v Ománu a na Lofotech. Proto zatím překvapivě málo fotím s malým objektivem 16-50mm, jehož design mi přijde geniální.
Bonus: porovnání Z50 s jinými foťáky Nikon a s konkurencí od jinde
Konkurence u jiných značek:
- Sony Alfa a6400
- Výhody Sony: větší rozlišení, menší tělo, více ostřících bodů a lepší ostření, více dostupných objektivů
- Nevýhody Sony: horší úchop, vyšší cena, chybí set s dvěma objektivy
- vice zde
- Fuji X-T30
- Těla jsou velmi podobná, Fuji je o chlup menší a lehčí, nemá však opravdový grip, což je velká výhoda Nikonu, Fuji má možnost pokročilého snímání do n-logu u videa (Nikon nemá, ale to normální uživatel nepotřebuje).
- Fuji má mnohem větší nebídku “DX” objketivů tedy objektivů dělaných na míru pro APS-C sensor, jejich kvalita je špičková, jejich cena poměrně hodně vysoká
- Více zde:
- Canon EOS M6 Mark II
- Srovnatelná cena, velikost a dobrý úchop, lepší nabídku stabilizovaných objektivů
- Ovšem chybí mu hledáček (musí se dokoupit) a celkově má Canon o chlup horší obraz (dynamický rozsah a šum)
- Více zde
- Canon EOS M50
- Canon M50 je levnější, má plně výklopný displej, levnější sety, dobré video
- Horší na fotky (horší ostření, šum na vyšší ISO, dynamický rozsah)
- Více zde
- Panasonic G9
- Více funkcí, zejména pro pokročilé nahrávání videa, rychlejší sériové snímání
- větší a těžší tělo, dražší, nemá interní blesk
- Více zde
- Olympus OM-D E-M5 (verze II nebo III)
- Verze II i III má více funkcí, zejména skvělou stabilizaci, ovšem trošku horší obrazovou kvalitu (snímače je menší formát 4/3“)
- Verze II má 16mpix a pouze Full HD video, je těžší, ale levnější, zejména v setu s objektivem 14-150mm
- Verze III má srovnatelné video, rozlišení a další vychytávky, stále obrazově mírně zaostává a je dražší
- Více zde, a zde
Moje porovnání s ostatními zrcadlovkami Nikon
Výhody a nevýhody Z50 oproti D3500
- Výrazně lepší ergonomie úchopu, lehce horší ovládání některých tlačítek u Z50, ovšem naopak má Z50 dva kruhové ovladače (pro mě zásadní), Z50 má mnohem více funkcí, lepší displej, nesrovnatelně lepší video, lepší obrazový výstup.
- Nevýhody – vyšší cena
Výhody a nevýhody Z50 oproti D5600 (nebo D5300 a D5500)
- Z50 má: Video 4K, rychlejší a přesnější ostření při focení a výrazně lepší ostření při filmování, lepší výkon na vyšší ISO, lepší podání barev při nutnosti výrazných úprav v počítači.
- Nevýhoda: displej není plně výklopný do strany, je dražší
Výhody a nevýhody Z50 oproti D7500 (a D500)
- Obrazová kvalita je téměř identická, o chlup lepší vyšší ISO u Z50
- Z50 má 4k video bez ořezu, mnohem lepší ostření při natáčení
- Nevýhoda: chybí některé funkce (ladění ostření), menší výdrž baterky, slabší a méně funkční interní blesk
U všech porovnání se zrcadlovkami )s výjimkou D780) platí, že Z50 má výhodu plnohodnotného focení přes displej. U starších zrcadlovek platí, že při focení přes displej funguje pomaleji autofokus, to zde odpadá. Navíc dostáváte nově navíc funkce ostření na obličej, nebo dokonce na oči lidí a zvířat.
Ostatní užitečné recenze Z50:
Michal Kupsa a Jan Rybář – oba pánové recenzují poctivě.
Nejdetailnější a nejkvalitnější recenze je tato od kolegy Nasima Mansurova.
Thom Hogan – sansmiror.com (pro milovníky technických rozborů)
Líbila se Vám moje recenze Nikonu Z50? Budu rád, pokud níže napíšete svůj postřeh, dotaz nebo jakýkoli (slušný) komentář! Díky.
Zaujimava recenzia, akurat v tom poslednom porovnani s D7500 by som to ze chyba ladenie ostrenia ako nevyhodu nebral. Z50 tuto funkciu nepotrebuje 🙂
Inak prave medzi tymito dvoma fotakmi sa rozhodujem. Momentalne mam D7100 a idem ju nahradit jednym z nich. Obrazova kvalta bude asi velmi podobna, ale fotim trocha aj hokej a neviem ako by stihalo ostrenie na Z50. Na druhej strane ma dost laka ze odpadavaju starosti s ladenim af, s tym som si uzil svoje
Díky…ano, ladění ostření je u DSLR opravdu problém – je zajímavé, jak moc to začíná vyplouvat na pocrch až teď, kdy jsou bezzrcadlovky o tolik přesnější. JENŽE, ani bezzrcadlovky nejsou perfektní v kombinaci se všemi objektivy a já třeba včera zjistil, že můj Nikkor 70-200mm f/4, který měl back-focus více než -20 a nešlo jej korigovat na mý DSLR, má trochu backfocus i na Z7. Myslím, že úplně vyladěná je až kombinace Z těla a Z objektivu.
Jinak obrazová kvalita Z50 versus D7100 je lehce lepší u Z50, dle mého se to týká i ostření. Strašně těžko se to ale porovnává. Oba foťáky mám doma, ale D7100 vůbec nepoužívám.
Ja myslim, ze to vyplouvani na povrch je zase jen dalsi fikce. Proste ůide to papouskuji jeden po druhem bez toho, aniz by to realne odzkouseli. Nepresne ostreni je a bude v realu stale i kdyz asi trochu mene. To proto, ze duvodu proc vznika muze byt vice nez chyba vznikla tim, ze AF senzor je mimo cip. A samozrejme chyba vznikla z duvodu AF senzoru mimo chip je opravdu chyba, ktera se na bezzrcadlovkach vyskytovat nebude, ale rozhodne to neni jediny duvod zpusobujici nepresne ostreni. Jinak diky za recenzi.
Díky za komentář, možná je to jen můj dojem, každopádně až zpětně jsem zjistil, jak moc rozhašené byly moje DSLR v kombinaci s některými objektivy. D750 a Nikkor 70-200mm f/2.8 VRII jsem musel poslat do servisu, nebyl jsem to schopný doladit. Zetkový systém je v tomto zatím skvělý.
Dobrý den, Vašku,
moc krásná recenze. Přecházím z Nikonu D5600 na Z50 a už se moc těším. Tisknu fotky max do formátu A3 tak myslím, že 20,9 MPX je dostačující velmi. 🙂
Přeji hezký den a krásné Vánoce a v novém roce hodně zdravíčka a pohody. 🙂
František
Děkuji! A ano, 20Mpix určitě stačit bude! Krásné svátky i Vám!
Ta věta “ Naopak pokud je zdroj světla umělý a spíše bodový, je barevný šum docela výrazný. “ . Můžete prosím rozvést ten vliv bodového světla? Důsledek umělého světla ještě si dokážu představit – „vykradené“ spektrum – špatné barevné přechody a gradienty.