Recenze nejmenšího širokoúhlého objektivu Nikon 10-20mm AF-P VR: malý, ale šikovný

V této recenzi bych Vám chtěl sdělit své dojmy po 4 měsících intenzivního fotografování se novým širokoúhlým objektivem Nikon Nikkor 10-20mm AF-P VR f/4.5 – 5.6. Plné znění recenze, kterou jsem připravoval více než měsíc, najdete v anglickém jazyce zde. Tady na blogu shrnuji nejdůležitější poznatky. Jaký tedy je tento malý širokáč? Pro koho se hodí, jaké jsou jeho silné a slabé stránky?

Jak vypadá:

Nový objektiv Nikon Nikkor 10-20mm je super malý a super lehký. Váží jen 230 gramů! Tento objektiv si musíte ošahat a potěžkat. Když jsem jej poprvé viděl, pomyslel jsem si, že to musí být spíše nějaký CX objektiv (Nikon 1 bezzrcadlového systému) – ale ne, to je skutečně objektiv DX (který funguje také překvapivě dobře na těle FX).

NIKON D750 (50mm, f/2.8, 1/80 sec, ISO1600)

Objektiv je standardně dodávám se sluneční clonou

Přední 72mm filtr je zdaleka největší částí čočky. Při zoomování se pohybuje se dopředu a dozadu přibližně o 10 mm. Stejně jako starší verze 10-24 mm je barel objektivu nejkratší při ohniskové vzdálenosti15 mm. Při zoomování na 10mm nebo na 20mm roste délka. Objektiv je dlouhý asi 73 mm. Zbývající část těla objektivu je přibližně 58 mm široká, zhruba stejná velikost jako sada s výsuvným tlačítkem 18-55 mm AF-P.

Hned za rozšířeným předním prvkem je tenký ruční zaostřovací kroužek, který je použitelný jak v režimu autofokusu (AF), tak v režimu manuálního ostření (MF). Pro přepnutí těchto režimů je třeba použít interní nabídku DSLR, neexistuje žádné mechanické tlačítko / přepínač.

Tento objektiv umožňuje přepínání autofokusu jednoduchým otočením zaostřovacího kroužku – kdykoli. To je velmi praktické. Kroužek zoomu je dostatečně široký a snadno ovladatelný s 10, 12, 14, 16 a 20 mm značkami. Vzhledem k omezenému poměru 2x zvětšení není třeba velký pohyb z 10 mm na 20 mm. Nepřekvapí, že je objektiv vybaven pouze plastovým barelem. Pro mě to vůbec není problém. Vzhledem k tomu, jak malý a lehký je objektiv, kovový barel by byl přehnaný.

V 11 skupinách je 14 prvků, z toho 3 asférické prvky. Jak se Nikonu podařilo umístit všechna ta skla včetně redukce VR do tak malého těla, je pro mne záhadou. Tento objektiv je dodáván se sluneční clonou HB-81.

Pro koho není:

V prvé řadě je třeba začít důležitým upozorněním. Objektivy řady AF-P nejsou kompatipilní se všemi zrcadlovkami Nikon. Bohužel! Pokud fotíte na Nikon D3200, D7000 nebo třeba D5200, nebo ještě starší typy, jako třeba D90, mám špatnou zprávu. Tento objektiv nebude fungovat – a to ani v režimu manuálního ostření. Obraz v hledáčku zůstane celou dobu rozostřený. Škoda. Zde je kompletní přehled, s kterými zrcadlovkami jsou objektivy AF-P kompatibilní.

  • Plně kompatibilní (hvězdička = nutnost aktualizovat firmware): D7500, D5600, D5500, D5300*, D3400, D3300*, D500 and later models
  • Kompatibilní s omezenou funkčností: D5, D810 series, Df, D750, D7200, D7100, D5200, Nikon 1 série s redukcí FT1
  • Nekompatibilní modely: D4 series, D3 série, D2 série, D1 série, D800 série, D700, D610, D600, D300 série, D200, D100, D7000, D5100, D5000, D90, D80, D70 série, D3200, D3100, D3000, D60, D50, D40 série, analogové zrcadlovky

Kdo by mohl být zklamán:

Ten, kdo chce fotit v interiéru akční fotky, nebo třeba astro-fotografové. Taktéž je spíše nevhodný pro náročné uživatele, kteří fotí v extrémních podmínkách (déšť, vlhkost, prach).

Pro koho je:

Pro cestovatele, pro krajináře, pro fotící dovolenkáře, pro rodinné focení (výlety). Pro všechny, kteří by rádi zkusili poprvé fotit širokáčem, ale nechtějí investovat hodně peněz. Pro mě je to jasná volba při focení v horách, pokud jdu „na těžko“ – tj. veškerou výbavu si ponesu na krku/na zádech několik dní.

Silné stránky:

Rozměry a váha

Ano, tohle hraje zatraceně velkou roli. Jen začátečníci mají radost, když si jako první objektivy kupují obrovská a těžká skla, protože mají „profi“ pocit. Za pár měsíců ale každý fotograf zjistí, že nejlepší je kombinace vysokého výkonu za co nejmenší rozměry a váhu. Tady přesně tento malý objektiv naprosto září. Podobně je na tom jen Canon 10-18mm, ten má menší rozsah a samozřejmě je Nikonistům k ničemu. Takže hurá, i Nikonisté mají teď možnost koupit malý, lehký foťát, který má co nabídnout.

Cena

Uf, docela jsem si oddychl, když jsem viděl, že se bude objektiv prodávat pod 10tisíc Kč. Pokud se Vám to zdá hodně, tak vězte, že předchůdce Nikkor 10-24mm AF-S se v ČR prodával za cenu nad 20 tisíc Kč!

Odolnost v protisvětle

Skvělá, opravdu mimořádně dobrá odolnost v protisvětle. Žádné měknutí kresby, skoro žádná, nebo jen zanedbatelná prasátka/odlesky/barevné fleky.

NIKON D5300 (10mm, f/11, 1/25 sec, ISO200)

Stabilizace

Stabilizace se hodí, obzvlášť, pokud za ni nemusíte obětovat mnohem více peněz a více váhy. Stabilizace funguje dobře, na 24Mpix tělech (standard Nikon u APS-C, kromě D500 a D7500 – kde je 20Mpix) je příjemné vědět, že fotky při rychlostech závěrky kolem 1/20 nebo 1/10 pravděpodobně nebudou neostré. Bez stabilizace takovou záruku rozhodně nemáte, obzvlášť, pokud nemáte úchop a držení pevné jak skála.

Během tří měsíců jsem zjistil, že čas kolem 1/10s většinou v pohodě udržím, výjimečně byly ostré i fotky na časy kolem 1/8 nebo 1/6sec. Tam se už ale vyplatí mít možnost fotoaparát o něco pevného zapřít (strom, zeď).

ukázka stabilizace VR

NIKON D7100 (10mm, f/9, 1/8 sec, ISO100)

Focení za úplné tmy bez stativu….

ROzmáznutí vody – opět foceno bez stativu, jen jsem aparát opřel o zídku

NIKON D7100 (10mm, f/5.6, 1/6 sec, ISO100)

Kresba

Kresba je dobrá až výborná. Lepší je na širších ohniscích 10-17mm, kresba má vyrovnaný průběh, je hodně solidní už při otevřené cloně, kulminuje někde kolem f/8 (podle očekávání), ale drží až do f/14 (to je pro krajináře výhoda, často je třeba opravdu přiclonit). Kresba na 18-20mm je malinko slabší na nižších clonách, ale stále dobrá.

I na 20mm, kde je kresba slabší, je výkon pořád úctyhodný!

Test kresby – výřez ze snímku níže

Test kresby

Ostření

Jedním slovem rychlé a přesné. AF-P je zkratka pro krokové motory, které ostří podstatně rychleji než předchozí generace ultrasonických motůrků. Je navíc velmi tiché, proto se hodí pro natáčení videí.

Co nenadchne ani neurazí

Zkreslení

Není to vyložené silná stránka, ale je fajn, že kromě očekávaného soudkovité vady na 10-12mm má toto sklíčko velmi korigované zkreslení, které na 20mm úplně mizí (a nepřechází v podduškovité zkreslení, jak tomu často bývá).

před korekcí

po softwarové korekci (Lightroom)

Vinětace a aberace

Jsou standardní, aberaci (fialové a zelené kontury u jasných hran – třeba větví proti světlé obloze) skutečně hlavně v rozích najdete, ale její korekce je velmi snadná – pro mě žádný problém. Vinětace (tmavší rohy na otevřených clonách) je taktéž poměrně viditelná, ale opět to nemá valný význam, taktéž ji lze snadno korigovat.

Ohniskový rozsah

10-20mm je ok, lepší než Tokina (má jen 11-16mm), ale starší verze s rozsahem 10-24mm se mi zamlouvala více. 4 mm je na těchto sklech už docela znát. Ale ok, při dnešní hustotě snímačů je dost prostoru na malý ořez, ergo je to pro mě skousnutelný kompromis.

Ukázka, jak objektiv zoomuje – modré výřezy jsou úseky, kde jsem porovnával ostrost (viz níže)

Slabé stránky/co mi vadí

Chybějící tlačítka

Tento objektiv nemá přepínání ostření a zapínání/vypínaní stabilizace. Vše se musí dělat v interním menu foťáku, což je dost nepraktické. Ano, chápu, díky tomu designéři ušetřili váhu a rozměry, jenže v terénu se občas hodí mít možnost stabilizaci vypnout (dlouhé časy na stativu), nebo vypnout ostření (třeba když fotím panoramata).

Slabší kresba na delším konci

Nevím, zda je to jen mým kusem, ale opravdu mi na 18 – 20 mm kreslí poměrně blátivěji než na ostatních ohniscích. V porovnání tak prohrál jasně se starší verzí 10-24mm, což mě překvapilo.

Hvězdicové podání světelných bodů

Jakkoli má tento objektiv skvěle zvládnuté chování v protislunci, jednu slabší stránku má – málokdy se vám podaří i při zavření cloně udělat ze slunce nebo nočního osvětlení pěknou hvězdici. Může za to asi oblá clona.

NIKON D5300 (20mm, f/9, 1/400 sec, ISO100)

jen ty hvězdice nejsou úplně pravidelné a ideální

Prostisvětlo zvládá skvěle…

Filtrový průměr 72mm

Samo o sobě to nelze podat jako slabinu, přesto bych si přál, aby měl standardnější rozměr buď 67mm, nebo 77mm. Nechce se mi investovat do dalších CPL a ND filtrů, používám tedy redukci 72-77mm, bohužel to ale znamená, že filtrová obroučka je na 10 a 11mm vidět v rozích záběru.

Konkurence:

Segment širokoúhlých objektivů se poměrně rychle rozrůstá, nejnověším přísrůstkem je stabilizoavný Tamron 10-24mm. Ten má podle zahraničníchj recenzí skvělou kresbu ve středu snímku. Povedené širokáče nabízí i Tokina – hlavní předností je rychlejší clona f/2.8 (11-16mm nebo 11-20mm)  nebo dokonce f/2.0 (verze 14-20mm). Za dobré peníze lze pořídit i Sigmu 10-20mm f/3.5. Nikdo z konkurence však nenabízí srovnatelné rozměry a váhu.

NIKON D750 (50mm, f/2.8, 1/80 sec, ISO1400)

Porovnání kresby/ostrosti

Porovnání chování v protisvětle

Hodnocení

Po třech čtyřech měsících focení mohu tento objektiv s klidem všem doporučit. Je neskutečně malý a lehký – a to považuji za nejsilnější stránky. V kombinaci se solidní kresbou a přijatelnou cenou se jedná o nejlepší nabídku na trhu.

Ukázkové fotografie:

panorama z ruky

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *