Když jste v autě a nemůžete vystoupit

Jedním z obávaných okamžiků pro mě jako pro fotografa je situace, kdy nastanou skvělé fotografické podmínky, a já jsem kvůli různým okolnostem jen pozorovatelem bez možnosti fotografovat. Prakticky po celou dobu více než čtyřiceti-denní expedice jsem měl svůj čas a tím i možnosti pro focení plně pod kontrolou. Jedinou výjimkou byla výprava na Salar de Uyuni, kde jsme byli členy organizované expedice. Trvala čtyři dny a každý večer jsem čekal se stativem na západ slunce. Pokaždé jej znemožnily mraky na obzoru. Zákon schválnosti zafungoval poslední den – až tehdy nastaly skvělé podmínky pro focení, jenže já byl v tu dobu v autě bez možnosti zastavit a fotit.

Jedna fotka narychlo při krátké zastávce - to není ono - přeci jen je poznat, že nebyla možnost hnout se, udělat pořádnou kompozici....škoda, to světlo stálo za to

NIKON D7000 (16mm, f/5.6, 1/20 sec, ISO800)
Jedna fotka narychlo při krátké zastávce – to není ono – přeci jen je poznat, že nebyla možnost hnout se, udělat pořádnou kompozici….škoda, to světlo stálo za to

Ten večer nás nejprve zastihlo několik bouřek včetně krupobití, těsně před západem slunce se však nebe na kousek otevřelo, slunce podsvítilo zespoda tmavé mraky. Černé světlo jak vyšité. Jenže já byl v jeepu se skupinkou dalších šesti lidí, a cílem naší jízdy byl co nejrychlejší přesun zpět z Bolívie do Chile. Zíral jsem z okna ven, jak se pomalu venku odehrává světelné divadlo, ruce mě svrběly, poněvadž jsem měl foťák na klíně, ale řidič měl na spěch, skoro všichni spali a venku navíc bylo obrovské množství bahna. Zkusil jsem sundat okýnko, ale to u postaršího jeepu nějak nefungovalo. Pán řidič pochopil, že chci fotit. Zastavil mi a já jsem z pootevřených dveří udělal aspoň jednu fotku. Kvůli bahnu jsem ani nevystoupil ven. Jeli jsme dál a pak mně napadlo udělat aspoň pár snímku přes okýnko, využít kapek na skle.

Za oknem je velké světelné divadlo...vystoupit ani zastavit nejde, tak to vyfotím alespoň s kapkami přes okénko

NIKON D7000 (30mm, f/4.2, 1/20 sec, ISO400)
Za oknem je velké světelné divadlo…vystoupit ani zastavit nejde, tak to vyfotím alespoň s kapkami přes okénko

Po západu slunce už světla ubývalo, přesto pořád byly zajímavé podmínky. Jen to nestačilo na dobrou expozici – časy vycházely moc dlouhé a fotky neostré. A tak mě napadlo – když už nejde dělat fotky ostré, uděláme z nouze ctnost a udělám je pořádně neostré.

Jenže v autě to drncá a venku je světla málo - výsledné snímky jsou mírně neostré...co s tím?

NIKON D7000 (16mm, f/9, 1/4 sec, ISO100)
Jenže v autě to drncá a venku je světla málo – výsledné snímky jsou mírně neostré…co s tím?

 

Udělal jsem proto pár snímků s využitím starého triku – zoomování během exponování, což vytvoří zajímavý efekt. Hned jsem měl pocit, že jsem skvělé světelné podmínky nepromarnil a mohl jsem spokojeně usnout.

..když to nejde ostré, půjde to neostré - a to pořádně: stačí prodloužit čas závěrky a během expozice vyzoomovat (nebo zazoomovat)

NIKON D7000 (85mm, f/16, 2 sec, ISO100)
..když to nejde ostré, půjde to neostré – a to pořádně: stačí prodloužit čas závěrky a během expozice vyzoomovat (nebo zazoomovat)

a ještě jeden pokus

NIKON D7000 (40mm, f/9, 2 sec, ISO100)
a ještě jeden pokus

 

Komentáře

  1. Pingback: První rok fotoblogu – 25 vybraných snímků | Fotoblog Václava Bacovského

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *