Moje fotografické nádobíčko od Nikona

fotovybava_1

V současné době používám tyto fotoaparáty:

Nikon D750 – FX
Nikon D7100 – DX
Nikon D7000 – DX
Nikon D90 – DX
Nikon D80 (používal jsem plně do roku 2012) – DX
Nikon D80 (infračervená konverze) – DX
Nikon 1 S1 – CX
Nikon 1 V1 – CX

fotovybava_2

Nikon 1 S1 a 1 V1

Objektivy:

Nikkor 16-85mm f3,5-5,6 AF-S VR (DX)
Nikkor 10-24mm f3,5-4,5 AF-S (DX, lze použít na FX od cca 18mm)
Nikkor 80-200mm f2,8 AF-D
Nikkor 70-200mm f4 AF-S VR (FX)
Nikkor 200-500mm f5,6 VR (FX)
Tamron 90mm f2,8 Di Macro (FX)
Nikkor 50mm f1,8 AF-D (FX)
Nikkor 35mm f1,8 AF-S (DX – lze použít na FX)
Nikkor 20mm f1,8 AF-S G ED (FX)
Tokina 11-16mm f2,8 DX (lze použít na FX na 16mm)
Nikkor 85mm f1,8 AF-S G (FX)
Nikkor 18-55mm f3,5-5,6 AF-S VRII (DX – lze použít na FX od cca 24mm)
Nikkor 55-300mm f4,5-5,6 AF-S VR (DX – lze použít na FX, ovšem nedoporučuji)
Nikkor 18-105mm f3,5-5,6 AF-S VR (DX)
Samyang 14mm f2,8 AE (FX)

Pro Nikon 1:
Nikor 1 11-27,5mm f3,5–5,6 (CX)
Nikkor 1 10mm f2,8 (CX)
adaptér FT-1 na objektivy bajonetu F

fotovybava_3

Další příslušenství:

Blesk SB-700
CPL filtry (VF Foto)
ND filtry (8 a 16) (VF foto)
2 x Karbonový stativ Vanguard Alta Pro 254CT + pistolová hlava GH-200, kulová hlava BH300

Proč nejsem zarytý nikoňák?

Každý fotograf je náležitě hrdý na svoje vybavení. Pokud fotografování máte rádi, a to tedy předpokládám, pak i Vám možná Vaše fotografická udělátka postupně přirostla k srdci. A tak se snadno stane, že se fotografů stanou fandové vlastní značky. Po světě a zejména pak po internetu se nám pohybují vášniví caňoňáci, nikoňáci, pentaksáci, olympusáci, soňáci…

Já jsem sice nikoňák, tedy používám vybavení značky Nikon, a jsem s ním velmi spokojený. Ale střežím se toho, abych přispíval do debat, kde se jedna značka povyšuje nad druhou. Abstraktní debaty o výhodách té které značky, či přímo hádky mezi šiky fanoušků značek opravdu nemusím a obloukem se jim vyhýbám. Pokud mne někdo požádá o radu, kterou značku si koupit, snažím se nejprve zjistit, co a jak chce fotit a až pak se snažím dát doporučení značky. Na tomto blogu budu často referovat o výrobcích značky Nikon, protože s těmi mám nejvíce osobních zkušeností. Avšak nemám vůbec pochyby o tom, že ostatní značky mají podobně kvalitní vybavení. Konkurence je tak velká, že si dnes můžeme užívat nesmírné kvality za přijatelné peníze u všech velkých značek.

A proč tedy nejsem zarytým fanouškem, když mi vybavení Nikon tak dobře slouží? Inu, nejsem zarytým příznivcem žádné značky, neholduju mobilům ani autům, ani ničemu jinému. Vztah k materiálním věcem mám poměrně vlažný, jsou to prostě jen nástroje, nic víc, nic míň.

Jak šel čas

První digitální aparát, který mi sloužil, byl kompakt značky Minolta DiMAGE F200. Byl to 4MPIX fotoaparát s trojnásobným zoomem. Po jeho zakoupení mě poprvé chytlo focení. Brzy jsem však přišel na limity tohoto kompaktu – nejvíce mi vadila nemožnost používat filtry. Všude jsem četl o zázracích polarizačního filtru (CPL) a já nabyl dojmu, že bez CPL moje fotky nejsou a nebudou kouzelné, a pomalu jsem na tvůrčí focení zanevřel. Tehdy jsem se taky rozhodl, že bych chtěl fotit zrcadlovkou. V té době (kolem roku 2005) však stále platilo, že DSLR jsou zbožím zejména pro profíky nebo velmi movité hobíky. Nepatřil jsem ani do jedné skupiny, takže se ze mě na dlouhý čas stal teoretický odborník na zrcadlovky, který hltá jejich recenze, jen je nikdy nedržel v ruce (mimochodem: střežte se těchto lidí, internet je jich plný!).

Nikon D90

Nikon D90

Sen se stal skutečností v roce 2008. Se štědrou pomocí rodičů jsem si zakoupil první zrcadlovku. Nikon D80. Nikon jsem tehdy koupil zejména kvůli novému objektivu Nikkor 16-85mm f3,5-5,6 AF-S VR, který se prodával v setu s touto zrcadlovkou za necelých 30 tisíc korun. Dokoupil jsem brašnu a vytoužený polarizační filtr a vyrazil na první focení. Fotografování se definitivně stalo mojí vášní. Dodnes mám za to, že jsem učinil velmi správnou volbu a to zejména s ohledem na objektiv. Při koupi už jsem i věděl, že si v budoucnu budu chtít pořídit portrétní pevnou padesátku. Po necelém půlroce jsem ji sehnal – v bazaru jsem tento Nikkor 50mm f1,8D AF-D koupil za 2.500 Kč. Považuji to za nejlepší možný kup (poměr cena výkon je nepřekonatelný). S touto sestavou jsem spokojeně fotil přes rok. Před první velkou expedicí do Kanady jsem výbavu rozšířil o první teleobjektiv (Nikkor 80-200mm f2,8) a širokáč (Nikkor 10-24mm f3,5-4,5). Později jsem dostal darem výborný makro objektiv Tamron 90mm f2,8. V roce 2011 jsem si pořídil malý světelný objektiv Nikkor 35mm f1,8. V roce 2013 jsem začal aktivně používat CX fotoaparáty Nikon 1 S1 a později Nikon 1 V1. Před expedicí do Patagonie jsem pořídil světelný šikoáč Tokina 11-16mm a lehký teleobjektiv Nikkor 55-300mm. V roce 2014 jsem doplnil sestavu o infračervený foťák D80.

Aktuálně jsem s touto sestavou velmi spokojen, kdykoli mě přepadnou myšlenky na koupi lepších skel, po chvíli se zklidním, dnes víc než kdy dřív vím, že radost z focení jsem měl i při jediném těle s jedním objektivem. Dlouho promýšlím, zda udělat upgrade na fullframe-tělo (pravděpodobně D600 nebo D750). Dokud však u mne nevznikne potřeba (např. z důvodů zakázek) fotografovat akce v interiérech, pravděpodobně tak neučiním. Hlavním protiargumentem je váha a cena vybavení. Oboje by celkem výrazně vzrostly.

Update 2015: V roce 2015 jsem doplnil výbavu (zde je proč) o Nikon D750, který je prostě skvělý. Zároveň jsem upgradoval D7000 na D7100 a rozšířil sestavu objektivů o fenomenální sklo 85mm f1,8 AF-S G.

Aktuálním přírůstkem je mamut Nikkor 200-500mm s konstantní clonou f5,6. Je výborný, těžký a velký. Není pro každého, ale já hledám nové výzvy pro focení a wildlife mě láká.

Update 2016: v přípravě na noční focení na Havaji testuji nově používám Samayang (Rokinon) 14mm f2,8 a Nikkor 20mm f1,8. Oba ideální na focení hvězd.

Moje oblíbená skla Nikkor:

Nikkor 85mm f1,8 AF-S G

Tento objektiv má výborné renomé a já jsem se teď (květen 2015) konečně mohl přesvědčit, proč tomu tak je. Krásná kresba, výborné podání rozostřených pasáží, rychlé a spolehlivé ostření. Paráda. Na FX formát moje nejpoužívanější sklo.

Nikkor 50mm f1,8D

Tohle byl (a stále je pro DX) můj miláček. Ještě před tím, než jsem si koupil zrcadlovku, jsem se těšil, že si jej jednou pořídím. Stál nejmíň, váží nejmíň, přesto je jeho ostrost na clonách f2,8 – 5,6 naprosto profesionální – i ti největší fotografové zdí a rozlišovacích terčů by byli spokojeni. Jen není radno používat clony pod f2,8 – tam ostrost rapidně klesá. To je důvod, proč bych Vám dnes radil koupit spíše novou verzi G, která stojí skoro dvakrát tolik (ale stále je to nejlevnější pevné sklo Nikkor) – má skvělou ostrost i při plně otevřené cloně a je použitelná na všech typech zrcadlovek (stará Dčková verze nemá motorek). více zde

Tamron 90mm f2,8

Perfektní sklo na makro. Dosáhnete s ním perfektně ostrých fotek – i při plně otevřené cloně. Jen je při ostření na blízko nutno počítat s opravdu malou hloubkou ostrosti (pár milimetrů). Ostření je trochu pomalejší, mně to nevadí (na sport nepoužívám). „Shiftovací“ přepínání ostřícího prstence mi vyhovuje (pouze při obráceně nasazené cloně nelze dobře ovládat). Je docela lehký. Jen těch 90mm nelze využít pro každou příležitost (ale námětu se i tak najde mnoho). Navíc je to FX sklo!

Nikkor 16-85mm f3,5-5,6 VR

Můj nosič vody pro DX, který v poslední době mám neustále nasazený na infrared D80 (výborně ostří bez nutnosti ruční korekce). Fotím s ním velmi často, má ideální poměr ohniskového rozsahu a ostrosti. Na většině ohnisek kolem clony f8 má skutečně perfektní kresbu, navíc je stabilizovaný. Viděl jsem objektivy, kde se po čase uvolňovala guma zoomového prstence, mně však stále drží. Jediné slabiny jsou focení na 16mm na f 3,5. Zdá se mi také slabší kresba při 85mm při focení vzdálených objektů (při ostření na blízko je ostrost výborná).

Nikkor 10-24mm f4,5-5,6

Tento širokáč nemá tak dobrou pověst, nebo přinejlepším smíšenou, já jej však s klidným svědomím mohu jen doporučit. Tento objektiv často dlouhá období spí v mé brašně, kdykoli jedu na větší či menší fotografickou expedici, cestuje se mnou a je to přesně to sklo, bez něhož některé záběry prostě jinak neuděláte. Má trochu měkčí kresbu v rozích, zejména na 10-12mm, ostrost je nejvyšší už kolem clony 5,6, takže není potřeba mnoho clonit. Slunce v záběru zvládá celkem dobře. Linie se klatí, s tím je třeba na širším konci počítat, na architekturu to asi není nejlepší typ, na krajinu však výborný. Já jsem zjistil, že ohniskový rozsah v horách je sakra důležitý. Jsou sice lepší širokáče, mají ale často rozsah jen 1,5x zoomu (např. Tamron 11-16mm), což vás často nutí měnit skla. S tímto pokryjete velkou část krajinářských potřeb. Jen je třeba rozumět tomu, jak s tímto sklem komponovat záběr. Bonus: lze jej používát od cca 18mm na FX!

Nikkor 70-200mm AF-S VR

Fenomenální objektiv, který jsem kvůli nižší váze pořídil místo Nikkoru 80-200mm. Nelituji, recenzi chystám.

Nikkor 80-200mm f2,8 AF-D.

Není nic výmluvnějšího o praktičnosti objektivů, než fakt, jak často objektivy používáte. Toto vynikající sklo má profesionální kvalitu kresby (od f2,8 prakticky na všech ohniscích), je však zatraceně velké (oproti ostatním objektivům) a těžké (1,3 kg). Dnes jej používám jen při příležitostech, kde objektiv nemusím dlouho tahat na krku či zádech. Nejčastěji při krátkých fotolovech v Českém ráji, kdy se nejvíce pohybuji autem. Po horách se mnou už skoro vůbec neputuje, i když jsou momenty, kdy toho člověk trochu lituje. Přesto mi už posloužil tak, že jeho koupi nelituju, naopak to byla skvělá volba, kterou doporučuji nejen portrétním fotografům, ale i krajinářům. Na akci (sport, divočina) je třeba počítat s trošku pomalejším ostřením, než mají současné verze tohoto teleobjektivu. Fotky a postřehy zde.

Nikkor 35mm f1,8

Toto sklo mně nejprve zklamalo, těšil jsem se na něj, protože 50mm je někdy prostě moc dlouhé, v interiéru málokdy dostanete do záběru více než jednu či dvě hlavy – kompozičně moc vymýšlet nejde. Nová 35ka se mi zdála jako ideální volba – malá a lehká jako padesátka, navíc za solidní peníze, podle recenzí použitelná i při cloně f1,8. V praxi se mi s ní ovšem vůbec nedařilo pořídit parádní snímky, jako s padesátkou. Poslední kapkou byla svatba minulý rok, kdy jsem při vyhodnocování snímků zjistil, že se mi skoro ani jeden nelíbil. Bohužel až poté mně konečně napadlo udělat si test ostření (front/back focusu). Tento objektiv se stal známý tím, že má problémy s přesným ostřením – to lze naštěstí u pokročilých zrcadlovek korigovat nastavením v těle. Po úpravě (korekce back-focusu) jsou snímky mnohem lepší. Jelikož je posun v ostření opravdu dost výrazný, rozhodl jsem se nechat tento kus opravit. Po vrácení ze servisu mne tento objektiv konečně nadchnul. Fotografie jsou opravdu použitelné už od plně otevřené clony.

Update: po přechodu na FX jsem z tohoto objektivu nadšený – DX lze překvapivě dobře použít, sice má tmavé okraje (zejména při vyšších clonách a při ostření na delší vzdálenost), ale na portréty a reportáže je to vynikající. 35mm je na FX parádní ohnisko.

Tokina 11-16mm f2,8

Můj objektiv na noční fotky. Fotíám s ním relativně málo, ale koupě v žádném případě nelituji. Recenzi chystám.

Nikkor 18-55mm f3,5-5,6 AF-S VRII

Tahle skládací verze záklaďáku po vzoru CX objektivů (Nikon 1) mě neuvěřitelně překvapila. Famózní kresba, hmotnost 200g a k tomu možnost jej používat od cca 24mm na FX. Paráda! Více zde.

Nikkor 200-500mm f5,6 AF-S VR

Tohle je dost velký objektiv, kvůli kterému jsem si musel pořídit i novou brašnu. Ale zatím nelituji. Kresba je výborná, rozsah ohnisek mi vyhovuje, určitě vím, že zatím nemám dost zkušeností, abych investoval velké peníze do pevných teleobjektivů. Když něco fotím na velkou vzdálenost, vždy se nejprve hodí odzoomovat – jinak by mi dost trvalo, než bych objekt (jelen, měsíc, letadlo…) našel. Recenzi chystám.

Nikkor 200-500mm f 5.6 VR, recenze, postřehy, teleobjektiv, Nikon, test, ostrost

NIKON D750 (85mm, f/10, 3 sec, ISO100)
Nikkor 200-500mm je fakt velký: vlevo Niikor 55-300mm, uprostřed 70-200mm f4, vpravo Nikkor 200-500mm

Můj malý wish-list:

Nikkor 70-200mm/f4

Tento nový teleobjektiv je prostě pecka. Opticky naprostá špička (skvělé výsledky od f4 i na 200m) a pozor, váží polovičku co moje 80-200. Dřív nebo později bude můj, konečně budu mít teleobjektiv i do hor…  (splněno 😉

Sigma 18-35/f1,8 (už ne)

První ultra-světelný zoom na světě, jehož před sériové vzorky zatím udivují svět. Neuvěřitelný poměr cena výkon. Sigma začíná pěkně tvrdit muziku mezi výrobci objektivů. Update 2015: kvůli problémům s ostřením jej asi oželím. Update: po přechodu na FX mi perfektně slouží Nikkor 35mm a po Sigmě už netoužím. Hloubka ostrosti na FX je jiná než na DX (pokud se stejným ohniskem chcete do záběru dostat ten samý objekt).

Samayng 24mm Tilt-Shift

Tilt-Shift jsem si poprvé vyzkoušel letos a jeho finesy mi přijdou velmi vychytralé nejen pro fotografování architektury, ale i krajiny. Kdybych přešel na full-frame, určitě bych si na něj snažil šetřit. Je dvakrát levnější než stejná verze od Nikkoru – ten jsem si letos na pár fotografií vyzkoušel a litoval jsem, že jej musím vrátit zpět.

Update wishlist 2016: je prázdný, líbila se mi nová třístovka („PFka“), do budoucna bych chtěl asi něco nad 400mm (splněné – Nikkor 200-500mm). Kvůli ježdění na kole bych raději rozšířil CX portfolio o širokáč a teleobjektiv (líbí se mi jak 30-110mm tak 70-300mm). Bohužel Nikon asi s vývojem CX formátu nepočítá, to mě osobně mrzí…

  • Komentáře

    1. Dobrý den, všiml jsem si, že fotíte i Nikonem D90, chci si koupit svou první zrcadlovku a přecházím z komapktu fujifilm Hs30 exe, přemýšlím o Nikonu D90 nebo NIkonu D5100 zatím bych jí bral se seťákem, ale později bych chtěl pevnou padesátku na kterou se těším už strašně dlouho. Chtěl bych fotit hlavně portrety, sport a krajinu. Myslíte, že D90 už je hodně zastaralá a měl bych jít spíš do té D5100? ..která je perfektní pro naučeni, má češtinu, novější čip, vice pixelu atd ? u D90 se mi líbí že má velké a odolné tělo se stavovým displejem, rychlejší ovládání, vlastní motorek ale na druhou stranu má zastaraly čip, základní rozlišení videa, nemá češtinu atd ..zajímal by mě Váš názor a omlouvám se, že jsem se tak hodně rozepsal a že to sem nepatří, předem děkuji.

    2. Dobrý den Patriku, s oběma foťáky jsem fotil, s D90 mám nacvakáno několik desítek tisíc, s D5100 jen několik stovek, ale osahal jsem si jej dost, v současnosti jej používá k plné spokojenosti moje sestra. Obě těla jsou výborná. Musím předně říci, že na D90 naprosto nedám dopustit. Ani dnes, kdy mám d7000, nemám těžkou hlavu, kdy a kam brát jaké tělo – obrazový výstup je tak kvalitní, že běžným okem nerozeznám rozdíly. D7000 má asi lepší dynamický rozsah, šumí ale přibližně stejně (a tím myslím málo, úplně bez starostí fotografuji do ISO 800, pak už jsem opatrnější u obou těl). Takže zatímco D80 dnes obrazovým výstupem pokulhává, D90 bych pořád doporučil. Jenže jelikož i D5100 mohu doporučit (obrazový výstup bude o chlup lepší), je tu stále dilema. Osobně bych si raději vzal d90 kvůli ergonomii a stavovému LCD displeji, dvěma kruhovým voličům (často fotím na manuál) a clonu i čas nastavím snadněji. Výdrž na baterie je asi delší, má větší baterku. D90 má vlastní motorek, takže můžete za 2.500kč koupit 50m 1,8D a budete mít parádní fotky, u D5100 musíte koupit géčkovou verzi. Videa už na zrcadlovku moc netočím, dělám to teď s Nikon 1. Pokud to u Vás hraje velkou roli, šel bych asi do 5100. Češtinu nepoužívám, bohužel Nikon nemá zvládnutou diakritiku a při českém menu tam občas naskakují hvězdičky (to samozřejmě není podstatné). Zase kdybych potřeboval mít lehké vybavení (chodil po horách), tak je d5100 opravdu dobrá volba, je to krásně lehký foťák. Z hlediska sportu může být kvůli ostření mírně lepší D90. … anyway, ani u jednoho těla neuděláte chybu, myslím, že v bazaru je seženete za podobnou cenu, spíš bych bral tělo, které má méně nacvakáno, u D90 mi po 4letech intenzivního používání odpadl gumový polep. Šťastnou volbu a dejte vědět, jak rozhodování dopadlo.
      PS. tady je zajímavé srovnání (kde však není zahrnuto vše, jako třeba ergonomie): http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D90

    3. Moc Vám děkuji, asi půjdu do té D90, ikdyž mi kamarád doporučil tohle: http://www.megapixel.cz/sony-alpha-a58. Fotoaparát si chci pořizovat tak nějak po vánocích, tak mam ještě dost času na rozmyšlenou. Tak ještě jednou děkuji a pokračujte v tom co děláte, moc se mi Vaše fotky líbí. Patrik

    4. Marek Vaněk

      Dobrý den, mám Nikon D90 a skla nikon 16-85, nikon 70-300 a nikon 105mm macro.
      Zvažuji krajinářský nikon 10-24mm kvůli rozsahu, zdá se že doporučujete.
      Dále mám roupy a uvažuji o výměně D90 tělo za D7100 tělo a ponechat objektivy. Upozorňuji,že s D90 jsem naprosto spokojen, o full frame neuvažuji. Myslíte si,že výměna bude výrazný přínos? Některé recenze na D7100 nejsou moc jednoznačné- pomalé ukládání na kartu,problémy s ostřením, často mastné fleky na čipu, mlsný na objektivy….
      Fotím hlavně krajinu,architekturu a makro.
      Děkuji za odpověď a zdravím Marek Vaněk

      1. Dobrý den Marku, širokáč 10-24mm jednoznačně doporučuji. Bohužel je dlouhodobě tento kus výhodnější v USA než v Evropě, momentálně jej vidím v ČR prodávat za 23tis. kč – což je tedy dost (já jsem kupoval za 700 USD). V kombinaci s D90 a D7000 jsem udělal tolik skvělých fotek, že jsem nákupu nikdy nelitoval. Avšak ohledně těla nemám natolik jednoznačnou odpověď: měl jsem podobné dilema před cestou do Jižní Ameriky, ale nakonec jsem peníze investoval do novějšího teleobjektivu a světelné Tokiny 11-16mm (kvůli focení hvězd). D7100 je ale určitě hodně povedený foťák a v mém případě to bylo dilema jen mezi těly d7000 a 7100, kde výhod není tolik. Mezi 90 a 7100 by se jich našlo více. Slyšel jsem, že pro krajináře se dost hodí absence low-pass filtru a 16-85 (a 105mm bezpochyby) rozlišení 24mpx utáhne. Mám taky pocit, že na DX už více než 24mpix nedává smysl, D7100 kromě GPS (mně by se hodilo) a WiFi (nechci) má skoro vše, co současné technologie umožňují – jinými slovy lepšího těla se ještě pár let v DX kategorii nedočkáme. A i mně už d90 slouží 5 let a stále ji nemám potřebu odložit, takže nákup d7100 odhaduju jako dobrou investici minimálně na dalších pět let – pokud jsou peníze, tak proč do toho nejít, žejo?!

      2. A ještě jedna poznámka: při přechodu z 12mpix na 24mpix je třeba počítat s tím, že neudržíte časy, které jste d90 v pohodě udržel. Já jsem změnu zaznamenal už při přechodu na d7000. Dříve jsem téměř nefotil se stativem, pokud mi expozimetr neukazoval časy pod 1/10s, nyní si přivykám, že opravdu ostrých fotek v horších světelných podmínkách jinak nedosáhnu.

        1. Marek Vaněk

          Dobrý den,děkuji za odpověď.
          Ještě mě napadlo jedno řešení. Nechat si D90 a přikoupit starší full frame -třeba D600 a využít svoje makro a tele,které jsou full frame….
          Jinak tu Tokinu 11-16 jsem zvažoval,ale nelíbí se mi malý rozsah. Nikon 10-24 mm se mi jeví jako univerzál, zvažuji starší kus z ebaye.
          Zatím děkuji a mám nad čím přemýšlet.
          Zdravím Marek Vaněk

    5. Dobrý den, měl bych na Vás, prosím, jeden dotaz. Jsem majitelem Nikonu D5100 a prozatím fotím pouze se základním setovým objektivem 18-55mm VR. Chtěl bych si však pořídit objektiv s pevným ohniskem. Byl jsem rozhodnutý pro 50mm 1,8, avšak v prodejně s fototechnikou měl pan prodavač přemlouval, abych si raději pořídil 35mm 1,8 objektiv. Hodnotil ho jako všestranější sklo oproti zmiňované padesátce… Co se týče mého focení, fotím a nadále bych se chtěl zlepšovat ve focení lidí, krajin ale především mého syna (půlroční dítě). Jaký máte vy, prosím, názor k focení dítěte, portrétů atd? Ktery by jste doporučil, vzhledem k tomu, že máte s oběma objektivy mnoho zkušeností?
      Děkuji za případnou odpověď
      Martin

      1. Dobrý den Martine, já první fotil padesátkou a dodnes ji používám více než 35mm. Na focení dětí – zejména portrétů (hlava, detaily) je podle mě lepší. Ale pozor – je nutné počítat s tím, že při focení potřebujete být malinko dále od objektu, tak 2-3metry, v malých místnostech to může být problém. Pokud byste chtěl fotit více osob najednou, třeba portréty tří osob od pasu nahoru, nebo zachytit, jak si dvě děti hrají na zemi – může být už 50mm příliš dlouhé ohnisko. Nastavte se tedy na seťáku nejprve 50mm, a po bytě se podívejte skrze hledáček, co byste s tím vyfotil, pak to samé udělejte na 35mm. Přeji šťastnou volbou, a buďte v klidu, ani jedna nebude špatná! Václav

    6. Mohu se zeptat ? za pár dnů si pojedu do olomouce pro svůj první nikon D7100 s objektivem 18-140 VR AF-S DX zde odkaz na sadu :

      https://www.tsbohemia.cz/nikon-d7100-vba360k002-_d183814.html

      poradíte mi jaký polarizační, případně UV filtr nebo B-W filtr a nebo nově šedý filtr mám pořídit ?
      jde mi zejména o cirkulární filtr a případně UV hledám jaký závit a rozměry koupit ale nikde nenacházím rozhřešení. Děkuji za ochotu.

      1. Dobrý den, doporučuji značku VF Foto. Já používám nejčastěji CPL (polarizák) – doporučil bych tento: http://www.vffoto.com/polarizacni-filtr-vffoto-ps-cpl-iii-67-mm; a pak ND filtr, zde je ovšem rada těžší ohledně jeho hustoty. Pokud chcete fotit dlouhé časy kolem 30 sekund, vyplatí se asi ND1000 – viz zde: http://www.vffoto.com/nd-filtr-1000x-vffoto-mc-67-mm. Pokud by Vám stačili kratší časy kolem 1-5s, stačil by asi ND 64:http://www.vffoto.com/nd-filtr-64x-vffoto-gs-67-mm. ND 8 ztmavuje jen o něco málo více než CPL, takže dle mého nemá význam. UV filtry si sám nekupuji a nepoužívám je – mají smysl (pro někoho) jako ochrana předního členu.
        Tak přeji hodně krásných chvil s focením. D7100 je super foťák a 18-140mm má dobrý univerzální rozsah. Václav

    7. Zdravím.Jednou jsem sem někam psal,ale nemohu svůj komentář najít.Tvoje odpověď byla,že Tvůj Nikon D750 trpí občasným zamrzáním AF.Snad si nevymýšlím.Měl jsem problém se závěrkou a v servisu bez reptání opravili.Takže píši znova,protože moje D750 trpí stejným neduhem jako Tvoje (zamrzání AF).Je to velmi zřídka,ale trpí tím.Navíc jsem zjistil,že se mi projevuje nahodile back/front focus u AF.Nejedná se o jeden objektiv a i po vlastním seřízení u těla nadále trpím tímto problémem,takže se jedná o vadu u D750.Chtěl jsem se proto zaptat,zda máš také stejný problém a jestli si ten zamrzající AF řešil servisem.
      Dále bych chtěl upozornit na ten objektiv Nikon 85,co vlastníš.Měl jsem stejný a v protisvětle extrémně aberoval.Okolo těla a knoflíků byl extrémně silný fialový lem,který se nedal odstranit ani při korekci ve Photoshopu.Dělalo to při otevřenější cloně (třeba i u f/2,2).Samozřejmě jsem to mohl vyřešit clonou f/3,5 ,ale to pak taková světelnost u tohoto objektivu ztrácí smysl a bokeh je jako u seťáku.Takže jsem tento objektiv prodal a koupil si manuální objektiv Samyang 135/2 a rozdíl je propastný.Nulová aberace na plnou díru a doslova pohádkově smetanově krémový bokeh.
      Díky za odpověď a omlouvám se,pokuď jsem se spletl.
      Karel

      1. Karle, nejsem si jistý, já tu psal o zamrzání foťáku – prostě najednou tisknu spoušť a závěrka nic, ale to nemá nic společného s AF. Po výměně závěrky se mi to už prakticky nestalo, taky jsem začal používat rychlejší SD karty, protože předtím mohl být problém i v přetečení dat a nestíhání karty. S AF jsem popravdě nikdy problém neměl. Taky jsem teď koukal na tu aberaci u Nikkor 85mm AF-S G. Dalo mi to dost fušku najít nějaký snímek, kde by byla a vadila. Našel jsem z 4 tisíc snímků asi dva. Takže já s tím nemám problém….Jen ze zájmu: Samayang 135mm ostří automaticky, nebo jen manuál? Já jsem se Samayang 14mm dost spokojen, jen si ale nedokážu představit, že bych fotil svatby a portréty dlouhým sklem bez automatického ostření…
        Přeji hodně štěstí s opravou/vyladění D750!

    8. Děkuji za odpověď a za upřesnění problému!
      Ta aberace byla obrovská u mé 85mm v protisvětle,když jsem fotil postavu a za ní v pozadí bylo okno nebo dveře s denním světlem dovnitř.Jakoby záplava světla dovnitř.Tyhle portréty mám hrozně rád v protisvětle.Třeba venku v protisvětle,ale ne totálně extrémním bylo vše o.k.
      Co se týká celkově Samyangů,tak jsem slyšel jen a jen chválu.Když jsem měl D7100,používal jsem tenkrát na krajinky fisheye Samyang raději,než klasický širokáč třeba od Nikonu.Dělá automaticky tak nějak příjemně teplejší barvy.
      Na portréty je ta 135/2 ještě lepší,než také známá 85/1,4.Je to plný manuál!Než jsem koupil Samyang 135/2,tak jsem používal Sigma ART 35/1,4 nebo Nikon 70-200/2,8 zazoomovaný na dlouhé ohnisko.Ani jeden objektiv od pohledu se nevyrovná smetanově krémovému bokehu,co dělá ten Samyang.Obrázek je jako malovaný.Používám ho samozřejmě jen na statické portréty.Ideálně na max.3/4 postavy,nebo na celou sedící postavu.Na celou postavu si už raději netroufám,protože je to manuál s dlouhým ohniskem a může dojít k nějakému neostrému odpadu,což si nemohu dovolit.Abych ostřil velmi rychle,pohodlně a velmi přesně,tak se mi osvědčilo ostřit přes displej s nasazením Kamerar QV-1,hledáčkovou lupou na displej.Obraz je doslova obrovitánský,mám přehled o všem.Lupa se dá pohodlně nasadit a zase pohodlně odtranit.Nezklamala mě.Drží fest.Těch manuálů kvůli bokehu mám více.
      Samozřejmě při reportáži jako svatby,kdy se lidé pohybují bych nedoporučoval a sám bych nefotil,ale na statické portréty je to prostě paráda.
      Podívám se také po extrémně rychlých kartách,pro jistotu.
      Ještě jednou díky za reakci a přeji dobré světlo!
      Karel

      1. Karle, u Nikkoru 85mm AF-S G verze bych to skoro viděl na špatný kus. Já mám takových fotek v protisvětle na skoro plnou díru docela dost, však na svatbě je takových situací vždy požehnaně, pokud svítí slunce, a žádnou extra výraznou aberaci jsem nenašel. Anebo jsem slepý? Nevím…Ale každopádně ty fotky za Samayangu 135mm jsou naprosto famózní – to tedy klobouk dolů. Skoro jsi mě nalákal, abych o něm začal uvažovat, specifikace ostrosti dle testů a hlavně ten bookeh mají oprvadu své kouzlo. Na focení kytek někde na louce fajn, ale na portréty bych si asi nevěřil. Jsem ve stresu i s autofocusem, natož kdy bych se měl soustředit na ostření, to už bych asi nedal. Ale i tak díky, budu nadále sledovat Tvoji tvorbu. Václav

    9. Václave,určitě je dost možné,že se jedná o špatný kus u té 85 AF-S G a pravděpodobně každý kus tak brutální aberací netrpí.Upřímně tomu věřím.Ale nejsem sám,kdo si na tohle stěžoval.Byl jsem zrovna u diskuze,kdy jeden bývalý uživatel Canonu přešel k Nikonu a samozřejmě jako portrétní sklo za ideální cenu koupil tento objektiv.Také se zhrozil aberace,protože totožný objektiv od Canonu 85/1,8 mu tohle nedělal.Viděl bych to asi stejně u tohoto skla,jako když si někdo koupí Sigmu ART a modlí se,aby zrovna netrpěla back/front focusem.Prostě velmi dobré sklo za slušnou cenu,ale hrozí nárazově špatný kus.
      Já se teď naopak cítím dobře a pod kontrolou s manuálními skly a jsem ve stresu s autofocusem,který náhodně ustřeluje. 🙂 D90,D7100 mi tohle nedělala.
      Focení kytek s manuály mám hrozně rád,ale právě,když jsem koukal,jak vypadají ty fotky s kytkama jakoby snově,tak jsem si řekl,že tohle musí fungovat i u portétů.A myslím,že to víceméně funguje.Mám třeba 60 let starý Trioplan 100/2,8 ,který dělá „bublinkový“ bokeh v mírném protisvětle.Normálně se používá na kytičky,ale mně se líbí i na portréty,pokuď je správné světlo a pozadí na bokeh.Prostě je to „jiné“.Místo rozmazaných lístečků jsou bublinky.A vypadá to zajímavě.
      Třeba tady ta fotka dole malé holčičky na lavičce je focená manuálem Trioplanem 100/2,8.Jenom abys věděl,co tím myslím.Jinak sem nechci nic cpát (nahoře fotky děvčat jsou tím Samyangem 135).
      https://www.flickr.com/photos/144965601@N02
      Pokuď máš trochu času pro sebe a vedle sebe někoho blízkého,který je ideální objekt na focení,tak bych určitě s manuálem zkusil portrétovat.Má to svoje kouzlo a u některých objektivů je ten bokeh nezaměnitelný.Doslova bych řekl,že u těchto objektivů se jedná o osobnosti 🙂
      Přeji,ať nemáš žádné problémy s tou D750!A úspěšné pokračování v Tvojí skvělé práci.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *