Uživatelská recenze teleobjektivu Nikkor DX AF-S 55-300mm f4.5-5.6 VR

Nákup teleobjektivu doporučuji všem fotografům. Začátečníci si často myslí, že pro teleobjektiv je třeba pouze do exotických krajů nebo na nevšední objekty – jako jsou např. divoká zvířata. Já však používání teleobjektivů doporučuji z jiného důvodu: dlouhá ohniska Vás donutí dívat se na svět kolem jinou perspektivou. Teleobjektivem totiž můžete fotit buď vzdálené objekty, které si můžete jakoby přiblížit, ale stále dostanete běžnou perspektivu, nebo naopak můžete fotit běžné věci, které jsou kolem vás a fotit jejich detaily. Tím dostanete opravdu nevšední úhel pohledu. Zkrátka tvrdím, že používání tele-ohnisek vycvičí vaše fotografické vidění.

Ranní mlhy

NIKON D90 (58mm, f/8, 1/125 sec, ISO200)
Ranní mlhy

Orloj

NIKON D90 (110mm, f/7.1, 1/200 sec, ISO200)
Orloj

Teleobjektivy však mají dvě nevýhody. Jsou relativně velké a těžké, stojí docela dost peněz. Nevyhnutelně jsou podřízeny fyzikálním zákonům, takže se rostoucí délkou ohniska klesá světelnost. S rostoucím ohniskem a klesající světelností je taktéž nutné počítat s rizikem rozmazaných snímků. Skvěle se pak hodí funkce stabilizace, která však objektivy opět prodražuje.

Děčínský Sněžník po západu slunce

NIKON D90 (110mm, f/7.1, 1/160 sec, ISO200)
Děčínský Sněžník po západu slunce,fotografováno z Rynartic.

Západ slunce nad Bezdězem - fotogarfováno zruky, stabilizace při ohnisku 800mm velmi pomohla.

NIKON 1 V1 (240mm, f/8, 1/200 sec, ISO100)
Západ slunce nad Bezdězem (který byl z mého stanoviště vzdálen cca 30km) – fotografováno z ruky, stabilizace při ohnisku 800mm velmi pomohla.

Jaký objektiv si tedy na začátku pořídit? Lze najít i kompromis co se týče kvality, hmotnosti a ceny?

V této mini-recenzi se zaměřím na teleobjektiv Nikkor 55-300mm VR, který z několika důvodů považuji za dobrého kandidáta.

Plný název zní: Nikkor AF-S DX 55-300mm VR ED. Z těch podivných zkratek vyplývá následující: objektiv je určen toliko pro menší zrcadlovky (senzor APS-C – tj. nelze jej použít na full-frame), má velký rozsah zoomu (cca 5,5x – běžný je většinou rozsah 3x), má stabilizaci (VR) a má běžnou světelnost (f4.5-5.6), která se hodí na fotografování za dostatku světla, nemusí však stačit pro fotografování v interiéru.

Robert Plant na Colours of Ostrava

NIKON 1 V1 (280mm, f/5.6, 1/200 sec, ISO1600)
Robert Plant na Colours of Ostrava – ekvivalent ohniska u 35mm je skoro 800mm!

Listy javoru v prostisvětle

NIKON 1 V1 (150mm, f/4.8, 1/125 sec, ISO100)
Listy javoru v protisvětle

Recenze na internetu se často zaměřují na ostrost kresby, rychlost ostření a různé optické nedostatky. Co však už název neprozradí, je kdy a jak lze tento objektiv použít, abyste dostali dobré snímky.

Ve zkratce tedy moje poznatky po roce používání tohoto objektivu (pořídil jsem cca 3.000 fotografií):

