Recenze super-teleobjektivu od Nikonu: Nikkor 200-500mm f5,6 VR

Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

Už v prosinci 2015 jsem tu poprvé psal o novém přírůstku do své výbavy. Nikkor 200-500mm – full framový teleobjektiv za přijatelné peníze s vysokým obrazovým výkonem. Jaké jsou moje dojmy po pořízení cca 700 snímků? Jaké to je, nosit objektiv na foťáku a na zádech? Koupil bych jej znovu a ostatním s klidem doporučil? Více v této krátké uživatelské recenzi.

Podstatné specifikace a výkon

Nepůjdu do podrobného výčtu technických vlastností, vše podstatné je zde. Pro kupující je podstatné toto:

Ohniskový rozsah:

200 – 500mm: velká čísla zkreslují, je to nakonec „jen“ 2,5x zoom (zde Sigma i Tamron nabízí více: 150-600mm) – já bych 150mm bral, 600mm naopak při rozlišení současných foťáků tolik neřeším. Pokud potřebuji delší dosah, nasadím jej místo D750 (FX) na D7100 (DX) a mám rázem efektivně 750mm.

Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (200mm, f/10, 1/200 sec, ISO200)
Na krajinu je někdy 200mm na krátkém konci příliš dlouhých….

Clona:

Konstantní f5,6. Velmi příjemné. Až na focení slunce se co nejnižší clonové číslo hodí, protože a) objektiv propouští na senzor více světla a b) docílíte menší DOF (hloubka ostrosti) – takže například se zvíře v popředí lépe odpíchne od pozadí.

Ostrost/kresba na otevřenou clonu f5,6:

Většina fotografů ji přeceňuje, ale chápu, že když už člověk utrácí desítky tisíc, chce to mít dokonalé. Takže: kresba je opravdu takřka perfektní, lépe řečeno pro mě více než dostačující. Studoval jsem i recenze od profi wild-life fotografů a všichni pějí ódy. Nejsilnější je ostrost 200-400mm, pak lehký úbytek kolem 500mm, ale přesto pořád skvělé (viz fotky níže). Obecně se píše, že kresba je silnější při ostření na blízko – tady mohou být spokojení případní fotografové ptáčků, kteří se fotí na cca 5m.

Ovce, pastva, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (500mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO100)
Ovce na louce

Ostrost na f8-f11:

Samozřejmě platí, že kresba/ostrost/rozlišení kulminuje kolem clony f8, pak se pomalu klesá a následně se vtírá difrakce. Ale ani na f16-22 není kresba špatná, což se hodí krajinářům, kde je třeba maximální míra DOF (popředí i pozadí ostré).

Srnky, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D7100 (500mm, f/8, 1/500 sec, ISO160)
Srnky v ohradě

Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D7100 (460mm, f/8, 1/1600 sec, ISO100)
Klasy ječmene (můžete počítat jednotlivé fousky)

Ostření:

Prý jej z hlediska rychlosti nelze srovnávat s profi pevnými teleobjektivy, mě ale příjemně překvapilo. Je středně rychlé, ale hlavně je přesné. Navíc objektiv nemá tendenci tolik „lovit“ a při AF-S docela dobře chytá změny vzdálenosti objektu. Zkoušel jsem i pár ptáků v letu s D750 a ačkoli jsem z hledáčku nedokázal vyčíst, zda je zaostřeno správně, po kontrole na pc pak vyplynulo, že vše tato sestava zvládla.

Stabilizace VR třetí generace:

Jedním slovem paráda. Bez ní by tento objektiv vůbec neměl smysl. Neměl jsem problém pořídit snímky na dlouhém konci na DX foťáku (tudíž ekvivalent 750mm) s časem 1/60. Na D750 bych si troufl jít i na 1/30s. Co chtít víc? VR má dva mody, normal a sport. Používám zatím normal, sport jsem nepoužil.

Humprecht, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D7100 (500mm, f/5.6, 1/60 sec, ISO250)
Foceno po západu slunce – na ekvivalent 750mm by bez stabilizace byl potřeba čas min. 1/500s,

Váha a velikost:

Ano, pozor, tento objektiv byste si měli jít osahat do prodejny. Jinak můžete litovat. Je to prostě o dost větší objektiv i než profi verze 70-200mm. Váha 2,1kg, včetně clony a stativové patky (která je praktická na držení) je pak 2,3kg.

Nikkor 200-500mm f 5.6 VR, recenze, postřehy, teleobjektiv, Nikon, test, ostrost

NIKON D750 (85mm, f/10, 3 sec, ISO100)
Nikkor 200-500mm je fakt velký: vlevo Niikor 55-33mm, uprostřed 70-200mm f4, vpravo Nikkor 200-500mm

Makro:

Není to marko objektiv. Nejkratší zaostření je na 2,2 metrů, na 500mm je to ale pořád solidní možnost velkých detailů.

Cena:

Cca 41.000 Kč. Je cena přiměřená? To si musí každý zodpovědět, podle toho, nakolik opravdu toto sklo využije. Pokud jste dosud teleobjektivem až tolik nefotili, pak je to možná velká darda. Já měl zkušenost s používáním ohnisek nad 300mm díky CX formátu.

Každopádně, za 40tis člověk dostane opravdu vysoký výkon. V kontextu cen Nikonu je to spíše dobrá cena. Nové pevné sklo Nikkor 300mm f4 PF, což je opravdu špička, ale zase to kvůli pevnému ohnisku není pro každého, stojí cca 52 tisíc, 80-400mm druhé generace, což je hodně povedený zoom, stojí kolem 70 tisíc!

Bokeh

Podání rozostřených partií považuji za velmi dobré. Více na fotce níže.

Bledule, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (500mm, f/5.6, 1/400 sec, ISO100)
Bokeh ranní rosy a bledule v popředí

Filtry:

95mm – nojo, to už je jak víko od baňky. Takový kvalitní polarizační filtr už dost stojí. Je však otázka, zda CPL opravdu bude nutný. Já si jej kvůli focení ve Vietnamu koupil a téměř jsem jej nepoužil.

Další optické vlastnosti:

Aberaci a zkreslení neřeším, na delších ohniskách na cloně f5,6 se projevuje docela dost vinětace (tmavnutí okrajů). Lightroom to jedním kliknutím vyřeší (pokud máte aktualizovanou verzi). Nevšiml jsem si problému v proti-slunci (odlesky, snížení kontrastu).

Varování:

Kvůli testu odolnosti naproti-světlo jsem se snažil fotit slunce cca 30 minut před západem na 500mm. Dostal jsem v hledáčku do oko strašnou pecku – je to jak plná blesk v noci. Chvíli jsem na oko neviděl a pak dlouho slzel. Jestliže není problém fotit kotouč slunce pár minut před západem, slunce výš nad obzorem bez specializovaných tmavých filtrů opravdu nefoťte.

Stromy, slunce, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (460mm, f/5.6, 1/4000 sec, ISO100)
Slunce v hledáčku – pozor na to, bolí to a může to mít trvalé následky! Chraňte si oči!

Co s teleobjektivem lze fotit:

  • Wildlife – v Čechách se na tento žánr zaměřují jiní borci, tady žádné velké zkušenosti nemám. Fotil jsem ovce a srnky. Docela mě překvapilo, jak je i 500mm na FX relativně pořád krátké. Pokud je od Vás zvíře nad 50m a není to mamut, pak je pořád dost těžké udělat povedený záběr.
  • Krajina – ano, možná to překvapí, ale já jsem si jej kupoval primárně kvůli krajině. Extrémní ohniska dávají jinou perspektivu, a o to mi jde. Často fotím stejné motivy v Českém ráji a snažím se o nové pojetí, což třeba u Trosek není jednoduché.
  • Sport (outdoor)
  • Astro – ano, hodí se skvěle na fotografie měsíce. U hvězd je to složotšjčí,
  • Portréty – není to úplná ideál. Na 200mm je f5,6 spíše málo, 500mm je
  • Street, reportáž – nemyslím tím paparazzi, ale prostě situace, kdy nechcete rušit ve scéně a mít luxus odstupu cca 5-10mm v porovnání s klasickými středními ohnisky. Na tento styl je to spíše doplňkové sklo, protože kontext s takto dlouhou „trubkou“ jen těžko zachytíte. Zajímavé detaily však už jo.
Volavka, Vietnam, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (500mm, f/6.3, 1/400 sec, ISO140)
Volavka na rýžovém poli – ptáky fotit moc neumím (mít dobrý objektiv zdaleka nestačí): volavka mi nedovolila se přiblížit, toto je docela velký ořez z původní fotky, navíc jsem dost možná špatně zostřil – chyba je ve fotografovi

Vietnam, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (500mm, f/5.6, 1/125 sec, ISO100)
Práce na rýžových polích ve Vietnamu

Ha Long Bay, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (260mm, f/7.1, 1/400 sec, ISO100)
Zátoka Ha Long Bay – dlouhá ohniska se hodí pro porovnávání velikosti objektů

Portrét, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (370mm, f/7.1, 1/200 sec, ISO100)
Focení lidí ve stylu paparazzi není problém – tento pár neměl tušení, že na nich objektiv testuji

Vietnam, Ha Long Bay, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (400mm, f/5.6, 1/1600 sec, ISO100)
Ha Long Bay

Srnky,. Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D7100 (500mm, f/8, 1/500 sec, ISO140)
Srnky v ohradě

Měsíc, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D7100 (500mm, f/6.3, 1/100 sec, ISO100)
Měsíc

Detail, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (500mm, f/11, 1/3200 sec, ISO100)
Detail při zapadajícím slunci

Ovce, Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D750 (500mm, f/5.6, 1/200 sec, ISO100)
Ovečka

Vyskeř během aprílového počasí

NIKON D750 (500mm, f/9, 1/250 sec, ISO200)
Vyskeř během aprílového počasí

Nikkor 200-500mm f5,6 VR AF-S G ED

NIKON D7100 (200mm, f/5.6, 1/250 sec, ISO100)
Detail podvečerních mraků

Závěr:

Já považuji toto sklo za extra povedené. Nejvíce oceňuji silnou stabilizaci a pčesné ostření a velmi dobrou kresbu na všech ohniscích od 5,6.

Jediné, co bych si přál, aby 200mm začínalo na f4, ale to mě vlastně moc netrápí. Co mě trápí více, je fakt, že je objektiv opravdu velký a na mě už dost těžký. Na celodenní chození jej s sebou na záda většinou neberu. Beru je na focení po krajině, kde se většinou pohybuji autem a jen kratší vzdálenosti chodím pěšky. Pokud mám objektiv na foťáku, snažím se jej držet za stativovou patku. Do normální brašny se nevejde, já si kvůli tomuto objektivu koupil speciálně velký fotobatoh Tamrac Anvil 27 – tam se mi vejde s dalšími cca 6-8 objektivy a až 3 těly DSLR. Pak ale nesete na zádech 15-20kg a to není pro každého. Do hor tedy opravdu ne.

Já nákupu nelituji, beru to jako investici na celý život. Vím, že když bude přílěžitost fotit wildlife nebo speciální typ krajiny, mám na to nástroj připraven. Zároveň mě nebude hlodat svědomí, pokud tento objektiv bude i několik měsíců spát na polici. Není prostě na každý den.

 

Komentáře

  1. hanka čermáková

    Vašku volavka a ovečky, to jsou moji favoriti jak co do barev, tak tématu, hezky mě potěšily!

Napsat komentář: hanka čermáková Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *