Z předchozích článků už čtenáři vědí, že jsem začal používat svoji první full-frame zrcadlovku Nikon D750. Kupoval jsem ji zejména kvůli focení svateb a reportáží a po tomto víkend jsem po první svatbě a nafocení více než dvou tisíc snímků plný dojmů. Jsem nadšený.
Zde je pár postřehů:
1) Nikon D750 a Nikkor 35mm f1,8 G AF-S DX – superlehká a supersvětelná (a levná) kombinace
Už jsem tu zmiňoval, že některé DX objektivy jsou použitelné na FX snímačích. 35mm 1,8G k nim patří. 35mm nebývalo na DX mým oblíbeným ohniskem, na FX jsem s ním naopak nafotil skoro 50% snímků a téměř jsem jej nesundával z D750.
Na clonách 1,8 – 2,8 má příjemnou vinětaci, která portrétům často sluší, pokud ruší, jde ji postprocesingem odstranit.
Nad f2,8 už jsou rohy docela tmavé (není to klasická vinětace, ale stínění obroučky) a je nutné počítat s lehkým ořezem.
2) Auto ISO ušetří spoustu koncentrace
Auto-ISO je prostě boží. jaktože tuhle funkci neměly foťáky už dřív? Vždyť stačilo jen kopírovat to, jakým způsobem prakticky pracuji v A reřimu nebo v manuálu. Auto ISO už samožejmě foťáky dříve měly, ale často to byl tupý algoritmus, který nepochopitelně nastavoval hodnoty vysoko i při dostatku světla. Takto se třeba chovají foťáky Nikon 1 (moje S1 a V1).
Změna ISA při přechodu do tmavé místnosti mi vždy zabrala pár vteřiny a hlavně jsem na to pořád musel myslet, zejména na přenastavení zpět na nižší hodnoty. Teď se o nic nemusím starat, pořád mohu plně věnovat pozornost dění kolem a soustředit se na kompozici.
3) Šum do 6400 je naprosto v pohodě.
Na ISO auto jsem nastval hranici na 6400 a ta byla například při focení v kapli několikrát otestovaná. Šum je ale naprosto v pohodě, samozřejmě je viditelný ve stinných partiích, ale na 24Mpix fotku je to perfektní. Na ISO 3200 bych dokonce řekl, že pro nás zvyklé na DX formát je to ekvivalent ISO 400-800 na D7000. Na ISO sice moc nekoukám při nákupu foťáku, ale přesto klobouk dolů, kam se nám mašinky posunuly.
4) Skvělý dynamický rozsah
Nic nového, o Nikonech se ví, že mají skvělý dynamický rozsah, teď jsem si vyzkoušel, jak je to příjemné, když například omylem pře-exponujete momentku, o kterou nechcete přijít.
Závěr:
Po první svatbě jsem moc rád, že jsem aparát pořídil, oproti DX formátu je tam kvalitativní skok, který jsem při focení krajiny necítil. Na tomto žánru se naopak rozdíl pěkně projeví. A fajn je, že nutně nepotřebujete skla za 30tisíc.
NIKON D750 (85mm, f/2.2, 1/100 sec, ISO250)
Používat na D750 DX pevné sklo mi příjde škoda. S pevnou 50 1.8 je ten výstup neporovnatelně lepší 😉
To asi jo, ale 50mm není 35mm – já nepoužívám DX objektivy v DX mode (kde by 35mm odpovídal cca 50mm), ale používám v FX modu. 50 mm je něco mezi mými oblíbenými 85 a 35mm, zjistil jsem, že tohle ohnisko moc nepotřebuju. A taky je pravda, že moje 50mm f1,8D mi nepřide na FX tak brilántní jako na DX zrcadlovkách. Rozdíl mezi 35mm FX a DX objektivem je 10.000 Kč – ty zatím takto utratit nechci, ale kdybych byl profi svatební fotograf, určitě bych tuto investici udělal.
Dobrý den. Jsem rovněž ten, který dlouho a dlouho čte vše kdo co kde napsal a nyní na stará kolena si chci splnit sen a udělat si radost. Jde do D750. Používal jsem D90 s teleobjektivem a 60 makrem a D7000 s 16-35. 90 jsme prodal na vánoce a nyní budu prodávat i D7000 (musím to nějak fin.zvládnout). D7000 mám nastavenou dle rad O.Neffa, aut.ISO, ale jen do 1600 a ostření na „palec“. Úžasné, nemusím honit bod zaostření. V manuálu nastavím čas a clonu a víc nic neřeším focení celé akce. Nyní po mém dlouhém úvodu otázka: jak ostříte na svatbě s D750?, je náchylná na přepaly? Z vašeho článku vyplývá, že ne. Různé recenze hovoří o nutnosti korigovat o 1/3 až 1 1/3. Jak jste nyní po delší době spokojen s D750 a co D500????. To je zatím všechno, přeji hodně úspěchů a zejména štěstí. Děkuji
Dobrý den, děláte dobře, D750 je skvělá volba. Já jsem byl vždy mírně skeptický ohledně přechodu na FX, DX formát mi vyhovoval, ale teď zpětně jsem rád, že jsem musel fotit sestřinu svatbu a jen díky tomu se odhodlal do D750 investovat. Jsem fakt nadšený. A tento foťák naopak je první, kde skoro vůbec nekompenzuji EV do mínusu, nedělá přepaly. Ostřím také na palec a ISO mám nastavené na auto s hranicí 6400 – výsledky jsou parádní, v kombinací s clonou f1,8 máte pocit, že foťák vidí líp než Vaše oči. Pokud nefotíte zvěř a nepotřebujete superdlouhá ohniska, má dle mého soudu D750 nad D500 navrch (ale to spekuluji, D500 jsem v ruce neměl…). Obě mašinky jsou každopádně fantastické. Já fotím dnes s D750 a D7100, s touto kombinací jsem spokojen, když můžu jen jeden foťák, skoro vždy beru D750 (D7100 jsem si vzal třeba na motorku, kde hrozil pád – a tak se mimochodem i stalo…).
Tak doufám, že budete s D750 spokojen stejně jako já. Pak se třeba ozvěte.
Hodně zdaru přeji, Václav
Dobrý den,také já bych se chtěl zeptat na Váš názor na d750…Fotím již nějakou dobu a můj poslední foťák je nikon d7100,ale vyskutují se situace,kdy byť používám světelné objektivy,se dostávám s ISO klidně na 1600 a vyšší.A právě u těchto hodnot iso,je již výsledný snímek hodně zašumněný.Bylo by řešení d750? Jak je na tom tento foťák,podle Vašich slov právě zvládá vyšší iso v pohodě…Děkuji moc a přeji krásné světlo. MZ
Dobrý den, Michale. Rozdíl mezi D7100 a D750 na vysoké ISO je patrný, a to zejména, pokud potřebujete následně třeba zesvětlit stíny. Nejsilnější stránka D750 je ISO 3200-6400, kde už bych se bál šumu u D7100, d750 to zvládne skvěle. Ale pozor, já šum ve fotografii tolik nepřeceňuji, jako někteří jiní fotografové. Na fotografování krajiny dle mého je D7100 naprosto dostačující, do interiéru je samozřejmě D750 znatelně lepší. Tak snad to pomůže při výběru. Mějte se krásně, Václav
Dobrý den,děkuji,ano Vaše informace mi pomohla.Fotím d7100 ve spojení s Tamronem 17-50/2.8 ve exteriéru(externí blesk se snažím používat až na posled) a opravdu iso 1600 je už ve snímku poznat(pro mě rušivě).Také jsem rád,že jsem narazil na někoho,kdo má pozitivní náhled na d750,protože mám pocit podle spousty reakcí druhých,že „snad ani jiný model od nikonu nebyl poruchovější a problematičtejší“.
Hezký den. M.
Není zač, Michale, já často kroutím hlavou, když čtu různé diskuze o d750. Já se naopak ztotožňuji s tímto: https://photographylife.com/best-nikon-dslr
Dobry den, dekuji za super clanek. Aktualne fotim s D7200 a premyslim o prestupu na D750. Zustala by mi však pouze pevna skla 35, 50 a 85. Chtela jsem se zeptat, zda pouzivate nejaky zoom a pripadne jaky. Predem dekuji!
Zdravím Vás, Jindro. na D750 používám vedle pevných skel (stejná sestava jako Vy + nově Nikkor 20mm f1,8) taktéž Nikkor 70-200mm f4 a překvapivě dobře použitelný DX Nikkor 18-55 VRII. Základní zoom jsem žádný nekoupil, 24-70 f 2,8 je moc těžký a drahý, 24-120mm F4 VR mě nepřesvědčil kvalitou za ty peníze. Jsem teď momentálně se svou sestavou spokojen a nic dokupovat nebudu. D7200 je ale super foťák, na D750 bych přecházel, pokud potřebujete vysoké ISO a pokud se hodí mít menší hloubku ostrosti na širší ohniska (napřiklad portréty celého těla). Ať uděláte šťastnou volbu, já jsem s D750 každopádně strašně spokojený.
Václav
Dobrý den ,mám problém s ošetřením , jaký by jste mi doporučil na krajinu na portrét a na akci… na mne je těch ostřících bodů a variant moc .Jedná se o supr fotak Nikon d750 . Děkuji
Dobrý den, Jirko, díky za dotaz – k odpovědi budu potřebovat trochu více času – asi k tomu napíšu ceůý článek, tak prosím chvíli vydržte, snad to zvládnu o víkendu. Václav
tak to se budu těšit ,a snad už konečně bude vědět jistě jak a co zvolit:) a nastavit .
Dobrý den. Vlastním D90 a setový objektiv 18-105, navíc pevné sklo NIKOR 50mm 1.4g.
Uvažuji o přechodu na FF nevím zda jít do 750ky nebo například do nové D500. Proč chci hlavě z D90 přejít je že chci na zrcadlovku točit blog. (prostě dám na stativ a budu točit ruce jak představuji vybavení pro chovatele psů, pak bych ji použil i na venkovních testech těchto produktů). Dale bych fotil portréty dětí. Myslíte, že mám jit do 750ky nebo 500ky co a A-psc? Pokud bych šel do D750ky jaké objektivy by jste doporučil? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, Tomáši. D500 versus D750 je docela těžká volba. Předesílám, že D500 jsem nefotil, vztahuji se tedy jen k tomu, co mám načteno.
Výhody D500 – o chlup rychlejší ostření, skoro 100% pokrytí hledáčku ostřícími body, podstatně větší buffer a rychlejší sériové snímaní. Nevím, zda pro Vás hraje roli 4K video (pro mě by byla velikost souborů noční můra). Displej je dotykový a má větší rozlišení, má zabudovanou GPS. Pro „action-sport-wildlife“ je asi výhoda kratší čas závěrky 1/8000 sek. Cena 57 tisíc. S novým objektivem 16-80mm je to asi super kombinace. Tato kombinace stojí 84 tisíc. Nevýhody: těžší stroj 860g versus 750g (na horách už docela rozdíl, na krajinu by mě osobně stačil D5300), nemá blesk (pro mě nevýhoda že nemůžu vyskakovací blesk používat přes commander mode a odpalovat vzdálený blesk), jen jeden slot na kartu (na dlouhé expedice se to fakt hodí). Všude chválí super výkon na vysoké ISO, ale podle fotek na několika důvěryhodných webech se mi zdá, že FX má stále o dost výhodu (min 1 až 1,5 EV).
Pokud fotíte rychlou akci, hodí se Vám rychlé ostření a nevadí crop, protože stejně chcete fotit na dlouhá ohniska, je D500 naprosto super stroj.
Pokud chcete mít možnost využívat nižší hloubku ostrosti, a to zejména na kratších ohniskách, je lepší jít do FX, a pak nemá cenu srovnávat jednotlivosti mezi D750 a D500, ale spíše se rozhodovat mezi D750 a D610 (šel bych do D750).
Co za mě ale volbu D750 komplikuje, je absence dobrého setového objektivu pro FX za rozumné peníze. Set s 24-70mm f2,8 byl a je mimo moje možnosti, fotím tedy nakonec s pevnými skly (14, 20, 35, 50, 85, 90mm) + teleobjektivy (70-200 + 200-500mm). Jsem naprosto spokojen s občasným využítím DX skel (10-24mm, 35m DX, 18-55 VRII). Set s 24-120mm f4 mi nesedí – objektiv je dost těžký, má problém s kresbou v rozích a není super ostrý ani na f8. A to nestojí málo.
Z mého pohledu by u Vás mělo rozhodovat, do jakých skel chcete v budoucnu investovat. Zejména jaká ohniska v kombinaci s jakou clonou chcete mít, zda Vám stačí zoomy od f2,8, nebo zda raději pevná skla f1,8 či dokonce f1,4.
Podle primárních žánrů bych to viděl takto:
Outdoor Sport, Wildlife
D500 + rychle ostřící zoom (70-200 f2,8)
Krajina
D7200/D5300 (kvůli váze těla) + 16-80mm
Portréty, Svatby, Reportáž, Indoor Sport
D750 + pevná skla
Doporučuji: půjčte si FX foťák a porovnejte si to s D90 z hlediska ohnisek, zda Vám širší úhly sedí. Pak si běžte ohmatat D500, zda na Vás nebude těžká. Až pak bych dělal závěrečnou volbu. Ani jedna nebude špatná, obě mašiny jsou super.
Dobrý den pane Bacovský, ačkoliv momentálně používám buďto Nikon D7100 (se kterým jsem velice spokojen) případně kombinaci D7100 s „dědečken“ D50 (rok pořízení 2005, dokud slouží, a zatím slouží dobře, nemám důvod jej přestat používat), Full Frame mně již několik let nedá spát. Kdybych se nemusel dívat na cenu D750 by byla jasná volba (D610 mě nijak nezaujala a 36 MPx u D810 je dle mého názoru zbytečné). Dnes jsem dokonce D750 a D810 držel v ruce (bohužel jen v obchodě jako vystavené produkty. Sice je bylo možné zapnout, ale bez možnosti focení) a bez ohledu na cenu mě D750 více vyhovovala. Měl bych na Vás dva dotazy:
1) Některé komentáře ohledně D750 popisují problémy s odlesky AF modulu na snímači při fotkách v protisvětle, případně problémy se zamrzáním fotoaparátu, který na stavovém displeji začne náhle ukazovat hlášku „Err“ a není možné fotit, dokud nedojde k tvrdému restartu (vyjmutí akumulátoru z foťáku). Setkal jste se při práci s D750 s některým z uvedených problémů? Předpokládám, že se jednalo o tzv. „dětské chyby“, které již byly společností Nikon „vychytány“.
2) Jak píšete výše, používáte AF-S Nikkor 35mm f1,8 G DX v FX módu, kdy do clony 2,8 dochází k pouze mírné vinětaci a nad clonu 2,8 dochází k vinětaci poněkud silnějšího charakteru, která je ovšem způsobena stíněním obroučky. Co myslíte pojmem obroučka? Jedná se o nějakou část bajonetu, obroučku filtru, nebo obroučku sluneční clony? Bylo by možné někde prohlédnout neupravené a neořezané fotky z výše uvedeného objektivu použitého na FX těle v FX módu na clony vyšší než 2,8? Uvedený objektiv totiž též vlastním s ním nadmíru spokojen.
Za odpověď předem děkuji.
S pozdravem a přáním pěkného světla.
Ivo
Dobrý den!
1/ Předně chci napsat, že přechod z DX D7000 a D7200 na FX neplánuji, důvodů je víc až dost, první, že nefotím svatby ani lidi jako takový, druhý cena, opravdu nekradu ani když je cena D750 po letech digitálního vývoje „lidová“, ale to je stále nic oproti tomu, co stojí FX skla, to je další auto v rodině. Velikost je další mínus, atd… Používat DX skla na FX čipu je, si myslím slušně napsáno jenom nouze, když je už mám, proč je vyhazovat, jednoduše napsáno, D7200 (i D7000) je/sou na to co fotím (přírodu, dovolené, výlety, památky a věci podobné) top stroj/e, jenom je potřeba, aby si každý majitel ty svoje miláčky dokázal nastavit a tím je vyždímat, než je odhodí, protože vidí něco jiného, i když D750 je perfektní stroj, kdyby nebylo zbytí, šel bych do něj, je to taková DX řada D7xxx s čipem FX a nějakým vylepšením, tedy top pro zapálené amatéry a i začínající profesionály.
2/ Nicméně tohle není podstatné, proč píšu (i když i tak se jedná o postoj vyměnit nebo doplnit DX stroj FX kamarádem), ale reakci na vytažení opaku ze zde prezentovaných snímků. Předpokládám, že sou jenom ukázkou, co z vysloveně špatným focením jde ze zkažených fotek zachránit, pak dále nečtěte a můj příspěvek ignorujte, ale jestli ne, zákazníkům bych je nedal, sestup novomanželů po schodech by ještě +- šel, spíš trochu kontrastu a tím se ztmaví, ale fotky v kostele sou totálně zabitý, jako kdyby byl kostel bez klenby, tolik světla!! Stejně tak naopak portrét ztmavení přepálených novomanželů.
3/ Další problém, který u svatebních (nejen) snímků nějak nemůžu překousnout je všude přítomný přepal, hlavně oblečení a mnohdy i obličejů a pak jako kdyby všechny takové snímky byly pořízeny jenom za vypáleného slunečního pozadí, bez špetky modré oblohy nebo stínovaných obláčků. Hromada zákazníků ani neví, co přepal je a co za pozadí za nimi bylo, tak to asi fotografové neřeší.
Jinak sem si na blogu pěkně pročetl názor někoho obyčejného, co má stejné dilema, jako většina obyčejných lidí-fotografů a to se mi líbilo, díky za to!! Snad blog podle času dočtu.
Přeji dobré světlo a další obyčejné články!!
Díky, Aleši, za postřehy a komentář.
Ad 1: D7xoo stroje na krajinu bohatě stačí – běžně, když fotím venku a mám oba přístroje D750 a D7100, tak vůbec neřeším, čím scénu nafotím, tedy řeším spíše objektivy, ale ne těla. Při focená v interiéru ale už D7100 vůbec nefotím, na kvalitu výstupu D750 jsem si zvykl a raději tak střídám častěji skla, než bych byl zklamán odlišnou kvalitou (šum, barevné podání, a hlavně jistota zostření). D7100 bohužel za špatného světla, kdy potřebuju na čas 1/125 a f2,8 ISO 3200 a výše (typická situace při konferencích a a svatbách) hůře ostří a někdy i cca 50% fotek mám špatně zaostřeno z D7100 (v kombinaci jak s pevnou FX 50mm tak FX 85mm).
Ad 2: Tady jsem dal (kromě prvních dvou fotek) spíše dokumentační fotky, ta fotka na schodech by nikdy ode mne zákazníkům nešla, to samé platí o té přepálené.
Ad 3: Postupně byste si zvykl, že u svateb a portrétů je z hlediska expozice absolutním měřítkem pouze pleťovka. Ta musí být dobrá a je (relativně) docela fuk, zda máte svatební šaty trochu přepálené, pánský oblek trochu moc tmavý, nebo zda tam chybí modrá obloha. Nevěsty stejně z 90% řeší, zda se „správně“ smějou, pózujou, zda nevylézá vráska/falda na krku, nerozfoukly se vlasy atd…Zvykl jsem si a upravil si svoje měřítka. Takže máte pravdu, zákazníci to vidí opravdu úplně jinak než většina nás fotografů (někdy to je frustrující, jindy to naopak zachrání kůži při nezvládnuté situaci).
Mějte se, dobré světlo i Vám!