  • Ostrost je velmi dobrá na spodních ohniskách (55-130mm), dobrá do 200mm, o chlup slabší v rozmezí 200-300mm. Více zde.
  • Stabilizace funguje obstojně, při focení nad 200mm však u mého kusu docela dost zhoršuje kresbu (ale těžko říci, může to být jen můj kus).
  • Ohniska 200-300mm doporučuji používat ze stativu bez stabilizace, pak se ostrost výrazně lepší.
  • Rozmezí ohnisek je skvělé pro fotografování krajiny – obzvlášť spodní rozsah začínající na 55mm se často hodí (dříve jsem používal Nikkor 80-200, kde 80mm bylo často příliš dlouhé a musel jsem měnit objektiv).
  • Objektiv je oproti většině objektivů lehký (530g)a stále přijatelně malý.
  • Skvěle se hodí pro krajinářskou fotografii – kresba kolem clony f8 je výtečná na všech ohniscích.
  • Pro portrétní fotografii je světelnost už příliš malá.
  • Ostření je průměrné, není úplně pomalé, ale není nejrychlejší (na sport a rychlou akci spíše stačit nebude).
  • Mikrokontrast a podání barev pokulhává za nejlepšími objektivy – ale to je přiměřená daň za to, že platíte několika násobně nižší cenu za toto sklo.
  • Zpracování objektivu není na profi úrovni, např. bajonet je plastový – mě to osobně ovšem vůbec nevadí.
  • V bazarech se dá pořídit za skvělou cenu, za kterou Vám za málo muziky udělá hodně radosti
  • Skvěle se hodí pro fotografování s Nikon 1 přes redukci FT-1: dosáhnete tak reálného ohniska 810mm! (přepočet na full-frame crop factorem 2,7)
  • Na 300mm se lze přiblížit k objektu na cca 1,4 m – lze pořídit slušné detaily (skoro-makro).
  • Bokeh je dle mého ok.
Deatil dubu

NIKON 1 V1 (140mm, f/6.3, 1/400 sec, ISO200)
Deatil dubu – kresba je dle mého skvělá. 

Nikkor-55-300mm-VR-31

NIKON D7000 (300mm, f/6.3, 1/320 sec, ISO100)
Ukázka bokehu, na větvích se projevuje chromatická aberace.

Detail květu - makro to sice není, na detaily to stačí.

NIKON D7000 (300mm, f/5.6, 1/2000 sec, ISO1250)
Detail květu – makro to sice není, na středně velké květy to stačí.

Když bych měl shrnout svoje zkušenosti: za dobré peníze dostanete obstojný výkon, který nejlépe použijete pro žánry, kde nepotřebujete rychlé ostření a nízkou hloubku ostrosti. Skvělý je objektiv zejména na dlouhé cesty, kdy s sebou nechcete vláčet těžká skla a kdy se široký rozsah zoomu opravdu hodí.

Pohoří Torres del Paine v Chile.

NIKON D90 (55mm, f/7.1, 1/30 sec, ISO800)
Pohoří Torres del Paine v Chile – vystoupat k třem věžím ve čtyři hodiny ráno na východ slunce dá zabrat. Těžký teleobjektiv bych s sebou netáhnul.

Lama v Patagonii.

NIKON D90 (100mm, f/7.1, 1/500 sec, ISO200)
Lama v Patagonii.

Samozřejmě objektiv má své slabé stránky. Nerad například používám levnou clonu, která na objektivu nedrží příliš dobře. Často se projevuje chromatická aberace – tu ale umím odstranit v Lightroomu. Fotky nejsou ostré jak žiletky – ale na k tomu také říkám svoje – nepřeceňujte ostrost, ze základních fotografických elementů stojí někde až na konci.

Vrchní clonu téměř nepoužívám, nevyhovuje mi její vratké uchycení.

NIKON D5000 (55mm, f/20, 1/2 sec, ISO400)
Vrchní clonu téměř nepoužívám, nevyhovuje mi její vratké uchycení.

Nikkor-55-300mm-VR-28NIKON D90 (92mm, f/5, 1/40 sec, ISO640)

Ale spíše než studování testů ostrosti doporučuji udělat si rešerši a podívat se na snímky, které lidé tímto objektivem pořizují (třeba zde na Flickur, nebo zde můj článek). Pak si možná snáze zodpovíte otázku, zda raději dát 30-50tis. za profesionální tele-objektiv, nebo zda raději tyto peníze ušetříte a pojedete někam fotografovat..

Patagonská step.

NIKON D90 (150mm, f/8, 1/500 sec, ISO200)
Patagonská step.

Měsíční údolí v poušti Atacama.

NIKON D90 (55mm, f/7.1, 1/160 sec, ISO400)
Měsíční údolí v poušti Atacama.

Momentka na vrakovišti vlaků na Salar de Uyuni

NIKON D90 (55mm, f/8, 1/320 sec, ISO200)
Momentka na vrakovišti vlaků na Salar de Uyuni

Dobrá zpráva na závěr: fotografové se často zbavují těchto ne-profi skel a v bazarech objektiv Nikkor 55-300 lze sehnat kolem 4tis Kč. Za tuto cenu jej doporučuji všem, zejména pak krajinářským fotografům, kteří nechtějí tahat na zádech těžká skla.

Komentáře

  1. Václave,
    pěkná recenze. Líbí se mi, jak k tomu přistupujete. Máte dané sklo a snažíte se z něho dostat maximum. S devadesátkou Vám to velmi pěkně kreslí. Je tam spousta detailů. Koncertovka z V1 mi přijde také velmi slušná s ohledem na použité ohnisko a čas. Fotky z D7000 mi přijdou takové ošizené :-). Tuto kombinaci nepoužíváte často (D7000+55-300VR)? Máte tam nějaké problémy (s ostřením)?

    1. Zdenku díky, jsem rád, že to tak vyzní, protože přesně tak to beru 😉
      A s D7000 máte dobrý postřeh – mám rozhašený autofocus, už několik měsíců to ladím, ale není to ono, v zásadě jej používám jen pro produktovou fotografii v atelieru, kde ostřím manuálně. Na krajinu jsem poslední dobou bral jen D90 a V1. Sbírám síly poslat D7000 potřetí do servisu Nikon, ale po předchozích dvou pokusech se mi nechce, bral jsem to jako výzvu jak se naučit ostřit manuálně….

  2. Veronika

    Dobrý den, pořídila jsem si před 14ti dny tento objektiv z druhé ruky (od někoho koho znám a vím, že se k fototechnice chová dobře), ještě je měsíc v záruce. Oproti setovému 18-105 mi přijde autofokus dost hlučný a při ostření jakoby cuká. Je to tak normální (říkala jsem si, víc článků uvnitř, tak logicky asi větší hluk)? Nebo mám, dokud je v záruce, nechat zkontrolovat v prodejně? Mám ho na D700 těle. Děkuji. Jinak poškrábaný není, ohniska jdou měnit lehce, ruční ostření také lehce. Nikde nic nedrhne. Na pohled jako nový, bez známek tuknutí či pádu. Děkuji a přeji hezký den

    1. Dobrý den, Veroniko – nemám teď objektiv u sebe, ale řekl bych, že ve zvuku při ostření by rozdíl oproti 18-105 být neměl.
      Zkoušela jste ostření za různých světelných podmínek? Zkuste taky ostření se zapnutou stabilizací a s vypnutou stabilizací…
      Pokud jste z Prahy, mohu si vlastní objektiv vzít do práce – pokud za mnou přijedete, budete si je moci vyzkoušet vedle sebe.
      Držím palce, Václav

  3. Veronika

    Z Prahy nejsem, zkusím otestovat jak píšete. Přijde mi právě, že objektiv při zaostření cukne a pak po vytvoření snímku znovu. U té 18-105 jsem si toho nevšimla. Myslíte tedy, že bude lepší ho donést, dokud je v záruce na vyzkoušení do prodejny kde byl zakoupený? Děkuji za pomoc

  4. Kantor Roman

    Tento objektiv mám asi necelé dva roky a k me škodě ho málo používám. Ale když už ho použiji, tak musím uznat, že výsledná kvalita snímků je velmi dobrá. Jednou jsem s ním fotil dceru na sjezdovce při závodech a byl jsem fakt překvapen vyslednou kvalitou. Objektiv mi vždy velmi přesně zaostřit a obraz byl vždy ostrý jak břitva. V tomto zátěžovém testu obstál na výbornou.

    1. Díky za postřeh. Já jsem naopak zjistil, že jsem 55-300mm používal mnohem více než 70-200mm, který je kvalitativně sice min. o třídu výš, ale taky je těžký jak pra..

  5. Pingback: Nový teleobjektiv Nikkor 200-500mm f5.6 VR: první dojmy - Fotoblog nejen pro fotografy

  6. Pingback: Skvělý set Nikon pro začátečníky i mírně pokročilé na prodej za skvělou cenu - Fotoblog nejen pro fotografy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *