Moje fotografické nádobíčko od Nikona

fotovybava_1

V současné době používám tyto fotoaparáty:

Bezzrcadlovky:
Nikon Z6 – FX
Nikon Z7 – FX
Nikon Z50 – DX

Zrcadlovky:
Nikon D750 – FX
Nikon D7100 – DX
Nikon D5300 – DX
Nikon D7000 – DX (infračervená konverze) – DX
Nikon 1 J5 – CX
Nikon D90 – DX
Nikon D80 (používal jsem plně do roku 2012) – DX
Nikon D80 (infračervená konverze) – DX
Nikon 1 S1 – CX
Nikon 1 V1 – CX

fotovybava_2

Nikon 1 S1 a 1 V1

Objektivy:

Systém Z (bezzrcadlovky)
Zoom:
Nikkor Z 14-30mm f/4 S (FX)
Nikkor Z 24-70mm f/2.8 S (FX)
Nikkor Z 24-70mm f/4  (FX)
Nikkor Z 16-50mm f/3.5-5.6 VR (DX)
Nikkor Z 50-250mm f/4.5-6.3 VR (DX)

Pevná:
Nikkor Z 50mm f/1.8 S (FX)

Systém F (zrcadlovky)

Pevná ohniska:
Samyang 14mm f2,8 AE (FX)
Nikkor 20mm f1,8 AF-S G ED (FX)
Nikkor 35mm f1,8 AF-S (DX – lze použít na FX)
Nikkor 50mm f1,8 AF-G (FX)
Nikkor 50mm f1,8 AF-D (FX)
Nikkor 85mm f1,8 AF-S G (FX)

Teleobjektivy:
Nikkor 70-200mm f/2.8 AF-S G VR II (FX)
Nikkor 70-200mm f/4 AF-S VR (FX)
Nikkor 200-500mm f5,6 VR (FX)
Nikkor 70-300mm f/4.5-6.3 AF-P (DX)
Nikkor 80-200mm f2,8 AF-D
Nikkor 55-300mm f4,5-5,6 AF-S VR (DX – lze použít na FX, ovšem nedoporučuji)

Širokoúhlé:
Tokina 16-28mm f2,8 (FX)
Nikkor 10-24mm f/3,5-4,5 AF-S (DX, lze použít na FX od cca 18mm)
Nikkor 10-20mm f/4.5-5.6 AF-P (DX, lze použít na FX od cca 14mm)
Tokina 11-16mm f2,8 DX (lze použít na FX na 16mm)

Základní:
Nikkor 16-85mm f/3,5-5,6 AF-S VR (DX)
Nikkor 18-55mm f3,5-5,6 AF-S VRII (DX – lze použít na FX od cca 24mm)
Nikkor 18-55mm f3,5-5,6 AF-P VR (DX – lze použít na FX od cca 24mm)
Nikkor 18-105mm f3,5-5,6 AF-S VR (DX)
Nikkor 18-140mm f3,5-5,6 AF-S VR (DX)

Makro:
Tamron 90mm f2,8 Di Macro (FX)

Pro Nikon 1:
Nikor 1 11-27,5mm f3,5–5,6 (CX)
Nikkor 1 10-30mm f3,5–5,6 VR PD (CX)
Nikkor 1 10mm f2,8 (CX)
adaptér FT-1 na objektivy bajonetu F

fotovybava_3

Další příslušenství:

Blesk SB-700
CPL filtry (VF Foto)
ND filtry (8 a 16) (VF foto)
2 x Karbonový stativ Vanguard Alta Pro 254CT + pistolová hlava GH-200, kulová hlava BH300

Proč nejsem zarytý nikoňák?

Každý fotograf je náležitě hrdý na svoje vybavení. Pokud fotografování máte rádi, a to tedy předpokládám, pak i Vám možná Vaše fotografická udělátka postupně přirostla k srdci. A tak se snadno stane, že se fotografů stanou fandové vlastní značky. Po světě a zejména pak po internetu se nám pohybují vášniví caňoňáci, nikoňáci, pentaksáci, olympusáci, soňáci…

Já jsem sice nikoňák, tedy používám vybavení značky Nikon, a jsem s ním velmi spokojený. Ale střežím se toho, abych přispíval do debat, kde se jedna značka povyšuje nad druhou. Abstraktní debaty o výhodách té které značky, či přímo hádky mezi šiky fanoušků značek opravdu nemusím a obloukem se jim vyhýbám. Pokud mne někdo požádá o radu, kterou značku si koupit, snažím se nejprve zjistit, co a jak chce fotit a až pak se snažím dát doporučení značky. Na tomto blogu budu často referovat o výrobcích značky Nikon, protože s těmi mám nejvíce osobních zkušeností. Avšak nemám vůbec pochyby o tom, že ostatní značky mají podobně kvalitní vybavení. Konkurence je tak velká, že si dnes můžeme užívat nesmírné kvality za přijatelné peníze u všech velkých značek.

A proč tedy nejsem zarytým fanouškem, když mi vybavení Nikon tak dobře slouží? Inu, nejsem zarytým příznivcem žádné značky, neholduju mobilům ani autům, ani ničemu jinému. Vztah k materiálním věcem mám poměrně vlažný, jsou to prostě jen nástroje, nic víc, nic míň.

Jak šel čas

První digitální aparát, který mi sloužil, byl kompakt značky Minolta DiMAGE F200. Byl to 4MPIX fotoaparát s trojnásobným zoomem. Po jeho zakoupení mě poprvé chytlo focení. Brzy jsem však přišel na limity tohoto kompaktu – nejvíce mi vadila nemožnost používat filtry. Všude jsem četl o zázracích polarizačního filtru (CPL) a já nabyl dojmu, že bez CPL moje fotky nejsou a nebudou kouzelné, a pomalu jsem na tvůrčí focení zanevřel. Tehdy jsem se taky rozhodl, že bych chtěl fotit zrcadlovkou. V té době (kolem roku 2005) však stále platilo, že DSLR jsou zbožím zejména pro profíky nebo velmi movité hobíky. Nepatřil jsem ani do jedné skupiny, takže se ze mě na dlouhý čas stal teoretický odborník na zrcadlovky, který hltá jejich recenze, jen je nikdy nedržel v ruce (mimochodem: střežte se těchto lidí, internet je jich plný!).

Nikon D90

Nikon D90

Sen se stal skutečností v roce 2008. Se štědrou pomocí rodičů jsem si zakoupil první zrcadlovku. Nikon D80. Nikon jsem tehdy koupil zejména kvůli novému objektivu Nikkor 16-85mm f3,5-5,6 AF-S VR, který se prodával v setu s touto zrcadlovkou za necelých 30 tisíc korun. Dokoupil jsem brašnu a vytoužený polarizační filtr a vyrazil na první focení. Fotografování se definitivně stalo mojí vášní. Dodnes mám za to, že jsem učinil velmi správnou volbu a to zejména s ohledem na objektiv. Při koupi už jsem i věděl, že si v budoucnu budu chtít pořídit portrétní pevnou padesátku. Po necelém půlroce jsem ji sehnal – v bazaru jsem tento Nikkor 50mm f1,8D AF-D koupil za 2.500 Kč. Považuji to za nejlepší možný kup (poměr cena výkon je nepřekonatelný). S touto sestavou jsem spokojeně fotil přes rok. Před první velkou expedicí do Kanady jsem výbavu rozšířil o první teleobjektiv (Nikkor 80-200mm f2,8) a širokáč (Nikkor 10-24mm f3,5-4,5). Později jsem dostal darem výborný makro objektiv Tamron 90mm f2,8. V roce 2011 jsem si pořídil malý světelný objektiv Nikkor 35mm f1,8. V roce 2013 jsem začal aktivně používat CX fotoaparáty Nikon 1 S1 a později Nikon 1 V1. Před expedicí do Patagonie jsem pořídil světelný širokáč Tokina 11-16mm a lehký teleobjektiv Nikkor 55-300mm. V roce 2014 jsem doplnil sestavu o infračervený foťák D80.

V roce 2015 jsem pak udělal velký skok a upgradoval na FX tělo Nikon D750 (zde je proč), na které nedám dopustit – jak z hlediska ergonomie, tak především z hlediska kvality výstupu. Jelikož mě velmi lákala možnost fotit hvězdy, pořídil jsem si širokoúhlý světelný objektiv Samayang 14mm f/2.8. Jelikož mě astrofocení nadchlo, dokopuil jsem později i naprosto špičkové sklo Nikkor 20mm f1.8, které patří k tomu nejostřejšímu, co jsem kdy měl. Zároveň jsem upgradoval z D7000 na D7100 a rozšířil sestavu objektivů o fenomenální sklo 85mm f1,8 AF-S G. Nevyužitou zrcadlovku D7000 jsem si nechal konvertovat na focení v infračerveném spektru (a nahradil tím nefunkční tělo D80).

Dalším přírůstkem byl mamut Nikkor 200-500mm s konstantní clonou f5,6. Je výborný, těžký a velký. Není pro každého, ale já hledal nové výzvy pro focení a wildlife mě lákal. Prozatím jsem však tento ultra-dlouhý teleobjektiv používal zejména k focení krajiny.

Po prodeji zrcadlovky D90 jsem si na cesty koupil lehkou a šikovnou zrcadlovku Nikon D5300. K němu jsem si pořídil nové malé objektivy typu AF-P (záklaďák 18-55,  pak supermalý širokáč 10-20mm a taktéž malý a výkonů teleobjektiv 70-300mm).

Velká  investice pak byla koupě profi světelného skla Nikkor 70-200mm f/2.8 VR II – který používám při focení svateb a konferencí (a jsem naprosto spokojen).

Ještě větší investicí a takovým malým skokem do neznáme, který ovšem nelituji, byl přechod na systém Z v roce 2019. začalo to nákupem setu Z6 + 24-70mmf/4 +FTZ adaptéru. K němu jsem rovnou dokoupil objektiv 24-70mm f/2.8 – tohle univerzální reportážní sklo mi v portfoliu chybělo a vlastně právě tenhle objektiv byl důvod, proč jsem na Zetkový systém přešel.

Moje oblíbená skla Nikkor Z:

Tady budu rychlý – všechna Zet skla, co vlastním, jsou naprosto brilantní a všechna jsem si zamiloval. Na krajinu je skvělý širokáč 14-30mm a záklaďák 24-70mm – oboje ve variantě f/4. Na reportáže, eventy, portrétní focení beru 24-70 f/2.8 verzi. A když mám chuť na hraní, beru 50mm f/1.8, kde jen málokd cloním nad f/2 – protože tohle sklo je bezchybné již na plnou díru! jediná nevýhoda těchto objektivů je vyšší cena a větší rozměry, než bych si přál (s výjimkou f/4 zoomů, kde jsem spokojen).

Moje oblíbená skla Nikkor F:

Nikkor 85mm f1,8 AF-S G

Tento objektiv má výborné renomé a já jsem se teď (květen 2015) konečně mohl přesvědčit, proč tomu tak je. Krásná kresba, výborné podání rozostřených pasáží, rychlé a spolehlivé ostření. Paráda. Na FX formát moje nejpoužívanější sklo.

Nikkor 50mm f1,8D (přešel jsem nejprve na G verzi, později nahradil Z verzí)

Tohle byl (a stále je pro DX) můj miláček. Ještě před tím, než jsem si koupil zrcadlovku, jsem se těšil, že si jej jednou pořídím. Stál nejmíň, váží nejmíň, přesto je jeho ostrost na clonách f2,8 – 5,6 naprosto profesionální – i ti největší fotografové zdí a rozlišovacích terčů by byli spokojeni. Jen není radno používat clony pod f2,8 – tam ostrost rapidně klesá. To je důvod, proč bych Vám dnes radil koupit spíše novou verzi G, která stojí skoro dvakrát tolik (ale stále je to nejlevnější pevné sklo Nikkor) – má skvělou ostrost i při plně otevřené cloně a je použitelná na všech typech zrcadlovek (stará Déčková verze nemá motorek). více zde

Tamron 90mm f2,8

Perfektní sklo na makro. Dosáhnete s ním perfektně ostrých fotek – i při plně otevřené cloně. Jen je při ostření na blízko nutno počítat s opravdu malou hloubkou ostrosti (pár milimetrů). Ostření je trochu pomalejší, mně to nevadí (na sport nepoužívám). „Shiftovací“ přepínání ostřícího prstence mi vyhovuje (pouze při obráceně nasazené cloně nelze dobře ovládat). Je docela lehký. Jen těch 90mm nelze využít pro každou příležitost (ale námětu se i tak najde mnoho). Navíc je to FX sklo!

Nikkor 16-85mm f3,5-5,6 VR

Můj nosič vody pro DX, který v poslední době mám neustále nasazený na infrared D80 (výborně ostří bez nutnosti ruční korekce). Fotím s ním velmi často, má ideální poměr ohniskového rozsahu a ostrosti. Na většině ohnisek kolem clony f8 má skutečně perfektní kresbu, navíc je stabilizovaný. Viděl jsem objektivy, kde se po čase uvolňovala guma zoomového prstence, mně však stále drží. Jediné slabiny jsou focení na 16mm na f 3,5. Zdá se mi také slabší kresba při 85mm při focení vzdálených objektů (při ostření na blízko je ostrost výborná).

Nikkor 10-24mm f4,5-5,6

Tento širokáč nemá tak dobrou pověst, nebo přinejlepším smíšenou, já jej však s klidným svědomím mohu jen doporučit. Tento objektiv často dlouhá období spí v mé brašně, kdykoli jedu na větší či menší fotografickou expedici, cestuje se mnou a je to přesně to sklo, bez něhož některé záběry prostě jinak neuděláte. Má trochu měkčí kresbu v rozích, zejména na 10-12mm, ostrost je nejvyšší už kolem clony 5,6, takže není potřeba mnoho clonit. Slunce v záběru zvládá celkem dobře. Linie se klatí, s tím je třeba na širším konci počítat, na architekturu to asi není nejlepší typ, na krajinu však výborný. Já jsem zjistil, že ohniskový rozsah v horách je sakra důležitý. Jsou sice lepší širokáče, mají ale často rozsah jen 1,5x zoomu (např. Tamron 11-16mm), což vás často nutí měnit skla. S tímto pokryjete velkou část krajinářských potřeb. Jen je třeba rozumět tomu, jak s tímto sklem komponovat záběr. Bonus: lze jej používát od cca 18mm na FX!

Nikkor 70-200mm f/4 AF-S VR

Fenomenální objektiv, který jsem kvůli nižší váze pořídil místo Nikkoru 80-200mm. Nelituji, recenzi chystám.

Nikkor 80-200mm f2,8 AF-D.

Není nic výmluvnějšího o praktičnosti objektivů, než fakt, jak často objektivy používáte. Toto vynikající sklo má profesionální kvalitu kresby (od f2,8 prakticky na všech ohniscích), je však zatraceně velké (oproti ostatním objektivům) a těžké (1,3 kg). Dnes jej používám jen při příležitostech, kde objektiv nemusím dlouho tahat na krku či zádech. Nejčastěji při krátkých fotolovech v Českém ráji, kdy se nejvíce pohybuji autem. Po horách se mnou už skoro vůbec neputuje, i když jsou momenty, kdy toho člověk trochu lituje. Přesto mi už posloužil tak, že jeho koupi nelituju, naopak to byla skvělá volba, kterou doporučuji nejen portrétním fotografům, ale i krajinářům. Na akci (sport, divočina) je třeba počítat s trošku pomalejším ostřením, než mají současné verze tohoto teleobjektivu. Fotky a postřehy zde.

Nikkor 35mm f1,8

Toto sklo mně nejprve zklamalo, těšil jsem se na něj, protože 50mm je někdy prostě moc dlouhé, v interiéru málokdy dostanete do záběru více než jednu či dvě hlavy – kompozičně moc vymýšlet nejde. Nová 35ka se mi zdála jako ideální volba – malá a lehká jako padesátka, navíc za solidní peníze, podle recenzí použitelná i při cloně f1,8. V praxi se mi s ní ovšem vůbec nedařilo pořídit parádní snímky, jako s padesátkou. Poslední kapkou byla svatba minulý rok, kdy jsem při vyhodnocování snímků zjistil, že se mi skoro ani jeden nelíbil. Bohužel až poté mně konečně napadlo udělat si test ostření (front/back focusu). Tento objektiv se stal známý tím, že má problémy s přesným ostřením – to lze naštěstí u pokročilých zrcadlovek korigovat nastavením v těle. Po úpravě (korekce back-focusu) jsou snímky mnohem lepší. Jelikož je posun v ostření opravdu dost výrazný, rozhodl jsem se nechat tento kus opravit. Po vrácení ze servisu mne tento objektiv konečně nadchnul. Fotografie jsou opravdu použitelné už od plně otevřené clony.

Update: po přechodu na FX jsem z tohoto objektivu nadšený – DX lze překvapivě dobře použít, sice má tmavé okraje (zejména při vyšších clonách a při ostření na delší vzdálenost), ale na portréty a reportáže je to vynikající. 35mm je na FX parádní ohnisko.

Tokina 11-16mm f2,8

Můj objektiv na noční fotky. Fotím s ním relativně málo, ale koupě v žádném případě nelituji. Recenzi chystám.

Nikkor 18-55mm f3,5-5,6 AF-S VRII

Tahle skládací verze záklaďáku po vzoru CX objektivů (Nikon 1) mě neuvěřitelně překvapila. Famózní kresba, hmotnost 200g a k tomu možnost jej používat od cca 24mm na FX. Paráda! Více zde.

Nikkor 200-500mm f5,6 AF-S VR

Tohle je dost velký objektiv, kvůli kterému jsem si musel pořídit i novou brašnu. Ale zatím nelituji. Kresba je výborná, rozsah ohnisek mi vyhovuje, určitě vím, že zatím nemám dost zkušeností, abych investoval velké peníze do pevných teleobjektivů. Když něco fotím na velkou vzdálenost, vždy se nejprve hodí odzoomovat – jinak by mi dost trvalo, než bych objekt (jelen, měsíc, letadlo…) našel. Recenzi chystám.

Nikkor 200-500mm f 5.6 VR, recenze, postřehy, teleobjektiv, Nikon, test, ostrost

NIKON D750 (85mm, f/10, 3 sec, ISO100)
Nikkor 200-500mm je fakt velký: vlevo Niikor 55-300mm, uprostřed 70-200mm f4, vpravo Nikkor 200-500mm

Můj malý wish-list:

Nikkor 70-200mm/f4

Tento nový teleobjektiv je prostě pecka. Opticky naprostá špička (skvělé výsledky od f4 i na 200m) a pozor, váží polovičku co moje 80-200. Dřív nebo později bude můj, konečně budu mít teleobjektiv i do hor…  (splněno 😉

Sigma 18-35/f1,8 (už ne)

První ultra-světelný zoom na světě, jehož před sériové vzorky zatím udivují svět. Neuvěřitelný poměr cena výkon. Sigma začíná pěkně tvrdit muziku mezi výrobci objektivů. Update 2015: kvůli problémům s ostřením jej asi oželím. Update: po přechodu na FX mi perfektně slouží Nikkor 35mm a po Sigmě už netoužím. Hloubka ostrosti na FX je jiná než na DX (pokud se stejným ohniskem chcete do záběru dostat ten samý objekt).

Samayng 24mm Tilt-Shift

Tilt-Shift jsem si poprvé vyzkoušel letos a jeho finesy mi přijdou velmi vychytralé nejen pro fotografování architektury, ale i krajiny. Kdybych přešel na full-frame, určitě bych si na něj snažil šetřit. Je dvakrát levnější než stejná verze od Nikkoru – ten jsem si letos na pár fotografií vyzkoušel a litoval jsem, že jej musím vrátit zpět.

Update wishlist 2018: je prázdný, líbila se mi nová třístovka („PFka“), do budoucna bych chtěl asi něco nad 400mm (splněno: Nikkor 200-500mm). Kvůli ježdění na kole bych raději rozšířil CX portfolio o širokáč a teleobjektiv (líbí se mi jak 30-110mm tak 70-300mm). Bohužel Nikon asi s vývojem CX formátu nepočítá, to mě osobně mrzí…